BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Banksy ledarálta a rekordokat

A kilétét gondosan rejtegető Banksy Lány léggömbbel című képéért majdnem egymillió fontot ajánlott egy telefonos licitáló.

Hosszú ideig emlékezetes marad a Sotheby’s október elején tartott kortársaukciója, amelyet a londoni Frieze hetén rendeztek meg. Egyrészt azért, mert az összforgalma 68,7 millió fonton tetőzött, és számos rekordárat hozott. Nem csoda, hiszen a vásár kivételes lehetőségeket kínált a licitálóknak:

a jövőbe látó gyűjtőnek nevezett, az elmúlt évtizedek legfontosabb kortárskollekcióját összeállító David Teiger gyűjteményéből például 25 fontos műtárgy került kalapács alá. Természetesen mindegyik gazdára talált, összesen 35,9 millió font értékben.

Muszáj beszélni az 1970-es születésű Jenny Saville-ről is, aki a kilencvenes években színre lépő Young British Artists generáció tagja. A női ideál újszerű megközelítésének koncepciójával vált világhírűvé. Ennek lényege, hogy ötvözi a figurális és az absztrakt festészetet, illetve gyakran mutat be sérült, műtéteken vagy baleseten átesett női testeket. Ezen az árverésen a Teiger-kollekcióból származó Propped című monumentális művével Jenny Saville beállította az élő női művészek új aukciós rekordját:

a képet 9 millió 537 ezer fontnál ütötték le.

A Sotheby’s aukcióján eladtak még egy cím nélküli Baselitz-festményt 1,1 millió fontért, a vágott vásznairól ismert olasz festő,

Lucio Fontana fehér festményét 2,9 millió fontért és Roy Lichtenstein piramisait 2,5 millió fontért. Nem mellesleg a fiatal román festő, a Kolozsvárról származó Adrian Ghenie újabb életműrekordot ért el, a Boogie Man című alkotása ugyanis jóval becsértékén felül, 4,8 millió fontért talált gazdára.

Forrás: Twitter

Mindez mégis eltörpül a legendás Banksy húzása mellett. Történt ugyanis, hogy a kilétét gondosan rejtegető művész Lány léggömbbel című képéért majdnem egymillió fontot ajánlott egy telefonos licitáló.

A sikeres eladást jelző kalapácsütés megtörtént, ekkor viszont váratlan fordulatot vettek az események. A festmény keretében ugyanis egy iratmegsemmisítőt rejtettek el, amely az értékesítést követően rögtön csíkokra vágta a képet.

A Sotheby’s kortárs európai művészetek részlegét vezető Alex Branczik azt állítja, egyetlen munkatársuk sem tudott a tervről, és arról sincs információjuk, hogy a titokzatos művész egyáltalán jelen volt-e a teremben. Banksy 2006-os ikonikus alkotása közvetlenül a művésztől érkezett az árverésre, így valószínűsíthető, hogy ő maga építette bele a szokatlanul vastag keretbe a szerkezetet. „A csíkokra szabdalás most már az alkotás szerves részévé vált” – igyekezett menteni a helyzetet Alex Branczik. Az árverés után Banksy az Instagram-oldalán üzent a műkereskedelem árainak relativitása kapcsán, az esetről készült fotó mellé azt írta: „Megy, megy, elment.”

A cikk az október 11-i Világgazdaságban jelent meg

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.