A békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium igazgatója, a történelem szakos Komáromi István az MTI-nek elmondta: tanárként és a diákokkal való rövid beszélgetések alapján is úgy látja, átlagos, közepes nehézségű volt a középszintű történelem érettségi feladatsor, megfelelő felkészüléssel a négyes érdemjegy elérése nem okozhat gondot.
A tesztsort jónak, a tananyagra épülőnek ítélte meg, hozzátéve, hogy talán az utolsó két tesztfeladat volt némileg „túlcizellált”, a forrásra, illetve a táblázatra épülő nehezebb.
A középszintű esszéfeladatokról Komáromi István azt mondta, mind a tatárjárásra, mind a dualizmus kori nehéziparra vonatkozó esszékérdés túlságosan leszűkítette a vizsgázók lehetőségeit. Előbbinél sem az előzményeket, sem a következményeket nem kérték, kizárólag az 1241-42-es évek eseménytörténetét várták. A dualizmus kori kérdés pedig kihagyta az élelmiszeripar és a vasútépítés felvirágzását, és kizárólag a nehéziparra kérdezett rá.
A használható segédeszközökről, atlaszokról szólva elmondta: valóban segítséget jelentettek, különösen a hadtörténeti jellegű kérdéseket választók „leshettek le” róla segítő információkat.
Komáromi István az emelt szintű történelem érettségiről megjegyezte: az első részt nem tartja ugyan könnyűnek, de jól megválaszolható volt, az esszék pedig kifejezetten jók voltak. A tatárjárás emelt szinten is téma volt, itt azonban az okait és a következményeit is le kellett írniuk a diákoknak, ami véleménye szerint számukra kifejezetten könnyű tételnek számít, és inkább a középszintre lett volna való.
Makuláné Gulicska Valéria, az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium történelem szakos igazgatóhelyettese az MTI-nek elmondta: a diákok bizakodóan, jó kedéllyel álltak fel az érettségi után, azt mondták, nem érezték nehéznek a középszintű feladatsort, és a rendelkezésre álló idő is elegendő volt számukra.
A rendelkezésre álló források és ismeretek alapján a megadott időn belül teljesíthetők voltak a feladatok – közölte a veszprémi Lovassy László Gimnázium történelem szakos tanára az MTI kérdésére.
Schindler László elmondta, hogy a tanulók elmondása szerint nem voltak nehezek a feladatok, bár a megadott ábrák egy része a képek minősége miatt nehezen volt értelmezhető. Az idegen nyelven érettségiző tanulók kizárólag magyar nyelvű atlaszt használhattak, de mint a diákok elmondták, ez nem jelentett számukra problémát.
Hozzátette: a magyar nyelven érettségizők fele-fele arányban választottak a négy lehetséges kérdés közül kettőt, a németül érettségizők nagy többsége a reformációt és Magyarország 1956-os eseményeit számon kérő esszékérdést választotta.
Hozzátette: emelt szinten, magyar nyelven kevesen érettségiztek a Lovassy gimnázium diákjai, német nyelven öt tanuló mérette meg tudását, többségük a céhes ipart, a Kádár-korszakot és a 18-19. századi nemzetiségek helyzetét érintő kérdések közül választott. A tanulók véleménye szerint a segédeszközök jó szolgálatot tettek, a megadott források informatívak voltak.
Átlagos nehézségűnek értékelte az idei középfokú történelem érettségi vizsga írásbeli feladatait Hegedűs Beáta történelemtanár, a kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium igazgatóhelyettese.
Azt mondta, az esszék egy kicsit könnyebbek voltak, a rövid feladatok azonban gondolkodtatóbbak, többféle kompetenciát igénylőek. A diákoknak a rendelkezésre álló időben „feszítetten kellett dolgozniuk”, nem volt jellemző, hogy a feladatlapokat korábban beadták volna, ugyanakkor az atlaszok több esetben segítséget nyújtottak számukra. Hosszabb esszének sokan a tatárjárást, rövidnek a második világháború kirobbanását választották – jegyezte meg. Hozzátette: a diákok a vizsgát követően összességében optimistán nyilatkoztak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.