Az ezredes azt mondta: az Európai Unió elkezdte áttekinteni, hogy mennyire sikeres az úgynevezett Fehér Könyv végrehajtása, és a jelenlegi adatok szerint azt a kritériumot, hogy 2001-hez képest a halálos áldozattal járó balesetek számát 2010-re a felére csökkentsék, csak négy tagország fogja teljesíteni. (Magyarország nem tartozik közéjük.)
Mindezek alapján az unió megkezdte a 2010 és 2020 közötti időszak közlekedéspolitikai irányelemeinek kidolgozását, az erről készült szakértői anyagok nemrég kerültek nyilvánosságra - tette hozzá. Komáromi Endre szerint az ORFK javaslata az, hogy az új uniós irányelveket akkor fogadják el, amikor 2011-ben Magyarország lesz az EU soros elnöke - írja a bama.hu az MTI alapján.
A szakértői munkaanyagok több prioritást határoznak meg: a gyorshajtás és az ittas vezetést visszaszorítását, a biztonsági öv és a gyermekülés használatát, az utak melletti infrastruktúra kialakítását, fejlesztését, továbbá a járművek újabb biztonsági elemekkel történő ellátását. Magyarország jól áll mind a gyorshajtások, mind pedig az ittas vezetés miatt történt balesetek számának csökkenését tekintve, de a többi esetben még van tennivaló - fogalmazott a főosztályvezető.
Az EU-s tervekről szólva azt mondta: 2015-ig rendszeresítenének egy úgynevezett alko-lock berendezést, amelyet indulás előtt meg kell fújnia a sofőrnek, és ha a szerkezet alkoholfogyasztást érzékel, nem lehet beindítani a járművet. Ezt a készüléket kamionokba, nagytömegű járművekbe kötelezően beépítenék, személyautóba pedig akkor, ha egy ittas vezetőt visszaesőként elmarasztalnak, és a készülék beszerelésére a bíróság kötelezi őt.
A szakértők 2012-ig minden autót felszerelnének olyan berendezéssel is, amely nemcsak az első üléseken ülők esetében jeleznek hanggal és fénnyel, ha nem kötik be a biztonsági övet, hanem a hátsó üléseken is. 2015-ig pedig a távolsági buszokon is kötelezővé tennék a biztonsági övet. Szintén a tervekről szólva azt mondta: 120 kilométer/órában maximálnák autópályán az óránkénti sebességet. Az ENSZ szakértői a közelmúltban arra figyelmeztettek, a gazdasági világválság a közlekedésbiztonságra is kihatással lehet - idézte fel Komáromi Endre.
Az államoknak, az útkezelőknek nem lesz pénzük az út menti infrastruktúra fejlesztésére, a válság hatásait elszenvedő polgároknak pedig nem lesz pénzük arra, hogy autóikat lecseréljék (emiatt elöregedik az állomány) és arra sem, hogy megfelelő közlekedésbiztonsági elemekkel lássák el járművüket. Az ENSZ novemberben Moszkvában világkonferenciát rendez, hogy e gondokra megoldást találjon, és a találkozón az országos rendőrfőkapitány is részt vesz - közölte a főosztályvezető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.