Hol van még a karácsony?! – teheti fel a kérdést a vásárló, és legyinthet. A kereskedők azonban már júniusban izgalmas napokat élnek a karácsonyi szezont tekintve, hiszem a geopolitikai feszültségek miatt érdemes minél előbb előteremteni az év végi árukészletet. A vállalkozások ezt jól tudják, az előrelátás fontosságára a Covid–19 időszaka korábban rámutatott.
A kereskedők idén az átlagosnál hónapokkal korábban elkezdték lehívni a árukészleteket a beszállítóktól, hogy elkerüljék az esetleges áruszállítási problémákat és az árak megugrását. A kiskereskedelemben a legerősebb időszak az év vége, így kardinális jelentőségű, hogy akkor miden olajozottan működjön.
A probléma gyökere a közel-keleti konfliktus, azaz az iráni támogatású Hamász és Izrael közötti háború tavaly októberi kirobbanása. A konfliktusba becsatlakoztak Jemen húszi lázadói is, akiket csakugyan Irán támogat. A húszik (más néven a hútik) az elmúlt fél évben rendszeresen támadták a nyugati cégek szállítóhajóit a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben, ami miatt a legtöbb konténerhajó mára inkább megkerüli egész Afrikát, mintsem kockázatot vállaljon.
A hosszabb hajózási útvonalak miatt a vállalatoknak sokkal előbbre kell gondolkodniuk a készletezést tekintve, ami befolyásolja a cég likvid tőkéjét és a raktározási folyamatot. Tovább tart az áruszállítás, a hajóztatási költség magasabb, ráadásul, mivel a konténereket tovább használják egy-egy megbízáson, hiány keletkezett. Ami nemcsak tovább emeli az árakat, hanem a kevesebbet fizető cégeknek áruszállítási fennakadást is okozhat Európában.
A konténerárak januárban hágtak csúcsra, majd néhány hónapos csökkenés után, májusban újból meredek emelkedésbe kezdtek. A 40 láb hosszú konténer szállításának átlagos költsége június első hetében meghaladta a 4 ezer dollárt, ami 140 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest a Xeneta árupiaci nyomkövető szerint.
Égbe szöktek a konténerszállítási tarifák, szívükhöz kaptak a kereskedőkBrutálisan megugrottak a tengeri szállítási díjak a vörös-tengeri hajózási útvonal kiesésével. A megrendelői igények növekedésével a logisztikai kapacitások most sem tudnak lépést tartani, s a helyzeten a konténerhiány csak ront. Az árufuvarozók nyeresége eközben szépen gyarapszik. |
A 30 és a 38 napos hajózási útvonal költségei között durván 20 százalékos a különbség. Jó hír, hogy ez nem azt jelenti, hogy a boltokban is ennyivel nő az ár, hiszen a szállítási költség a termék eladási árának csak egy részét képezi.
A kialakult helyzet miatt a haditengerészetek a húszik támadásainak megakadályozására koncentrálnak. Több kereskedő a BBC-nek arról a félelméről számolt be, hogy mivel a tengerészeket Jemen térségébe küldték, a rendfenntartó erők jelenléte máshol csökken, ami újból teret engedhet a szomáliai kalózok rohamának.
A vállalkozások tehát inkább hamarabb és több árut rendelnek, hogy kiküszöböljék az áruhiány kockázatát. Azaz inkább hosszabb ideig tárolják a termékeket, ami szintúgy költségnövekedést okoz.
A végén pedig a fogyasztó fizeti meg mindennek az árát.
A fogyasztók számára a következő néhány hónapban áremelkedés várható a drágább szállítás miatt – vonta le a következtetést a BBC.
Vámos György közgazdász igyekezett megnyugtatni a Világgazdaságot arról, hogy általános fennakadások nem várhatók a kereskedelemben. Felhívta a figyelmet, hogy szállítási problémák egyáltalán nem veszélyeztetik az élelmiszer-ellátást, mivel a kereskedők zömében Magyarországról, kisebb részt pedig Európából látják el a piacot. Legfeljebb néhány, kuriózumnak számító, máshol termelt és készített élelmiszeripari cikknél képzelhető el esetlegesen hiány.
Az iparcikkeknél más a helyzet, mivel sok terméket importálunk. Általános hiányra azonban ezen a téren sem kell számítani – mutatott rá a szakértő. Legfeljebb csak egyes termékekből lehet választékhiány, ha nem érkezik meg minden szállítmány időben. Mivel a boltokban jellemző a széles a termékpaletta, csak eseti választék-, illetve alkatrészhiány fordulhat elő.
Tehát nem kell megijedni, hogy nem fogunk karácsonyi ajándékot találni.
Vámos György szerint nemcsak a húszik támadásai, de már az orosz–ukrán háború is arra késztette a kereskedőket az elmúlt két és fél évben, hogy átgondolják a készletezési stratégiájukat. Azonban mivel a termékek érkezhetnek európai raktárakból és Ázsiából is, arra nincs statisztika, hogy például egy-egy húszi támadás milyen cikkeknél okozhat fennakadást.
Az év legerősebb időszaka hagyományosan november–december a kereskedelemben, így kardinális jelentőségű a megfelelő termékválaszték biztosítása a karácsonyi szezonra. Főként, hogy a boltoknak reklámértékű a széles termékkínálat, számukra nemcsak az a fontos, hogy a termékkategóriákból ne legyen hiány, hanem az is, hogy egy-egy termék akár többféle színben is megvásárolható legyen náluk.
Vámos György elképzelhetőnek tartja, hogy a geopolitikai feszültségek és az esetleges fennakadások miatt egyes kereskedők a szokásosnál inkább hamarabb hívnak le bizonyos árukat a keretszerződésükből. Azaz inkább raktárakban és közeli logisztikai központban készletezik a termékeket, mintsem az utolsó pillanatra hagyják a szállítást Távol-Keletről.
A közgazdász szerint érdemes előrehozni a vásárlást, amennyire a pénztárcánk engedi. Ősszel már látható a karácsonyi árukínálat egy része, így tanácsos már akkor elgondolkozni az ajándékokon, és megvásárolni, amit lehet.
Az év végi ünnepi időszakban nincs általános, tömeges leárazás, kiszámíthatatlan, hogy mit akcióznak le eseti alapon. A szakértő durva árrobbanásra sem számít, hiszen a fogyasztó akkor inkább a kereskedő versenytársát választja.
Tehát a termékek árát és az esetleges szállítási problémák kiküszöbölését illetően az tűnik a legjobb választásnak, hogy amit lehet, érdemes már ősszel megvenni.
Vámos György úgy látja, hogy éves szinten,
az inflációval kiigazítva tetemes, akár 6-8 százalékos lehet a reálkereset növekedése.
Azaz a fogyasztói oldalról erősödik a piac, és a háztartások vásárlóereje stabil. Az emberek mégis óvatosan költekeznek. A közgazdász ezért arra számít, hogy idén 2,4 százalékkal nőhet az értékesítési volumen, a termékek jelentős része pedig az év utolsó két hónapjában talál gazdára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.