A legtöbb termékcsoport esetében csökkent a hamisítványokat vásárlók aránya. Ezzel szemben évek óta kimutatott tendencia a fiatalok és a budapestiek körében, hogy átlagon felül vásárolnak hamis termékeket - mondta Tóth Zita, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) titkára.
A Társadalomkutatási Intézet Zrt. (TÁRKI) által végzett felmérés szerint javuló tendenciát mutat az idősor. Míg 2010 és 2012 között 24-30 százalék között mozgott a hamis termékek iránt nyitottak aránya, addig 2013-ra ez az arány 20 százalékra csökkent.
Tóth Zita hozzátette: a jelentés bizonyos adatai egészen biztatóak, például Az idei kutatás adataiból kiolvasható, hogy a hamisítványok interneten keresztül történő beszerzése egyre gyakoribb: a hamis parfümök esetében 4-ről 10 százalékra, a hamis gyógyszerek esetében 5-ről 21 százalékra nőtt ez az arány egy év alatt.
2013-ban a 10 megkérdezett közül 8 nem vásárolna hamis terméket, ami némi javulást jelent a korábbi években mért 70 százalékhoz képest. További 18 százalék talán vásárolna és mindössze 2 százalék mondta, hogy igen, bármikor vásárolna illegális, vagy kétes forrásból származó terméket.
2013-ban az emberek 13 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vásárolt hamis terméket az elmúlt egy évben. Az első, legnépesebb csoport, ahova a magyarok fele tartozik, a „márka- és eredetiség-érzéketlen”. Ők azok, akik nem törődnek azzal, hogy a ruhájukon márkajelzés díszelegjen, viszont ha bele is futnak egy-egy ilyen darabba, akkor sem érdekli őket, hogy az adott ruha eredeti-e vagy sem. A következő csoport, ahova a magyarok nagyjából 30 százaléka tartozik, az a valódi márkahűek csoportja. Számukra fontos, hogy márkajelzések borítsák ruháikat, és azok eredetiek is legyenek.
A harmadik, majdnem szintén 30 százalékot kitevő csoport az a „márkaérzéketlen eredetiséghű”. Számukra nem fontos, hogy egy ruhán márkajelzések legyenek, viszont ha már vannak, elvárják annak eredetiségét. A legkisebb létszámú csoport a „külvilágnak kiöltözőké”, akik számára fontos, hogy ruháik márkásak legyenek, annak eredetiségéhez viszont nem ragaszkodnak.
A hamis illatszerek, illetve kozmetikumok elutasítottsága határozottabb, mint a ruháké. Az emberek 6 százaléka nyilatkozott úgy, hogy venne vagy lehetségesnek tartja, hogy venne nem megbízható forrásból származó gyógyszert. Hasonlóan az illegális gyógyszerekhez, nem megbízható forrásból származó élelmiszerek és italok fogyasztását is elutasítja a kérdezettek döntő többsége: 10 megkérdezettből 9 nem venne kétes eredetű enni- vagy innivalót, derül ki a TÁRKI felméréséből.
A felmérésből kiderül az is, hogy az internetet használók fele nem lenne hajlandó fizetni azért, hogy legálisan hozzájusson a tartalmakhoz, amíg azok ingyenesen is letölthetők, ennek a csoportnak az aránya 2010 óta majdnem 10 százalékponttal nőtt.
A legális szolgáltatások közül a legnépszerűbb a YouTube, amit a kérdezettek több mint 90 százaléka ismert, és ami maga alá gyűrte a második legnépszerűbb Telenor-Deezer-t, mely az egyetlen fizetős szolgáltatások közül, aminek az ismertsége 2012-höz képest nőtt. A legnagyobb vesztes az iTunes, ami tavaly listavezető volt, 28 százalékkal, és mára 13 százalékra esett vissza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.