- Most mindenkit az érdekel, hogy április 25-én is lesz-e sorbanállás a szavazókörök előtt. Mire számít? – kérdeztük Virág Rudolfot, az Országos Választási Iroda (OVI) vezetőjét.
- Az biztosan nem fog megismétlődni, mint ami április 11-én volt. Ugyanis akkor 23 olyan, igazolással szavazók számára kijelölt szavazókör volt, ahol este 19 óra után fejezték be a szavazást. Ezek közül tízben lesz második forduló, mivel a többiben már sikerült képviselőt választani. Miskolcon egy, Budapesten kilenc kritikus szavazókör maradt, itt a helyieken kívül 23 ezren fognak voksolni.
- Tehát akkor lesz sor, csak kevesebb helyen?
- A kígyózó sorokat az adminisztráció időigényessége okozta. Gyorsítaná a bizottságok munkáját, ha az igazolásos szavazók közül minél többen előre feliratkoznának a névjegyzékbe a jegyzőnél. Ha ezt a helyszínen teszik meg, akkor az megint bogarászást és csúszást okoz. Szintén csökkentené a sorok kialakulásának esélyét, ha a választók nem a zárás előtti pillanatokban érkeznének meg a szavazókörhöz.
- Módosították a szabályokat. Két forduló között ez megengedett?
- Csak az önkormányzati miniszteri rendelet változott, nem a kétharmados választási törvény. A módosításnak csak az a lényege, hogy az igazolással szavazók adatait nem kézzel vezetnék fel a névjegyzékbe, hanem már szerepelnének egy előre kinyomtatott listán. Ezen a szavazatszámláló bizottság jelzéssel látná el, hogy mely választópolgárokat vettek névjegyzékbe. Ezzel lényegesen lerövidül a szavazás időtartama.
- Laikus ötlet, hogy több fülke is kellene?
- Ahol szükséges, ott több urnát és fülkét is felállítunk, a bizottságok létszámát a törvényes keretek között a maximális létszámra duzzasztottuk, a névjegyzék pedig felosztható lesz. A helyszínen jobban kell figyelni arra, hogy a helyiek és az igazolásos szavazók ne ugyanabba a sorba álljanak be. Két hét alatt ennél többet nem tudunk tenni.
- Nem lehetett előre látni ezeket a problémákat?
- Nem, ekkora nagyságrendben nem! Az Európai Parlament 2009-es megválasztásakor már ezek a szabályok voltak, de akkor csak a jogosultak 35 százaléka vett részt a szavazáson és 22 ezer igazolással szavazó volt.
- Országosan több száz vagy ezer szavazó is lehetett, aki nem voksolt a több órás sorbanállás miatt, mert megunták és hazamentek. Nem érez ezért személyes felelősséget?
- A szabályok előkészítésében nem vettem részt, amikor pedig kellett, azonnal intézkedtem. Azt nem lehetett megkockáztatni, hogy törvénytelenségek legyenek és meg kelljen ismételni a választást. A legfontosabb, hogy mindenki szavazhatott, aki akart, és az első forduló eredménye már jogerős.
- Az adatvédelmi biztos szerint az OVI-nak kötelessége 19 órakor elindítani a tájékoztatást. Mikor lesz végeredmény vasárnap?
- Ha a kritikus szavazókörökben megint tovább tart a szavazás, akkor sem rendelek el kampánycsend-hosszabbítást. Az internetes tájékoztatási rendszert időben elindítjuk. Április 11-én két érdek ütközött: az egyik a választók befolyásolásának korlátozása, a másik az OVI tájékoztatási kötelezettsége. Nem voltam abban a helyzetben, hogy egy OVB-állásfoglalással szemben hozzak döntést. Amikor pedig lényegesen csökkent a várakozók száma, akkor már az OVB is a tájékoztatás mellett döntött.
Névjegy
Született: Ráksi (Somogy), 1951. 08. 21.
Képzettség: jogász
Végzettség: 1974 - Pécsi Tudományegyetem ÁJTK
Pályafutás: 1976 - 1990 Dunaújvárosi Városi Tanács, vb-titkár
1990 - 1998 Belügyminisztérium Önkormányzati Főosztály, vezető-helyettes
1998 - 2006 Miniszterelnöki Hivatal, főosztályvezető-titkárságvezető
2006 - 2009 Önkormányzati Minisztérium, szakállamtitkár
2009 dec. 1-től az OVI vezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.