BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem reálisak a Magyarországra vonatkozó oktatási célok

A Bizottság 2020-ra keretszámokat tűzött ki a tagállamok számára, a célokat maguk a tagállamok vállalhatták. Az EurActiv cikkében a magyar fél nem reálisnak nevezte azt a célt, amely a korai iskolaelhagyók arányát 10 százalék alá szorítaná. Hoffman Rózsa, oktatási államtitkár, úgy nyilatkozott, a minisztérium veszi a kihívást.

Az iskolai lemorzsolódásra vonatkozó keretszámnak az Európai Bizottság 10 százalékot határozott meg, Magyarország számára pedig a 8,4 százalékos célszámot javasolta - olvasható az EurActive cikkében. A 2000 és 2009 között végbement fejlesztéseknek köszönhetően az iskolát a képzés vége előtt elhagyók aránya stagnál, de még így is 11,4 százalékra tehető. Hoffman ezért egy enyhébb - 10 százalék körüli - célszámot javasol a Bizottság számára.

A felsőoktatási célszámok megvalósításához is nagy erőfeszítéseket kellene tennie Magyarországnak. A tervek szerint 2020-ra az oklevéllel rendelkező 30-34 évesek aránya a 33,8 százalékot eléri, a Bizottsági javaslat szerint, ami jelentős növekedést igényel a jelenlegi 22,4 százalékról. A kormányzati álláspont szerint azonban ez a cél a demográfiai trendek pozitív hatásai szerint elérhető.

Lengyelország

Ambiciózus nemzeti célokat tűzött ki maga elé Lengyelország. Az Európai Unió 27 tagállama közül a lengyeleknél a legalacsonyabb, 5 százalék azok aránya, akik a képzés vége előtt elhagynák középiskolájukat. Ezt az eredményt további fél százalék ponttal kívánják javítani az illetékes szervek.

A lengyel kormány az Európai Bizottság által kitűzött uniós célnál magasabb arányt kíván elérni a felsőoktatásban is. A 2008-as 29,7 százalékról 45 százalékra emelné azon 30-34 évesek számát, akik oklevéllel rendelkeznek 2020-ban. A tervekkel szemben problémát jelent, hogy Lengyelországban (4,7 százalék) az EU-átlag alatti (9,5 százalék) az életen át tartó tanulás a felnőttek körében.

Szlovákia

A lemorzsolódást tekintve a szlovák Oktatási Minisztérium közleménye szerint, nagyon jól teljesít az ország és alig magasabb 6 százaléknál a középiskolát idő előtt elhagyók aránya. Azonban nagy problémát jelent a felsőoktatási célszámok teljesítése. Az OECD statisztikák azt mutatják, hogy Szlovákiában a 25-34 év közöttiek csupán 13 százaléka rendelkezik felsőfokú oklevéllel, de a minisztérium optimista és 30 százalékos célt tűzött ki 2020-ra.

Bulgária és Romána

A 2007-ben csatlakozott tagállamok számára nagy kihívást jelent az iskolából kimaradók arányának csökkentése. Bulgáriában már a 7-10 éves korosztály csupán 93,4 százaléka járt iskolába a 2009-2010-es tanévben, a ténylegesen középiskolai végzetséget szerzők aránya már 78,6 százalékra csökken. Összességében a bolgárok 21,4 százaléka nem végez el semmilyen középiskolai képzést.

Románia tűnik a legnehezebb esetnek az EU keleti tagállamai közül. Az iskolából kimaradók aránya nő, a 2000-2007 közötti időszakban az iskolából kimaradók aránya háromszorosára nőtt. A román Oktatási Minisztérium statisztikái szerint a 3 és 17 év közötti korosztályból több mint 436 ezer gyermeket nem vontak be semmilyen oktatási intézménybe, lehet az óvoda, iskola, középfokú vagy szakmai iskola.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.