BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mégsem olyan udvariasak a britek, mint hittük

Az eddig véltnél talán kevésbé udvariasak a britek egy újonnan ismertetett tanulmány szerint. Jonathan Culpeper nyelvész kutatása kimutatta, hogy a britek által naponta átlagosan használt 16 ezer szóból mindössze 38 udvarias. 

Az udvarias nyelvezettel kapcsolatban kiderült, hogy a britek a „meglehetősen” szót használják a legtöbbször, nap mint nap átlagosan 11,9 alkalommal. Ezt az „elnézést” követi 6,7 alkalommal, majd a „köszönöm” és a „kérem” jön.

A tanulmány arra is rávilágított, hogy az ország mely részében a legudvariasabbak az emberek.

A lista élén Kelet-Közép-Anglia (East Midlands) végzett, ahol naponta 83,7 alkalommal használják a legudvariasabb szavakat. Ez csaknem kétszerese az országos átlagnak. A második helyen Északkelet-Anglia, a harmadikon Wales áll.

London csak a negyedik lett, a fővárosban naponta átlagosan 44,7 alkalommal használnak az emberek udvarias kifejezéseket. A legkevésbé Liverpoolban udvarias az emberek szóhasználata a kutatás szerint. Az ottaniak a szavaiknak az országos átlag alig 40 százalékát pazarolják udvariasságra, napi átlagban 22,6 szót.

A kép a Downton Abbey című sorozatból származik
Fotó: AFP

Megfigyelhető egy észak-déli megosztottság is: az északon élők az udvariasság kevésbé formális formáját részesítik előnyben, a déliek kifinomultabban használják ezeket a formulákat. Példaként többek közt a „kösz” és a „köszönöm” szavakat említette a nyelvész szakember.

Jonathan Culpeper megjegyezte, arra számítottak, hogy különbség lesz a nemek között az udvariasság tekintetében, de kiderült, hogy hozzávetőleg egyformán használják ezeket a „nyelvi kedvességeket”.

A sztereotípia, miszerint túlzóan udvariasak vagyunk, talán nem igaz

– mondta, az ország különböző részein tapasztalt eltérések alapján azonban felhívta a figyelmet arra, hogy az udvariasság is sokféle lehet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.