Szeretik úgy magyarázni az online, valós idejű webshopot, hogy ez egy tv-shop 2.0, de ennél azért többről szól a dolog
– mondta a Figyelőnek Szekeres Mónika, a Smuc marketing-igazgatója. A cég olyan platformot kínál, amellyel az eladó fél a saját felületén jelenítheti meg a streamingtartalmat – ezt egy közösségi felület sem támogatja.
A technika nem egészen újdonság, bár közel sem elterjedt. Délkelet-Ázsiában indult el. Főként a nagy követőbázisú celebek élőben promotáltak vagy adtak el olyan termékeket, amelyekre szerződnek egy-egy gyártóval. Ez a közösségi felületeken beágyazott tartalomként jelent meg, és az az érdekessége, hogy valódi videótartalmat kínálnak az árucikk mellé az előállítók, a szolgáltatók. A helyzet azonban az, hogy ezt is érdemes továbbgondolni, ugyanis ma már bevett szokás az influencerekkel való értékesítés. A Figyelő hasábjain szintén beszámoltok arról, hogy
hatalmas forgalmú ügynökségek foglalkoznak azzal, hogy a közösségimédia-aktivitásokat elemezve, a reakciókból számolva targetálnak kollektívákat (sport, közélet etc.) és rendelnek egy-egy reklám- vagy marketingkampány mellé ismert influencereket, akik hitelesen vagy sem, de képesek eljuttatni az üzeneteket a célközönséghez. (Ez egy működőképes, ám ma már közel sem olyan dinamikus marketingeszköz, mint néhány évvel ezelőtt volt.)
A Smuc által kínált platform kiemeli a közösségi médiából az autort, és a saját felületén képes streamingvideókkal kommunikálni ahhoz hasonló reakciós opciókkal (like, komment stb.), mint a social mediában. Ezzel lehetőséget teremt arra, hogy az eladó fél kezelje a menet közben összegyűjtött adathalmazt, és azt saját maga is elemezhesse.
Napjainkra a nagyvállalatok, sőt már a kisebb cégek, akár startupok számára is elengedhetetlen az úgynevezett omnichanneles portfólió kialakítása. Egyaránt jelen kell lenniük a YouTube-on, a Facebookon, a Twitteren, az -Instagram-on, a Redditen vagy épp a TikTokon ahhoz, hogy megfelelő jelenlétet biztosítsanak maguknak a célközönségük körében. Az itt szervezett közösségek, programok, kampányok rendkívül sok adatot szolgáltatnak a vállalatoknak, ám ezekhez a közösségi média tulajdonosai éppúgy hozzáférnek, mint a profil gazdája, és gyakran senkinek sincs fogalma arról, hogy pontosan mihez kezdenek ezekkel az információkkal – mások.
Ki mire használja fel őket, ki miként lát beléjük? Annyira képlékeny a helyzet, hogy senki sem mondhatja biztosra, hogy az ezeken a felületeken létrehozott profilok biztonságban vannak, s az itt felépített kampány, márka „örök életű”. Ezeket bármikor le lehet tiltani, kizárhatók a rendszerből. Innen nézve tehát kifejezetten előnyös, ha egy társaság a saját felületére tereli a közösségét.
Ám ennél még szofisztikáltabb a helyzet, hiszen a biztonsági szempontok mellett ugyancsak fontos, hogy a saját felületen történő kommunikáció, legyen az értékesítés vagy csak szimpla promó, egyszerűbbé teszi a közönség életét. Gyakran fordul elő, hogy egy élő social mediás promóciónál a résztvevőknek új ablakokat szükséges nyitniuk és másik felületen kell keresgélniük, ha be akarnak kapcsolódni a vásárlásba. Elveszítik az érdeklődésüket, s „leakadnak” az élő közvetítésről. Ez elkerülhető, ha a streaming saját oldalon folyik. Ennél messzebb megy a Smuc szolgáltatása, hiszen náluk a tartalom párhuzamosan más weblapokon (és persze a közösségi médiában) is megjeleníthető. Ez meglehetősen felhasználóbarát megoldás, míg a közösségi felületek nagyon behatárolt streamingszolgáltatást biztosítanak.
A Smuc, amely magyar tulajdonban van, elsősorban platformot biztosít, de szükség szerint menedzselni is képes a videótartalmakat. A vállalat tavaly novemberben indította el a szolgáltatását, s ma aktívan dolgozik együtt a Street Kitchennel és a Joyjal, s összesen közel száz partnerrel tárgyal. Szekeres Mónika szerint a platformjuk egy jól marketingelhető eszköz, amely drágább ugyan a social mediás jelenlétnél, de az említett opciókkal együtt versenyképes velük. A felmérések (McKinsey) alapján a live stream 35 százalékkal hatékonyabb konverziós elérést biztosít, tízszer jobbat a hagyományos e-kereskedelminél.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.