Az egyetemi integráció óta számos intézmény egykori rektora ma dékánként irányítja volt főiskoláját -- ez személyi ellentétekhez, irányításpolitikai vitákhoz vezet. Egy magát megnevezni nem kívánó intézményvezető lapunknak úgy fogalmazott: a professzorok közötti ellentétek miatt az ügy fölöttébb kényes.
Az integráció másik nehézsége, hogy az egyetemek a normatív finanszírozás forráskiegészítése nélkül nem tudják biztosítani a folyamatos működésüket, az elosztási mechanizmus viszont érdeksérelemmel jár.
A múlt héten Budapesten tartott I. magyar kari vezetői konferencián elhangzott: van, ahol a gazdasági autonómia a meghatározó, van, ahol a jogelőd intézmények önállósága a nagyobb. Stark Antal, az oktatási tárca helyettes államtitkára a tanácskozáson azt mondta: a jogutód intézmények gazdasági önállóságát kell megteremteni.
"Akkor cselekszünk helyesen, ha az egyetemek és főiskolák integrációjába már a kezdetektől fogva beszámítjuk, hogy a felsőoktatási intézmény olyan szellemi műhely, ahol kiváló tudósok, oktatók, kutatók, diákok dolgoznak, ők pedig nem gépek, amelyek gombnyomásra, zökkenőmentesen állnak át egy másfajta működési technikára" -- mondta lapunknak Szendrő Péter, a gödöllői Szent István Egyetem (SZIE) rektora. Mint fogalmazott: a karok és főként az ezek közé "különösen fájó sérelmekkel" érkező jogelőd intézmények zavartalan működését csak akkor lehet biztosítani, ha egy másik kartól vonjuk el a forrást. Úgy véli, helyes, ha az intézmények perspektivikusan a szakok mentén rendezik a kérdést, hiszen az univerzitás egyik fő előnye éppen az, hogy a szakok által nyújtott képzés átnyúlik a kari kereteken.
Szendrő Péter a viták ellenére állítja: az egyetemek és főiskolák integrációja alapvetően sikeresen zajlott le, ám úgy tűnik, a forráshiányos környezet, valamint az érdekellentétek miatt csak középtávon válhatnak sikeressé és konfliktusmentessé az új intézmények.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.