Szembemegy a bérlők által elvárt rugalmassággal az öt-tíz éves bérleti szerződések rendszere, emiatt a fővárosi irodapiacon ennek az időszaka már leáldozott, és véget ért a hagyományosirodaház-építési láz is – hangzott el a Corvinus ingatlanmenedzser szakirányú továbbképzésének legutóbbi alumni rendezvényén.
A generációs különbségek is befolyásolják azt, milyenek lesznek a jövő irodái, amelyeket egyre inkább az ott dolgozók igényei szerint kell kialakítani, de az igények időközben megváltoztak – összegezhetők az elhangzottak. A fővárosi irodapiac meghatározó trendjeit illetően egyetértettek a résztvevők abban, hogy a hagyományos irodaházak építésének Budapesten – és egyébként a fejlettebb világ legtöbb nagyvárosában – leáldozott.
Az üzleti megfontolások mellett ugyanis olyan urbanisztikai és fenntarthatósági elvárások jelentek meg, amelyek gyökeresen írják át a fejlesztők gondolkodását. Az igazi kérdés már nem az, hogy milyen irodára mutatkozik majd igény, hanem hogy egyáltalán milyen városokra lesz szükség a jövőben.
Önmagában az irodaház már nem elég vonzó, a jövő a vegyes funkciójú épületeké. A piaci igények és a fejlesztői logika egyértelműen a kompaktabb irodaterek és a komplexebb szolgáltatásokat kínáló, hatékonyabb épületek felé mutat, amelyek karbonsemlegesen és alacsony költséggel üzemeltethetők a szakemberek szerint.
A budapesti irodapiacon az irodaházak átlagéletkora 14 év körül mozog, és a 4,3 millió négyzetmétert elérő állomány közel negyede 2004 előtt épült. Különös módon
nem a B vagy az alatti kategóriájú épületek állnak üresen, hanem az A kategória sínyli meg a jelenlegi helyzetet,
ahol az üres területek 63,4 százalékát találjuk.
Mindez a tavaly 13,3 százalékos üresedési rátát is más megvilágításba helyezi
– véli Hancz Anita, a Wing Zrt. értékesítési igazgatója. Az üres területek kétharmadát ugyanis ugyanabban a bérleti díjsávban kínálják a bérbeadók.
A fővárosi irodaházak nagy részére ráfér az energetikai korszerűsítés, ebben nincs vita, de arról már
megoszlottak a vélemények, hogy a C kategóriás irodaházakat le kell-e bontani, és újakat kell-e építeni helyettük.
Sokak szerint célszerűbb és sokkal környezettudatosabb megoldás a régi épületeket felújítani.
Mindkét verzió alkalmas lehet arra, hogy a munkavállalók igényei szerint, rugalmasan lehessen kialakítani az irodatereket.
Az irodaházakból nálunk szállodák lesznek, nem lakóházakAz irodaházakról a szállodák felé tolódik el a befektetők figyelme, átalakul a lakáspiac, megjelennek az első fecskék a befektetői bérlakáspiacon, és a fenntarthatósági törekvések egyre többeket hoznak lázba – foglalta össze a CBRE Az ingatlanpiac legfontosabb trendjei 2024-ben címmel közzétett elemzésében. |
„A világjárvány felerősítette az emberközpontú gondolkodást a munkahelyeken, emiatt
napról napra erősödik a munkahelyi élmény jelentősége is”
– szögezte le Agócs Balázs, az iO Partners munkakörnyezeti tanácsadással foglalkozó területének vezetője.
A dolgozók fizikai, mentális és szociális egészsége egyre előkelőbb helyett foglal el a munkaadói prioritások és feladatok között, ebben az irodának mint munka- és élettérnek meghatározó a szerepe a szakértő álláspontja szerint.
A mesterséges intelligenciával minden korábbinál szerteágazóbban és megbízhatóbban lehet modellezni az irodahasználatot, az együttműködést, a munkafolyamatokat. Az iO Partners igazgatója szerint az emberek többsége szeret bejárni az irodába, amit már nem is feltétlenül a munkavégzés helyszínének tartanak, hanem közösségi térnek, ahol egymással találkozhatnak.
A pandémia eleve 25 százalékot csípett le az irodabérlemények átlagos alapterületéből,
ami a Covid–19 előtt ezer négyzetméter volt, és általános igény a flexibiltás, amire az öt-tíz éves bérleti szerződések nem alkalmasak. A leggyorsabban ennek a struktúrának kell megváltoznia, és ehhez a résztvevők szerint a finanszírozásnak is igazodnia kell.
„Ahhoz, hogy egy témát ilyen alaposan körül lehessen járni, nagyon jó alapot nyújt a Corvinus ingatlanmenedzser szakirányú továbbképzése, amelyre a résztvevők eltérő ingatlanszakmai háttérből érkeznek, így együtt igazi think tanket alkotunk” – összegezte az esemény tanulságait Zeller Gábor, az iO Partners tőkepiaci területének igazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.