BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem egyszerű a céges generációváltás

Hogyan lehet zökkenőmentesen átadni a stafétabotot egy családi vállalkozásban?

Minden családi vállalkozás életében vannak olyan fordulópontok, amikor újra kell definiálniuk önmagukat és a céljaikat. Az egyik ilyen mérföldkő, amikor a cégvezető úgy dönt: átadná a stafétabotot a fiatalabb generációnak.

De vajon hogyan lehet megoldani zökkenőmentesen, sőt, prosperálóan a váltást?

Minden vállalkozásnál három különböző területen történhet meg a generációváltás: tulajdonosi, cégvezetői és munkavállalói oldalon.

Fotó: Getty Images

Tulajdonosi és cégvezetői szinten az idősebb generáció teljesen vagy részben háttérbe vonul és átadja az utána következőnek az irányítást. Erre a változásra nem kell negatívan gondolni, sem félni tőle, a vérfrissítésből sokat profitálhat egy cég, persze csak akkor, ha tudatosan készítik elő.

A generációváltás első kérdése az, hogy mikor kell egy cégvezetőnek elkezdenie azon gondolkodni, hogy elvonuljon cége napi ügyes-bajos dolgaitól.

Rácz Erzsébet közgazdász, vállalkozásfejlesztési tanácsadó szerint a kiszállás tervezésére akár már

a vállalkozásépítés elején érdemes gondolni, hiszen ez a jövőbeli lépés a vállalkozás életében több stratégiai döntést is befolyásolhat.

A vezetőknek határozottan el kell tudniuk dönteni, hogy azt a napi rutint, amit végeznek, ugyanazzal a kapacitással mennyi ideig tudják és akarják még csinálni. Ha a válasz az, hogy még több évig, akkor időben vannak a generációváltás előkészítésében, azonban érdemes már ma hozzálátniuk. Viszont ha már akkor, amikor feltette magának a kérdést, úgy érzi, hogy munkája egy részéhez már nincs kedve, vagy kevesebbet szeretne dolgozni, mint régebben, késésben van. A sikeres átálláshoz ugyanis idő kell – tudtuk meg Rácz Erzsébettől.

Ideális esetben öt évet kell erre a műveletre szánni.

Mint minden fontos változásnak, a családi cégeken belüli generációváltásnak is vannak nehézségei.

Fotó: Getty Images

Rácz Erzsébettől megtudjuk, hogy problémákat okozhat a rosszul felépített céges működés, hierarchia, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha kivennénk az operatív ügyekkel foglalkozó alapító-vezető személyét a rendszerből, a cég gyakorlatilag összedőlne. Ez akkor is gondot okozhat, ha a cég eladásán gondolkodik a vezető, így ugyanis aligha akad majd jó áron vevő a cégre, ha a jelenlegi tulajdonos nélkül nem működne megfelelően a vállalkozás.

A sikeres generációváltás egyik kulcsfontosságú része, hogy tisztában legyünk az X és az Y generációk közötti különbségekkel.

Az előbbire a megfeszített munka jellemző, az X-esek általában csak akkor pihennek, ha már munkájuk meghozta az eredményét. Az Y-osok már nem akarnak úgy élni, mint a szüleik, akik hozzászoktatták őket a jóléthez, az igényességhez. Az Y generáció tagjai az élet több területén is érvényesülni kívánnak, és persze pihenni, szórakozni is szeretnének. Ugyanakkor az Y generáció nyilvánvaló előnye, hogy sokkal jobban használják a digitalizáció eszközeit, a modern üzleti és technikai megoldásokat, mint a szüleik.

Minden érintett fél részéről kompromisszumokkal jár a generációváltás, azonban hosszú távon ez megtérül. A vállalkozói családok, a munkatársak, az üzleti partnerek, összességében a társadalom érdeke a sikeres generációváltás a vállalkozásoknál

– mondja a családi vállalkozások szakértője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.