Éppen egy hete startolt el a kormányzati árfigyelő. A rendszerhez nagy reményeket fűztek, azt várták tőle, hogy kiszélesíti a versenyt a kiskereskedelmi ágazat legnagyobb szereplői között. Hogy ez valóban így lesz-e, arról korai mérleget vonni, mindenesetre egy biztos: ha jelentős energiaráfordítással is, de bárki számára egyértelműen kiderülhet, aktuálisan melyik boltnál a legolcsóbb a bevásárlás.
Amikor jelentős energiaráfordításról beszélünk, azt szó szerint kell érteni. Ahhoz ugyanis, hogy érdemben össze lehessen vetni a bolti árakat, aprólékos adatgyűjtés szükséges. Ez olyan tudatosságot feltételez, ami nem feltétlenül reális a jellemző vásárlói attitűd alapján. Persze az is igaz, hogy az árfigyelőnek ebből a szempontból van pedagógiai hatása, hiszen megadja a lehetőséget a fogyasztónak, hogy bevásárlás előtt forintra pontosan feltérképezze, melyik bolt mit kínál a számára. Egy biztos: érdemes tájékozódni,
a pénztáraknál ugyanis akár 20-30 százalékos eltérésekkel
is szembesülhet a vásárló a végösszegben.
Mint arról a Világgazdaság is beszámolt, az árfigyelő oldalán 62 kategóriában érhetők el termékek, ezek ára egyesével összevethető. Ennek köszönhetően egy kattintással látszik, hogy melyik boltnál a legolcsóbb például a 2,8 százalékos tej vagy a pulykamellfilé. Egyesével végighaladva az árucikkeken két megállapítás vonható le:
Ha valaki csak az alapján vásárol, hogy melyik boltban a legolcsóbb az adott termék, akkor már ez a nagyon egyszerű böngészés is célravezető. Hiszen pontosan látja, hogy például mennyibe kerül ugyanaz a tejföl a Lidlben, az Aldiban, a Tescóban, a SPAR-ban, a Pennyben vagy az Auchanban.
Ugyanakkor az talán kijelenthető, hogy az átlagos magyar fogyasztó nem keres fel mondjuk öt boltot csak azért, hogy a neki fontos öt különböző termékhez a legalacsonyabb áron jusson hozzá. Ehelyett jó eséllyel felkeresi a hozzá legközelebb eső vagy az általa leginkább preferált kiskereskedelmi láncot, és egyben intézi el a bevásárlását. Pedig – és ehhez már elmélyültebb vizsgálatot kell folytatni – az árfigyelő adatait felhasználva az is kideríthető, hogy amennyiben egy helyen vásároljuk meg az említett öt terméket, akkor melyik bolt kasszájánál fizetjük a legkevesebbet.
Lapunknak ennél sokkal szélesebb kutatási eredmény is a rendelkezésére áll. Ez az összehasonlító vizsgálat az árfigyelő elindulása óta rögzítette mind a 62 termékkategória árait minden egyes nap. Ezeket összesítette és kosárba rendezte. Ebből pedig az is kiderült, hogy ha a fogyasztó egy helyen szeretné megvásárolni a 62 kategóriába tartozó árucikkeket, akkor melyik kiskereskedelmi láncnál jár a legjobban,
vagyis melyik hazai bolt a legolcsóbb a teljes kosarat nézve.
Fontos tanulság: nem feltétlenül az a bolt bizonyul a legolcsóbbnak a kasszánál, amelyik a legtöbb legolcsóbb árú terméket kínálja. Minden kereskedőnél van ugyanis legolcsóbb, középmezőnyös és legdrágább ár. A tényleges árkülönbséget csak ezek egybevetése képes kirajzolni, tehát a kosár szintjén látszik leginkább az árelőny.
Mielőtt ismertetjük a pontos eredményeket, muszáj néhány mondatban a módszertanról is beszélni.
Ezek után lássuk a konkrétumokat.
Hétfő, július 3.
Hétfő, július 3. – Az Aldi nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 62 712 | 68 103 | 74 930 | 59 987 | 65 765 | 70 163 |
Sorrend | 2. | 4. | 6. | 1. | 3. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | 4,54 | 13,5 | 24,9 | – | 9,63 | 16,96 |
Kedd, július 4.
Kedd, július 4. – Az Aldi nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 61 011 | 64 847 | 75 430 | 59 987 | 62 954 | 70 583 |
Sorrend | 2. | 4. | 6. | 1. | 3. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | 1,71 | 8,10 | 25,74 | – | 4,95 | 17,66 |
Szerda, július 5.
Szerda, július 5. – A Tesco nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 58 723 | 62 519 | 75 450 | 59 987 | 62 841 | 69 667 |
Sorrend | 1. | 3. | 6. | 2. | 4. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | – | 6,46 | 28,48 | 2,15 | 7,01 | 18,64 |
Csütörtök, július 6.
Csütörtök, július 6. – A Tesco nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 58 860 | 61 297 | 77 238 | 61 185 | 60 048 | 70 957 |
Sorrend | 1. | 4. | 6. | 3. | 2. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | – | 4,14 | 31,22 | 3,95 | 2,02 | 20,55 |
Péntek, július 7.
Péntek, július 7. – A Tesco nyert | Tesco | Auchan | SPAR | Aldi | Lidl | Penny |
Kosár értéke (forint) | 58 700 | 59 374 | 76 954 | 61 335 | 59 857 | 64 501 |
Sorrend | 1. | 2. | 6. | 4. | 3. | 5. |
Mennyivel drágább, mint az első helyezett (százalék) ? | – | 1,15 | 31,10 | 4,49 | 1,97 | 9,88 |
Összességében a következők jelenthetők ki a vizsgálat alapján:
Érdekes lesz mindezek függvényében látni, hogyan reagálnak a második héten egymásra a boltok, élesedik-e a verseny és módosul-e az egyes üzleteknél az árképzés. A Világgazdaság a tervek szerint a jövő hét végén ismét közli a heti eredményeket.
GVH: újabb fejlesztések jönnek az árfigyelőnélEgy hét alatt elérte a 25 milliót az összes letöltések száma a Gazdasági Versenyhivatal által működtetett árfigyelő oldalon – közölte szombaton a versenyhatóság. A honlapot létrehozó munkacsoport már dolgozik a fejlesztéseken, amihez a fogyasztók javaslatait, észrevételeit is felhasználják. Lesz elmenthető bevásárlólista, kalkulátor, valamint fejlesztik az okostelefonokon való megjelenítést és az árfigyelő térképes funkcióját. Azt is írták, hogy már az első napokban több termékcsoportban (tojás, kenyér, sertéshús) árcsökkentéseket, különböző akciókat hajtottak végre a boltok, „az egyik kiskereskedelmi lánc kifejezetten az árfigyelő indulásával összehangolva mérsékelte több mint 100 termékének a fogyasztói árát”. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.