BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

KRESZ: "Mazsolák" nem vezethetnek nagy teljesítményű kocsikat - Változások a közlekedésben

Pár hét múlva életbe léphet az új közlekedésbiztonságot érintő jogszabályváltozások egy része – nyilatkozott a Világgazdaságnak Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztos. A tervezet kidolgozása jelenleg intenzív szakaszban van.

A kormánybiztos szerint a Közlekedéstudományi Intézetben elkészült egy új KRESZ szöveg.

"Hosszú és régi igény, hogy legyen egy egységes új KRESZ, amely koherens, könnyebben tanulható, világosabb és egységesebb. A jelenlegi nagyon sokszor módosult és nehezen tanulható. Az új KRESZ bevezetése viszont egy-két évig eltarthat. Ennek egyrészt kellő alkotmányos követelményeket, másrészt a gyakorlati felkészülés széleskörű igényeinek megvalósíthatóságát is jelentenie kell" – tette hozzá.

Az új KRESZ szellemében és felfogásában gyökeresen más lesz, mint a jelenlegi. A kerékpáros érdekvédelmi szövetség valójában egy új kerékpáros KRESZ-t szeretne. Ennek megvalósítása Magyarországon még évekig eltarthat, tehát bevezetni öt perc alatt nem lehet.

Kondorosi szerint az új KRESZ legfontosabb vonása várhatóan az lesz, hogy meg kell majd állni az autósoknak, ha a gyalogos az átkelőhely közvetlen közelében áll.

A 12 év alatti kerékpárosok esetében kötelező lesz bukósisakot használni.
A hatósági jelzés, azaz a rendszám hiánya vagy nem megfelelő felszerelése esetén a forgalmi engedélyt azonnal elveszi majd a rendőr.

Továbbá megtiltják majd bizonyos pályaszakaszokon a teherautók, illetve a kamionok előzéseit is, ehhez csak táblákat kell kihelyezni. Ennek az intézkedésnek az lesz a célja, hogy növelje az autópályák áteresztő képességét.

A módosító javaslatok sorában felvetődött a motorosok előregurulásának lehetővé tétele, de ezt a közlekedésbiztonsági szakértők nem támogatják, tehát ez a javaslat nem kapott támogatást.

A jogosítványszerzés megnehezítéséről Kondorosi Ferenc elmondta: a világban két modell érvényesül. Az egyik lényege a két- vagy többlépcsős jogosítványszerzés bevezetése. A másiknak az oktatás-, a képzés- és a vizsgáztatás feltételeinek megszigorítása. 

A fejlett országokban az a cél, hogy a 17-25 év közötti korosztály nehezebben szerezhessen jogosítványt. Ennek célja nem a közlekedésből történő kizárás, hanem a felelősségérzet fokozása, illetve a veszélyfelismerő képesség növelése. Erre szolgál majd a próbajogosítvány bevezetése.

Az intézkedéseknek köszönhetően a jövőben a kezdő sofőrök nem vezethetnek majd nagy teljesítményű autókat, illetve külföldre csak felnőtt kísérővel vezethet majd a fiatal autós.

Ugyanakkor kötelező lesz a pszichológiai alkalmassági vizsga is. Ezzel lehet majd kiszűrni a jelentkezők közül az agresszív sofőrjelölteket. A próbajogosítvány tulajdonosa csak akkor kap majd végleges jogosítványt, ha próbaidősként nem követett el semmiféle szabálysértést. Ellenkező esetben újra vizsgázhat majd a felnőtt jogosítványért.

Az új intézkedések bevezetését statisztikai adatok indokolják, miszerint minden tizedik személyi sérüléssel járó balesetet 17-20 éves sofőrök okoznak.

A kormánybiztos hangsúlyozta: bővülne az objektív felelősségi körbe tartozó magatartások köre, amelybe jelenleg hét eset tartozik. A kört az autóbuszsáv jogosulatlan használatával szeretnék majd bővíteni. Továbbá vizsgáljuk a rokkantak, illetve a mozgássérültek részére fenntartott parkolóhelyek jogosulatlan igénybevételének ebbe a körbe vonását is – tette hozzá.
Ugyanakkor Kondorosi aggályainak is hangot adott, miszerint itt a bizonyíthatóság nehezebb. A parkolókat nem jelzi tábla - csak útburkolati jel -, és 20 perces filmet kellene készíteni a szabálytalanság bizonyításához.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.