Lassúnak és látványosnak ígérkezik a Morandi-híd szétdarabolása. A bontás a hídtest talpon maradt részének közepén kezdődött el: a mérnökök nyilatkozatai szerint szétvágják a híd középső elemét rögzítő fogakat, az így szabaddá vált hatalmas híddarabot a földre eresztik, majd elszállítják.
A bontási munka előkészítése december óta tart. Acélszerkezetekkel megerősítették a hídroncsot tartó, több ponton 90 méter magas lábakat, és rögzítették a híd egyben maradt részeit is, hogy a bontás során ne veszítsék el egyensúlyukat.
Az első hídelem kivágása és földre eresztése szombat estére fejeződhet be. A számítások szerint csak a hatalmas betontömb fokozatos leemelése több mint 7 órát vesz majd igénybe.
A hídroncs bontását a szerkezet egyben maradt, nyugati részén kezdték el, amely távolabb esik a híd alatt sorakozó – már az omlás után kiürített – lakóházaktól, amelyeket szintén le fognak bontani. A híd keleti, az omlás miatt csonkban maradt részét nem bontják szét, hanem felrobbantják.
A bontás ütemezését az időjárás határozza meg, de az előzetes tervek szerint a Morandi-hidat legfeljebb féléven belül teljesen lebontják, és ezzel egy időben megkezdődnek a helyén emelendő új híd építési munkái is. A bontást és az újraépítést kivétel nélkül olaszországi vállalatok végzik. Az új genovai híd Renzo Piano olasz sztárépítész tervei alapján készül.
Marco Bucci, Genova polgármestere, a hídépítésért felelős kormánybiztos bejelentette, hogy a város új hídja év végére elkészül, de a hivatalos avatást 2020. április 15-én tervezik. Megjegyezte, hogy az új híd új nevet is kap majd, amelyet egyelőre nem közöltek.
Az első hídelem lebontását a helyszínről követte Giuseppe Conte olasz miniszterelnök, aki Genova és Olaszország talpra állásának nevezte a roncs helyett épülő hidat. A kormányfőt kísérő Danilo Toninelli infrastrukturális miniszter hangsúlyozta, hogy a bontás és újjáépítés több mint 200 millió eurós (több mint 6,2 milliárd forint) költségét nem az olasz állam fizeti, hanem részben a leomlott hidat üzemeltető autósztráda-társaság. Hozzátette, hogy
a hídomlás miatt otthonát veszítő 600 család eddig már 200 millió euró támogatást kapott.
Az 1967-ben emelt – a tervezőjéről, Riccardo Morandiról elnevezett – híd (vagy más nevén Polcevera-viadukt) keleti része tavaly augusztus 14-én napközben omlott le, miközben 35 gépjármű haladt át rajta. A több mint egy kilométer hosszú hídból egy 200 méteres darab lezuhant. A katasztrófának negyvenhárom halálos áldozata volt. Az eddigi hatósági vizsgálatok szerint a híd elsősorban a hiányos karbantartás miatt omlott le.
A genovai bíróságon csütörtökön kezdődött el az előzetes bizonyítékfelvételi eljárás. Az ügyészség 20 személy ellen emelt vádat, köztük vannak az érintett autósztráda-társaság mérnökei és ennek a híd karbantartásáért felelős szakemberei is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.