Egyre nagyobb szakadék tátong a kereskedelemben a munkáltatók között, egyes áruházláncok a törvényben rögzített 8 százalékos béremelést is alig tudják kigazdálkodni, mások viszont akár 13-15 százalékot is hajlandók megadni
– mondta a Világgazdaságnak Karsai Zoltán, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke. Kifejtette, hogy minden üzletláncnál mérlegelemzés alapján dolgoznak, azt is megnézik, hogy a kitűzött árbevételi cél mennyiben teljesült, és az adott társaság a forgalom mekkora hányadát fordította munkaerőköltségre. Értelemszerűen azok a cégek beszélnek 5-6 százalékos béremelésről a minimális 8 százalék helyett, amelyek az év első tíz hónapjában a vártnál szerényebb értékesítési adatokkal szembesültek.
Több kisebb mellett már két nagy bolthálózattal, a Metróval és az OBI-val is tárgyalnak, de például a Tescóval és az Auchannal csak januárban kezdődnek meg az érdemi egyeztetések. Az előbbivel alapvetően azért, mert februárban zárul az üzleti éve, a legutóbbi kétlépcsős béremelés második üteme pedig szeptemberre esett. Az Auchannal abban maradt a KASZ, hogy az év végi vásárlói roham nyugtával, a jövő év elején, január 20-ig, még az első havi bérszámfejtés esedékessége előtt állapodnak meg. Minden más esetben Karsai Zoltán szerint az a cél, hogy december 10-ig jussanak egyezségre az egyes láncokkal, vagy legalább közeledjenek az álláspontok.
Budapesten jellemzően bruttó 215 és 270 ezer forint között szóródnak a kiskereskedelmi bérek, aki pedig jövőre a dolgozók legjavából akar válogatni, annak 295 ezer forintos bérben érdemes gondolkodnia – vetítette előre Karsai Zoltán. Sietve hozzátette, nem arról van szó, hogy ezen összeg alatt ne lehetne embert találni a fővárosban, de a munkáltatónak sem mindegy, hogy egy kereskedelmi tapasztalattal rendelkező munkatársat vesz fel, vagy egy korábbi bányászt, esetleg hűtőgépszerelőt.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.