Európában mindenekelőtt Görögországnak, Spanyolországnak és Olaszországnak kellett az idei második negyedben megküzdenie a rossz fogyasztói légkörrel. A szervezet kiemeli, hogy Németországot illetően a romló nemzetközi légkör ma már nyilvánvalóan hatással van a gazdasági kilátásra.
A német polgárok úgy vélik, hogy a közös valuta jövőjéről folyó vita és pénzügyi segély nyújtása a spanyol bankrendszer stabilizálására a német gazdaság számára is kockázatokkal jár. A fogyasztókat aggasztja, hogy előbb-utóbb Németországot is eléri az euróövezet hanyatló trendje. Mindenekelőtt az export alakulása jelent jelentős kockázatot az európai értékesítési piacokon. Javultak a várakozások a jövedelmek további pozitív alakulását illetően, ráadásul a jelek szerint az utóbbi időben az inflációs nyomás is enyhült. Májusban a megélhetési költségek emelkedése a lélektanilag döntő két százalék alá csökkent. A fogyasztók a növekvő vásárlóerőt egyre kevésbé kamatoztatják a pénzpiacokon, ehelyett a nagyértékű vásárlásokat preferálják – derül ki a GfK jelentéséből.
Ugyanakkor az amerikaiak érzékelhetően optimistábbak európai társaiknál, a gazdasági hangulatot jelző mutatószám tavaly augusztus óta folyamatosan emelkedik és jelenleg 21,2 ponton áll. Igaz, ezzel párhuzamosan a saját jövedelemre vonatkozó várakozások mindössze 14,7 pontot érnek el, ezzel párhuzamosan a vásárlási hajlandóság is csökkent az elmúlt hónapokban. Érdekesség, hogy miközben a bérek szinte alig emelkedtek, az amerikaiak ismét elkezdtek hitelre vásárolni, az elmúlt hónapok hitelezési mutatója évtizedes csúcsot ért el, miközben a megtakarítási ráta 2007 óta nem volt ilyen alacsony.
Nielsen: Magyarország az utolsó helyen
Magyarországon legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index a negyedik egymást követő negyedévben, ötvenhat ország közül. Hazánk idei, második negyedévi mutatója 30 pont, és közvetlenül előttünk áll Portugália 40, Olaszország 41, Görögország 43 és Horvátország 45 ponttal. A globális átlag 91 pont. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat 2012. májusi felmérése.
Hazánkban a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé jónak, szintén az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók közül 3 százalék tartja. „Nem olyan jó” vagy „rossz” 96 százalék szerint. További 1 százalék nem tudja megítélni. (Egy évvel korábban pozitív választ 6, negatívat 90 százalék adott erre a kérdésre).
„Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 4 százalék válaszolt úgy, hogy alkalmas a jelenlegi időszak vásárlásra, míg 95 százalék kedvezőtlennek látja. További 1 százalék nem tudta eldönteni. (Egy évvel korábban 12, illetve 87 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen).
A világ legoptimistább piacának a Nielsen online kutatásának kilenc egymást követő negyedéve során India bizonyult, de most Indonézia 120 pontos mutatójával megelőzte India 119 pontos indexét. Mögöttük a sorrend: Fülöp-szigetek (116), és Szaúd-Arábia. Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért két ország világviszonylatban a tizennegyedik és tizenötödik helyet foglalja el: Dánia és Norvégia 95-95 ponttal vezeti földrészünk rangsorát. Őket követi Svájc (94), Ausztria (92) és Németország (88).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.