BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az e-kereskedelmet erősíti a szigorítás

A korlátozó intézkedések szinte azonnali hatásaként átmenetileg 40-50 százalékos többletforgalmat lehet mérni az online kereskedelemben – mondta a Világgazdaságnak Várkonyi Balázs, az eMAG Magyarország és az Extreme Digital ügyvezető igazgatója. A logisztikai lábat erősítve a cégcsoport megduplázta a raktárkapacitást, saját futárszolgálatot és csomagautomata-hálózatot hozott létre.

Az e-kereskedelem a járvány egyik nyertese. A legutóbbi korlátozások mekkora bevételi többletet hozhatnak a szektornak a Black Fridayjel kezdődő karácsonyi szezonban?

A járványhatásokkal összefüggésben mintegy 20-30 százalékkal nő az e-kereskedelem, a korlátozó intézkedések szinte azonnali hatásaként azonban átmenetileg 40-50 százalékos pluszokat lehet mérni a bázisidőszakhoz képest. Ami pedig a teljes képet illeti: miközben a kiskereskedelem egésze legfeljebb stagnál, az online szegmens szelete egyre nagyobb a tortából. A január–szeptemberi időszakban a GKI Digital adatai szerint ezzel a korábbi 5-6 százalékról 7,1 százalékra kúszott fel a webes forgalom részaránya. Csakhogy globálisan 16,8 százalékon áll ez a mutató, azaz van hová fejlődni, nemhogy Észak-Amerikához, a Távol-Kelethez vagy Nyugat-Európához, de még a cseh és a lengyel piachoz képest is.

A megváltozott piaci környezetben a gyártóknak, a kereskedőknek és a logisztikai szereplőknek sem volt könnyű a tervezés, ráadásul a vásárlók reakciói (és anyagi lehetőségei) is jóval kiszámíthatatlanabbá váltak. Milyen stratégia szerint készültek fel?

Két márkánk van, más-más identitással és stratégiával: az Extreme Digital továbbra is elsősorban a műszaki és elektronikai cikkek szakáruháza, az eMAG pedig egy teljes spektrumú piactér immár két és fél millió termékkel. Az utóbbinál ez egy 500 ezer darabos bővítés eredménye, miközben a járvány alatt a szupermarket-kategóriában is megjelent a brand, amely egyre inkább nyit az FMCG-szektor felé. Eközben az Extreme Digitalnál a szakkereskedői vonalon erősítettünk, és szolgáltatásainkat fejlesztettük. Szinte mindenki kipróbálta az online vásárlást, a hangsúly most már a frekvencián, a vásárlások gyakoriságának növelésén van. Jelentős erőforrásokat fordítunk a logisztikára, eddig két, egyenként 16-17 ezer négyzetméteres raktár állt rendelkezésre, de ezt a kapacitást az év végéig lényegében megduplázzuk. Emellett saját futárszolgálatot indítottunk, és értintésmentes csomagautomata-hálózatot is építünk. Napi három automatát telepítünk, péntekre 57 már be lesz üzemelve. Az ügyfélszolgálatot is felpörgettük, beleértve az esetenként szükséges termékvisszavételt. Míg egy átlagos szolgáltató százból nyolcvan hívást tud fogadni, mi a 99-et tűztük ki célul, és a 97-et már el is értük.

Az átlagfogyasztó továbbra is csak két külön webáruházat lát, hol tart valójában az Extreme Digital és az eMAG fúziója, és mekkora a közösen számított árbevétel?

A tavalyi csaknem 80 milliárd forint után az idén már 100 milliárd forint felett járunk együttvéve. Jelzésértékű, hogy külön Black Fridayt tartunk, az e heti péntek az Extreme Digitalé, a következő pedig az eMAG-é, ennek megfelelően a kereskedelmi és az árazó csapatok ma még konkurenciái egymásnak. A két márka teljes összevonásával járó piacvesztési kockázatot egyelőre nem vállalhatjuk fel, de a tudatos építkezés egy újabb lépcsőfokán, 2021-ben, 2022-ben már jóval közelebb lesz egymáshoz a két brand. A beszerzést, a HR-t, a marketinget már közös nevezőre hoztuk, de például az irodában a folyosó egyik oldalán ülnek az Extreme Digital, a másikon az eMAG márkacsapatának tagjai.

Fotó: Extreme Digital

A műszaki cikkek iránti kereslet a tömegesen elrendelt home office-szal már korábban tetőzött. Ennek tükrében melyek lehetnek az idei ünnepi slágertermékek?

Úgy néz ki, jó darabig marad még a távmunka, és a digitális oktatás újbóli elrendelése is abba az irányba mutat, hogy újabb lendületet kaphat az otthoni munkavégzéshez kapcsolódó termékek piaca, ahogy a sportfelszerelés és a barkácskategória is újra felvirágozhat hasonló okokból. Az okoseszközök iránti kereslet viszont egyre kevésbé irányul a telefonokra, nagyobb figyelmet kapnak már az okosórák, de az elektromos rollerek is hihetetlenül népszerűek. Ezzel együtt a legbiztosabb pont továbbra is a háztartási gépek csoportja.

A járvány utáni időkben fennmaradhat az online kereskedelem robusztus bővülése, vagy visszatérhet a 15-20 százalékos dinamika?

Sok múlik a hitelmoratórium kifutásán, de a gazdaságélénkítő intézkedéseknek, köztük lakossági szinten a lakástámogatásoknak biztosan lehet hozadékuk, mint ahogy a jövőre halasztott nagy sportesemények – a labdarúgó-Európa-bajnokság vagy a nyári olimpia – szintén nagy felhajtóerőt képviselnek. Emiatt azt gondolom, az idei növekedési átlag jövőre is fennmaradhat.

Ruha és játék a fa alatt

Míg tavaly karácsonykor átlagosan nyolc ember részére készültünk kisebb-nagyobb meglepetéssel, idén csupán a legszűkebb családra és a közeli barátokra, öt-hat személyre korlátozódik a lista – derült ki a GKI Digital és az Árukereső közös kutatásából. Átlagosan 52 300 forint az ajándékokra szánt keret, az előző évi adatokhoz képest 8 százalékos az emelkedés. Figyelembe véve az ajándékozottak körének szűkülését, az egy ajándékra szánható költés jelentősen megnőtt, eléri akár a 9500 forintot is. A három legnépszerűbb termékkategória a ruházati cikk (51 százalék), a játék (40), a szépségápolás és kozmetikum (33).

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.