BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tengerre, jó áron, magyar!

Az elmúlt években méltán fedezték fel a magyar utazók is a tengeri hajóutakat, ma már több olyan utazásszervező vállalkozás is van Magyarországon, amely erre az utazási szegmensre specializálódott.

A magyar utazók is egyre széles körben ismerkednek meg a világszerte növekvő népszerűségű tengerhajózással. Hajójáratok hálózzák már be a Földközi- és a Balti-tengert, a Karib-szigeteket és Alaszkát, s a Távol-Kelet kikötővárosait. A hajóutak ár-érték arányban felveszik a versenyt a csúcskategóriás szolgáltatást nyújtó szállodákkal, miközben a körutazás élményét biztosítják. Néhány dologra azonban nem árt odafigyelni. Ezeket vettük sorra.

1. A hajóutak hossza 3–14 nap között oszlik meg. Először megijedhet az ember attól, hogy a tengeren mit fog tenni, de a hajókon egész nap számos programot szerveznek a Bingótól a nyelvórákon át a táncoktatásig, a sportprogramokig, esténként pedig általában színházi vagy revüelőadás, diszkó és mozi várja a szórakozókat – az egész nap nyitva tartó kaszinó mellett.

2. Ha valakinek nincs klausztrofóbiája, akár ablaktalan belső kabinban is élvezheti az utazást, miután a kajütbe az ember általában csak aludni tér be – a hajó fedélzetei, bárjai, előadásai 24 órás kikapcsolódási, pihenési lehetőséget kínálnak. Az ablakos, balkonos kajüt számottevően drágább lehet. Sok hajótársaság 14, mások akár 18 éves korig ingyen (csak kikötői illeték megfizetése fejében) nyaraltatja a felnőttekkel közös kajütben lakó gyereke(ke)t.

3. A fedélzeten az utas teljes és egész napi ellátást kap. Az alapáras megoldások között is található fine dining szintű ételkínálat vagy például ültetett reggeli, ezért nem érdemes a külön fizetős tematikus éttermeket igénybe venni.

4. A hajókon az ital a kulcskérdés. A teljes ellátásba az egész nap nyitva tartó éttermekben elérhető víz, szénsavmentes üdítő és kávé, tea tartozik. A palackozott víz, a szénsavas üdítők, az alkoholos italok mindenhol külön fizetendők. Érdemes előzetesen italcsomagot választani, s ha mindezt előre, az interneten vagy utazási irodán keresztül rendeljük meg, esetenként további 20-30 százalékos kedvezményt kaphatunk.

(Vannak olyan italcsomagok – például a vacsorához felszolgált borok –, amelyek helyben rendelve már kifejezetten fájnak a magyar pénztárcának.) Elvben ellenőrzik, hogy az utas visz-e fel italt a fedélzetre, de egy-egy üveg helyi alkoholspecialitás miatt még aligha zárják ki az utast.

5. Általánosságban elmondható, hogy előzetesen érdemes minden szolgáltatást áttekinteni, s amiről úgy gondoljuk, hogy használnánk, azt meg kell rendelni. A kedvezményes ajánlatok általában a behajózás előtt 24-48 óráig érvényesek. A hajók fedélzetén, a tenger közepén az internetkapcsolat az, amit ma még szinte aranyárban adnak – ha megengedhetjük, akkor felejtsük el a mobilt a kikötőkig, és térjünk vissza a Gutenberg-galaxisba.

6. A hajótársaságok minden kikötőhelyen számos alternatív kirándulást, túrát, szórakozást kínálnak – meglehetősen borsos áron. Ha előzetesen megtetszik az egyik út (az interneten, illetve legkésőbb a foglalás véglegesítésekor pontos információt találhatunk az adott társaság kínálatáról), akkor megpróbálhatjuk magunknak is megszervezni ugyanazt, vagy a szárazföldön előfizetni hasonló útra – olcsóbban. A kikötőkben található utazási irodák pontosan tisztában vannak a hajók indulási idejével, így az utas náluk biztosan visszajut a megadott határidőre a hajóhoz. A hajó nem vár: a kilépőket regisztrálják, a menetrendet tartják, és néhány (tíz) perc ráhagyás után a hajó elindul a következő kikötőbe, innentől az utas dolga, hogyan jut el arra a csatlakozási pontra, ahol visszaszállhat.

7. Sokan esküsznek arra, hogy a legjobban akkor szórakoztak, amikor a napközbeni időt is a hajón töltötték, miközben több ezer útitársuk elindult felfedezni az aktuális desztinációt (már ami belefér a rendelkezésre álló néhány órába). Kétségtelen, hogy a napközbeni időszakban sem engednek a hajón a minőségből, ezt is érdemes kipróbálni.

8. A ki- és behajózáskor és a transzferszervezéskor sem árt a figyelem. Az autókölcsönzők előszeretettel hirdetik, hogy az autókat a dokkoknál is le lehet adni, de sokszor kiderül, hogy ez a szolgáltatás valójában azt takarja, hogy a repülőtéren lehet leadni a kocsit, ahonnan shuttle busz visz a hajóhoz. Ez a kis kerülő akár egyórás ráadás is lehet, és induláskor kifejezetten gondot okozhat, ha ilyen „meglepetésekkel” nem számolunk.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.