Hogyan hatott a járvány a vállalat pénzügyi eredményeire?
Mivel a Daikin globálisan március végén zárja az üzleti évét, 2020 márciusában, a járvány indulásakor zártuk a 2019-es évet, amelyben egyébként egy számjegyű növekedést értünk el. A korlátozások és a gyárak bezárása miatt számos partnerünk vásárolt be előre készülékekből, hiszen nem lehetett tudni, hogy az ellátási lánc mennyire sérül. A 2019-es forgalmunk csaknem ötödét tavaly márciusban, a lezárások alatt értük el. A 2020-as üzleti évünk tervezését a pandémia megnehezítette, de júniusban már látható volt, hogy visszaesés helyett tovább folytatódik a növekedés a magyar építőiparban, azon belül a hűtési-fűtési-klimatizálási piacon is, így eredményes évet tudhatunk magunkénak.
Mennyiben írta át a terveket a Covid-válság?
Nem tudtuk tavaly áprilisban megnyitni a márkaboltunkat, amelyet kétszázmillió forintos beruházással hoztunk létre. Az itthoni a második üzlete a vállalatnak Európában, ahol a teljes lakossági portfóliónk megtekinthető működés közben. Ez egy fontos platform ahhoz, hogy a vásárlóknak közvetlenül a gyártóval legyen kapcsolatuk, erre egyre növekszik az igény. A járvány miatt a márkaboltban is szélesebb körű online értékesítési megoldásokat vezettünk be, eredményesen. Mivel a Daikinnak Belgiumban is van gyára, és a legtöbb alkatrész is a kontinensen készül, ezért nem sérült a magyarországi ellátás. A telepítés a korábbi években megszokottak szerint alakult.
Milyen irányban mozdult el a kereslet tavaly?
Korábban az üzleti és a lakossági szegmens között 60-40 százalékban oszlott meg a bevétel. A home office terjedése miatt arra számítottunk, hogy nőni fog a klímák iránti lakossági kereslet, de inkább visszaesett. Ez a bizonytalan munkaerőpiaci helyzetnek is betudható, a lakosság inkább tartalékolt, és a nyár sem volt igazán meleg. A lakossági hőszivattyúk iránt viszont számottevően megnőtt az igény. Az ipari klímáknál, fűtési-hűtési rendszereknél nem volt visszaesés, számos nagyberuházás tavaly fejeződött be, emellett tavaly már sok megrendelést kaptunk az e-mobilitás területén működő beszállítóktól, akkumulátorgyáraktól és új irodaházaktól. Összességében a lakossági forgalmunk részaránya csökkent, ezzel együtt az ipari nagymértékben nőtt.
A termékportfólió összetétele miként változott?
Az üzleti szegmensben, a kereskedelmi hűtés területén kulcsrakész megoldásokat kezdtünk el értékesíteni, mert ma már elvárás, hogy egy gyártó szállítsa a teljes megoldást, biztosítsa a projektmenedzsmentet, a karbantartást. Ez tulajdonképpen a lakossági ügyfeleknél is így van. A másik fontos változás, hogy a tiszta – és lehetőleg vírusmentes – beltéri levegő hihetetlenül fontossá vált. Kórházak is érdeklődnek, hogy az épületek meglévő légcsatornáiba hogyan tudunk utólag olyan megoldásokat beépíteni, amelyek baktérium- és vírusmentessé teszik a levegőt, csökkentik a szálló port. A lakosság részéről a szobai légtisztítóink iránt rendkívüli kereslet mutatkozott.
Az egyik hónapban csaknem 230 százalékkal nőtt az igény.
Mely termékek lettek a legnépszerűbbek?
A lakossági piacon a belépő árkategóriás klímáink iránt visszaesett a kereslet, de a közép- és felső kategóriás légkondicionálóink és a prémiumtermékek iránti fokozott igényt nem fogta vissza pandémia. A hőszivattyúk esetében egyre kevésbé az ár, sokkal inkább a műszaki tartalom, az energiafelhasználás és az integráció számít: a beruházók részéről az az igény, hogy kombinálni lehessen a vizes vagy a levegős rendszereket a hűtés-fűtés esetében, és egy kézből tudják vezérelni az épületgépészeti berendezéseket.
A Daikin harminc éve van jelen Magyarországon, milyen változások mentek végbe a piacon?
Harminc évvel ezelőtt egy osztrák disztribútor leányvállalataként lépett piacra a cég, amelyet 1999-ben megvásárolt a Daikin Europe. A jubileum kapcsán került a kezembe egy 1991-es árlista, és engem is meglepett, hogy a klíma ára harminc év alatt gyakorlatilag nem változott, ma is nagyjából 250 ezer forintba kerül egy belépő szintű Daikin klíma. A lakossági klíma tehát luxuscikkből széles körben elérhető, megfizethető termékké vált. Ehhez az is hozzájárult, hogy egyre több márka jelent meg a piacon, hiszen ma már Kínából bárki rendelhet egykonténernyi klímakészüléket, és bármilyen márkanevet adhat neki. Ezzel párhuzamosan viszont a gyártás egyre kevesebb cég kezében koncentrálódik. A lakossági klímapiacon nagyjából 10 százalékos, az ipari folyadékhűtőknél 20 százalékos, míg a változó hűtőközeg-áramú hűtő-fűtő berendezéseknél majdnem 30 százalékos a piaci részesedésünk.
Hogyan módosult a technológia, és milyen változásra lehet számítani a következő években?
A legnagyobb fejlődésen nem a készülékek, hanem a bennük alkalmazott hűtőközeg ment át.
Az új, környezetkímélő hűtőközegek kifejlesztésében a Daikin is részt vett, és nyilvánosan elérhetővé tette szabadalmait. Cégünk a világon egyedüli gyártóként maga állítja elő a készülékeihez a kompresszort és még a szükséges hűtőközeget is. Az egyik kulcsterület a hűtőközegek fejlesztése, mi indítottuk el ezeknek a regenerációját. Eddig a felújítás, karbantartás során lefejtett hűtőközeget veszélyes hulladékként meg kellett semmisíteni, mostantól van lehetőség a regenárálásra és az újbóli felhasználásra, ezzel körforgásos gazdasági modellt tudunk indítani. Fontos technológiai fejlődési irány az integráció is, a meglévő és jövőbeni hűtő-fűtő berendezéseket integrálni kell majd az okosotthon-vezérlésű rendszerekbe, a harmadik célterület pedig az egykapus megoldások kialakítása.
Várhatóan milyen lesz a vállalat idei éve?
A legtöbb területen növekedéssel számolunk, a lakossági klímapiac ismét bővülhet, amelyhez az otthonfelújítási támogatás is hozzájárul. Idén márciusban rekordszintű érdeklődés volt a klímák iránt, de várhatóan a hőszivattyú lesz a hosszú távú nyertes. A folyamatban lévő projektek alapján valószínűsítem, hogy 2022 végéig kitart a már-már túlfűtött kereslet. Ugyancsak nagy növekedést fog előidézni az idén januárban életbe lépett energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR), amely szerint az energiakereskedő profitjából meghatározott részt kell energiahatékonyság-javító beruházásra fordítani. Ez egy sokmilliárdos terület, amely még csak most indul be, és jókora hatása lesz majd az energiatakarékos hűtési-fűtési berendezések piacára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.