BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyar fogyasztói bizalom a legalacsonyabb

Csaknem valamennyi EU ország fogyasztói borúlátóan tekintenek a jövőbe. Csak Németországban és Ausztriában jó a hangulat - írja a GfK piackutató intézet a második negyedévre vonatkozó elemzésében.

Európában mindenekelőtt Görögországnak, Spanyolországnak és Olaszországnak kellett az idei második negyedben megküzdenie a rossz fogyasztói légkörrel. A szervezet kiemeli, hogy Németországot illetően a romló nemzetközi légkör ma már nyilvánvalóan hatással van a gazdasági kilátásra.

A német polgárok úgy vélik, hogy a közös valuta jövőjéről folyó vita és pénzügyi segély nyújtása a spanyol bankrendszer stabilizálására a német gazdaság számára is kockázatokkal jár. A fogyasztókat aggasztja, hogy előbb-utóbb Németországot is eléri az euróövezet hanyatló trendje. Mindenekelőtt az export alakulása jelent jelentős kockázatot az európai értékesítési piacokon. Javultak a várakozások a jövedelmek további pozitív alakulását illetően, ráadásul a jelek szerint az utóbbi időben az inflációs nyomás is enyhült. Májusban a megélhetési költségek emelkedése a lélektanilag döntő két százalék alá csökkent. A fogyasztók a növekvő vásárlóerőt egyre kevésbé kamatoztatják a pénzpiacokon, ehelyett a nagyértékű vásárlásokat preferálják – derül ki a GfK jelentéséből.

Ugyanakkor az amerikaiak érzékelhetően optimistábbak európai társaiknál, a gazdasági hangulatot jelző mutatószám tavaly augusztus óta folyamatosan emelkedik és jelenleg 21,2 ponton áll. Igaz, ezzel párhuzamosan a saját jövedelemre vonatkozó várakozások mindössze 14,7 pontot érnek el, ezzel párhuzamosan a vásárlási hajlandóság is csökkent az elmúlt hónapokban. Érdekesség, hogy miközben a bérek szinte alig emelkedtek, az amerikaiak ismét elkezdtek hitelre vásárolni, az elmúlt hónapok hitelezési mutatója évtizedes csúcsot ért el, miközben a megtakarítási ráta 2007 óta nem volt ilyen alacsony.

Nielsen: Magyarország az utolsó helyen

Magyarországon legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index a negyedik egymást követő negyedévben, ötvenhat ország közül. Hazánk idei, második negyedévi mutatója 30 pont, és közvetlenül előttünk áll Portugália 40, Olaszország 41, Görögország 43 és Horvátország 45 ponttal. A globális átlag 91 pont. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat 2012. májusi felmérése.

Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál: Legutóbb a megkérdezett magyarok 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 87 százalék mondott. További 2 százalék nem tudta eldönteni. (Egy évvel korábban a megkérdezettek 15 százaléka adott kedvező, és 81 kedvezőtlen választ).

Hazánkban a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé jónak, szintén az előttünk álló tizenkét hónapban a válaszadók közül 3 százalék tartja. „Nem olyan jó” vagy „rossz” 96 százalék szerint. További 1 százalék nem tudja megítélni. (Egy évvel korábban pozitív választ 6, negatívat 90 százalék adott erre a kérdésre).

„Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 4 százalék válaszolt úgy, hogy alkalmas a jelenlegi időszak vásárlásra, míg 95 százalék kedvezőtlennek látja. További 1 százalék nem tudta eldönteni. (Egy évvel korábban 12, illetve 87 százalékos mutatót regisztrált a Nielsen).

A világ legoptimistább piacának a Nielsen online kutatásának kilenc egymást követő negyedéve során India bizonyult, de most Indonézia 120 pontos mutatójával megelőzte India 119 pontos indexét.  Mögöttük a sorrend: Fülöp-szigetek (116), és Szaúd-Arábia. Európában a legnagyobb fogyasztói bizalmi indexet elért két ország világviszonylatban a tizennegyedik és tizenötödik helyet foglalja el: Dánia és Norvégia 95-95 ponttal vezeti földrészünk rangsorát. Őket követi Svájc (94), Ausztria (92) és Németország (88).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.