Írország már korábban az Európai Bírósághoz fordult annak megállapítása iránt, hogy összhangban áll-e az Irányelv az Európai Unió alapjogi rendelkezéseivel. Az Irányelv érvénytelenségének megállapítására irányuló keresetet 2009. február 10. napján elutasították, azonban most ismét napirendre került a téma.
Ezúttal többek között az a kérdés, hogy mennyiben egyeztethető össze az irányelv az Európai Unió Alapjogi Chartájában biztosított, a magán és családi élethez és a személyes adatok védelméhez fűződő jogokkal.
Az Európai Bíróság egy 2011-es ítéletében egyértelműen meghatározta az alapjogi vizsgálat kritériumait. Ezen összefüggésben állapította meg, hogy bizonyos esetekben az alapjogok, különösen a magán és családi élethez való jog, illetőleg a személyes adatok védelmének a joga, igenis korlátozhatók. „Az, hogy az irányelv ezen alapjogokat az érintettek hozzájárulása nélküli adatgyűjtés útján korlátozza, kétségen felül áll. Az alapjogok ilyen korlátozása azonban csak akkor megengedett, ha (1) a korlátozásról törvény rendelkezik, (2) a korlátozás konkrétan meghatározott célokat szolgál és (3) a korlátozás ezen cél elérése érdekében szükséges. Ezek azok a kritériumok, amelyek alapján kell az Irányelv alapjogi vizsgálatát elvégezni” – hangsúlyozza Torsten Braner.
Az első ponthoz kapcsolódóan fontos megjegyezni, hogy az irányelv az EU jogalkotásának aktusa és a tagállamok az implementáció során általánosan mindenkire kötelező érvénnyel bíró törvényi szinten kötelesek azt átültetni. Kérdéses azonban a konkrétan meghatározott célok köre, hiszen ezekről az Irányelv nem rendelkezik. Az irányelv 4. Cikke úgy fogalmaz,: „a tárolt adatok csak meghatározott esetekben … továbbíthatók az illetékes nemzeti hatóságokhoz“. Hogy pontosan melyek ezek az esetek, arról az irányelv hallgat. Ebből adódóan tehát a (2) kritérium nem teljesül.
A harmadik feltételként az alapjogi korlátozás szükségessége igényel vizsgálatot. A szükségesség csak abban az esetben teljesül, ha egy demokratikusan berendezkedett társadalom által elismert cél (és ez sincs az irányelv cikkei között egyértelműen megnevezve) a korlátozással arányban áll. „Ha az irányelv célját a bűncselekmény- és terrorizmus leküzdésében látjuk, akkor még mindig vizsgálat tárgyává kell tennünk azt a kérdést, hogy egy általános adatrögzítés demokratikus keretek között ezen cél eléréséhez szükséges-e” – tájékoztat Torsten Braner. Az Európai Bíróságnak is ezt a kérdést kellene mielőbb tisztáznia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.