BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A drágulással kapcsolatban is üzent a magyar vásárlóknak a Tesco-vezér

Pálinkás Zsolt szerint tetőzött az élelmiszerárak inflációja, Magyarország pedig jó hely üzletelni.

Magyarországon 44 százalékon tetőzött az élelmiszerárak inflációja – erről a Tesco Magyarország vezérigazgatója beszélt egy csütörtöki konferencián. Az eseményt a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) szervezte Recesszió vs. konjunktúra 2023 címmel azzal a céllal, hogy átfogó képet adjon a kereskedelem aktuális helyzetéről. A plenáris előadók között szólalt fel Pálinkás Zsolt is. 

Budapest, 2022. február 2.Pálinkás Zsolt, a Tesco magyarországi vezérigazgatója az Ökumenikus Segélyszervezet 2021-es szeretet.éhség. országos adventi pénzadománygyűjtésének eredményeiről és a beérkezett adományok felhasználási tervéről tartott sajtótájékoztatón a szervezet budapesti központjában 2022. február 2-án.
Pálinkás Zsolt, a Tesco Magyarország vezérigazgatója. Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A menedzser ennek keretében tért ki a hazai élelmiszerárakra. Azt mondta, hogy az idézett januári 44 százalékos adat mostanra csökkenésnek indult. Szerinte a drágulást itthon alapvetően két tényező hajtotta fel: az energiakitettség, illetve az árfolyamkitettség. Mivel ezek nem hatottak olyan súllyal a régiós piacokon, Csehországban és Szlovákiában az élelmiszerdrágulás megállt 20 százaléknál, a Tesco anyapiacán, Angliában pedig mindössze 9 százalékot ért el. A drágulás hazai mértéke lefékezte a fogyasztást, ami logikus következménye volt a reálkeresetek csökkenésének. Pláne, hogy közben a megtakarításaikat is elkezdték felélni a háztartások. 

Pálinkás Zsolt ugyanakkor arra is kitért, hogy Magyarország jó befektetési helyszín, mert a közép-európai régió sokkal dinamikusabb növekedésre képes, mint a nyugat-európai. Ezt főképp a kisebb bázissal magyarázta.

Ismertette azt is, hogyan reagáltak a fogyasztók a súlyos drágulási trendre. A vásárlások értéke kisebb lett, és a vásárlói kosár szegmentálása is látványos. Miközben másfél éve egy átlagos családnál a havi vásárlások száma jellemzően négy volt, és leginkább nagybevásárlásokat bonyolítottak le, most ugyanez majdnem tíz alkalomra ugrott, és mindegyik kisebb vásárlásokat takar. Az is feltűnő, hogy a fogyasztók a minél közelebbi boltokat preferálják, és hogy a vásárlásokra fordított idő is bezuhant. Egy évtizede ez 120 perc körül alakult, mostanra 40 percre esett vissza. Azt is tapasztalják, hogy a fogyasztási hitelek aránya megemelkedett.

A Tesco Magyarország vezérigazgatója szerint a kiskereskedelemnek a jövőben arra kell koncentrálni, hogy képes legyen perszonalizálni a vásárlókat, vagyis hogy személyre szabott ajánlatokat tudjon kínálni mindenkinek. Ez mindkét fél érdeke, mivel így jelentős spórolást érhet el a vásárló, amivel párhuzamosan jobban kötődhet az adott kereskedőhöz. Most a havi tíz bevásárlás 3-4 kereskedőnél megy végbe, de a perszonalizáció lehetőséget teremt, hogy mindegyik havi vásárlás ugyanannál a boltnál történjen.

A Tesco globálisan hat országban van jelen, összesen 450 ezer főt foglalkoztat, árbevétele mintegy 46 milliárd font. Magyarországon 11 ezer alkalmazottja van. Pálinkás Zsolt szerint az élelmiszer-ellátás a jövő egyik legfontosabb kérdése, mivel a föld 8 milliárdos lélekszáma még 10-15 százalékkal nőni fog. Miközben a népesség felel túlsúllyal küzd, 850 millió ember éhezik. Ami azért különösen tarthatatlan, mert az élelmiszer harmada a kukában végzi. De nemcsak ezen kell záros határidőn belül változtatni, hanem azon is, hogy az élelmezési lánc a világ harmadik legnagyobb károsanyag-kibocsátója.

Az ársapkától megszabadulna a Tesco, de a magyar piacot mindenképpen megtartaná

Pálinkás Zsolt szerint a kiskereskedelmi lánc bízik az extraprofitadó és az ársapkák kivezetésében. A Tesco akciókkal is igyekszik megtartani vásárlóit.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.