Tavaly átlagosan 52 300 forint volt az ajándékokra szánt keret, idén ez az összeg már meghaladja a 60 ezer forintot (60 411), ami átlagosan 15,5 százalékos növekedést jelent – derül ki az Árukereső.hu és a GKI Digital kutatásából. A karácsonyi ajándékokra szánt kiadás az egy háztartásra vetített átlagos, nettó, havi jövedelem – akár– 17 százalékát is jelentheti. Ráadásul a több mint 60 ezer forintos keret csaknem 28 százalékát a gyerekek ajándékaira szánjuk.
Az egy ajándékra szánt átlagos költés az idén 9017 forint, ami mintegy 600 forinttal alul múlja a tavalyi értéket.
Ez azért nem meglepő, mert idén karácsonykor szélesebb körben tervezünk ajándékozni, ráadásul úgy, hogy az ajándékok értékén drasztikusan nem szeretnénk változtatni.
Míg tavaly nyolcról öt főre csökkent a lista, addig az idén ismét több szerettünknek, átlagosan hét főnek készülünk karácsonyi meglepetéssel.
A bővülő ajándékozott kör alapján bátrabban merünk majd az ünnepek alatt másokkal találkozni, rokont látogatni, utazni is.
A megkérdezettek 62 százaléka elsősorban párjának, férjének, feleségének tervez ajándékot vásárolni, emellett többen tervezzük párunk, férjünk, feleségünk rokonságát (26 százalék) és barátainkat (20) megajándékozni. Ugyanakkor karácsonykor a legtöbb ajándékot természetesen idén is a gyerekek fogják kapni. A Covid tavaly a slágertermékek körét is átrajzolta, egy évvel ezelőtt a három legnépszerűbb termékkategória a ruházati cikk (51 százalék), a játék (40), valamint a szépségápolás és kozmetikum (33) volt.
Idén – a járvány előtti évekhez hasonlóan – ismét a szórakoztató elektronikai termékekre a legnagyobb az igény (43 százalék).
Második helyre a ruházati cikkek (32), míg a harmadikra a játékok kerültek (31).
Tavaly a járványügyi korlátozások miatt a karácsonyi ajándékok beszerzése minden korábbi évnél erőteljesebben támaszkodott az online értékesítésre.
Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy 45 százalékkal nőtt a hazai e-kereskedelem (euróban számolva 35 százalékkal),
ami a negyedik legnagyobb bővülési dinamika Európában, Görögország, Svájc és Svédország mögött. A lendület pedig a magasabb bázison sem tört meg, az idén további 30 százalék feletti növekedésre van kilátás, miközben a pandémia előtti négy-öt évben fixen 16-18 százalék volt a növekmény. Az év során a fokozatos lazítások és az október közepére 60 százalék körüli átoltottság bátrabbá, optimistábbá tették a lakosságot, ismét megteltek a vendéglátóhelyek és bevásárlóközpontok. Éppen ezért a várakozások szerint az idei ünnepi szezonban az ajándékvásárlás terén ismét nagyobb teret kaphat a hagyományos kereskedelem, igaz, ezt befolyásolhatja, hogy szigorításokat hoz az előttünk álló időszak.
A kereskedelem legerősebb, legforgalmasabb időszakát minden évben a karácsonyt megelőző, Black Friday-akciókkal fűszerezett utolsó 6-8 hét jelenti. Idén azonban érdemes minél hamarabb nekilátni az ajándékok beszerzésének, ugyanis drasztikus készlethiányok, áremelkedések sújtják a kereskedelmet, azon belül is kiemelten a műszaki cikkek piacát a vírus közvetlen következményeként akadozó ázsiai termelések, valamint a nemzetközi tengeri szállítmányozás lassulása miatt.
Magyarországon az áruhiány mellett az infláció és a forintgyengülés is negatívan hat a fogyasztói árakra,
emellett sok termékkategória esetén limitált a választék. Összességében tehát az idei karácsonyi szezon drágább, és akciókban, választékban szerényebb lehet, mint a tavalyi. Ezzel együtt várhatóan a Black Friday-akciók is elnyúlnak majd és akár egész novemberben kitarthatnak.
A novemberben kifizetendő, egységesen 80 ezer forintos nyugdíjprémium tovább emeli mintegy 2,5 millió nyugdíjas szabadon elkölthető jövedelmét, így esetükben az extra juttatás hatása a karácsonyi költségvetésben is felfelé tolhatja az eredeti terveket. Ezen extra költések hatása várhatóan elsősorban a hagyományos kiskereskedelemben csapódik majd le.
A jövő év elején esedékes SZJA-visszatérítés is hozhat már igén előre nem tervezett vásárlási lázat,
ám a nyugdíjprémiumokkal ellentétben ez elsősorban az áruhitel-felvételi kedvet serkentheti, illetve a megtakarítással rendelkező háztartásoknál eredményezhet bátrabb költekezést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.