Sajtot szinte minden magyar háztartásban lehet találni. A tejből készült népszerű ételt világszerte, így Magyarországon is ismerik, ám hazánkban keveset fogyasztunk belőle, és akkor is inkább egy fajtát, mégpedig a trappistát. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács adatai szerint ugyanis
a magyarok fejenként 7,6 kilogramm sajtot fogyasztanak, ezzel szemben az Európai Unióban egy átlagos állampolgár 18 kilót eszik meg évente.
A VG.hu érdeklődésére a szakmai szervezet elárulta, hogy a magyarok kedvenc sajtja a trappista, legalábbis a fogyasztási adatok ezt mutatják.
A sajt és túró termékkategórián belül a trappista sajtok értékesítési aránya 30 százalék.
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács emellett célul tűzte ki a sajtok népszerűsítését. Aktív Facebook-kampányt folytatnak a tejtermékek – így a sajtok – népszerűsítéséért, valamint külön Közösségi Marketing Alapot is működtet a szervezet.
Bár a magyarok nem fogyasztanak annyi sajtot, mint a hollandok vagy a dánok, de a kézműves sajtok egyre nagyobb szeletet követelnek a piacon – ezt már Gyugos Bence, a Gyugos Sajt kézműves sajtokat forgalmazó családi vállalkozás vezetője mondta el a VG.hu-nak.
A derecskei sajtkészítő mester tapasztalataiból úgy látja, hogy
elindult egy bizonyos gasztroforradalom,
ami nem mást jelent, mint a hazai vevők tudatosabbá válását.
A hajdúsági vállalkozás vezetőjének szavai szerint a vásárlók egyre inkább keresik a minőségi termékeket, legyen szó sörről, lekvárról, mézről, szörpről – vagy sajtról.
A 2014 óta működő Gyugos Sajt főként paranyicát, gomolyát és camambertet készít, de a kézművesek kínálatai között megtalálhatóak a különböző krémsajtok, a mozzarella vagy a kacér nevű rúzsos lágysajt is.
A kézműves termékek vonzerejének titkáról is faggattuk a derecskei sajtkészítő mestert, aki úgy látja, hogy két fő oka van annak, hogy a vásárlók az ipari sajtok helyett a manufaktúrák „gyártmányai” felé fordulnak.
Az „otthon” készített sajtoknak sokkal nagyobb a beltartalma. Míg a gyárban tíz liter tejből egyaránt készítenek sajtot és más tejterméket – túrót vagy tejszínt például –, addig a kézműves produktumokban sokkal több a beltartalom.
Gyugos Bence szerint a minőségi különbségen kívül még a vevő és a vásárló közötti személyes kapcsolat is felértékelődött a globalizálódó világban. A családi vállalkozás vezetője úgy látja, hogy a vásárlók sokkal jobban bíznak, ha magától a termelőtől, vagy a készítőtől veszik meg a terméket, mintha egy személytelen áruházban vásárolnának.
Az emberek megnyugszanak, ha látják, hogy kitől veszik meg azt, ami az asztalra kerül.
A kézműves termékeket – így beleértve a sajtokat is – főképp a piacokon és a kisebb-nagyobb vásárokon találhatják meg a vásárlók. Több sajtot készítő kisüzem a helyi éttermek és csárdák beszállítója. Az üzlet mindkét fél számára nyereséges: míg a kézműves terméket előállítóknak lesz egy biztos bevételi forrása, s mindamellett egy állandó reklámfelülete is, addig a vendéglátóhelyek helyi kistermelőket támogatnak, ami egyre fontosabb szemponttá válik a vendégek körében.
A házias sajtokat vásárló emberek köre igen vegyes – ahogy azt a vállalkozás vezetője elmondta –, az idősektől a fiatalokon át egészen a családosokig mindenki megtalálható a vevői palettán.
Bár a kézműves termékek – legyen az sör vagy szörp – drágábbak, mint a bevásárlóközpontokban található, ipari készítmények,
mégis egyre nagyobb kereslete van hazánkban ennek a piaci szegmensnek – vélekedett a sajtkészítő.
Földi Rita gasztroblogger meglátása szerint a sajt nem csak a sós ételekhez passzol, hanem önmagában, akár desszertként is tálalható.
Egy áfonyás vagy barackos lágy sajtot már édességként is lehet tálalni.
A Life&Trend blog vezetője szerint azonban a magyarok még mindig ragaszkodnak a klasszikusabb ízekhez – mint a trappista –, de egyre nyitottabbak a különlegesebb termékek irányába is. Földi Rita felhívta a figyelmet, hogy bár a diétázók nagy része ódzkodik a sajtoktól a magas zsírtartalmuk miatt, fehérje- és kalciumtartalmuk révén fontos eleme az egészséges táplálkozásnak. A gasztroblogger a VG.hu-nak elárulta, nyáron a leginkább a grillsajtok fogyasztása ugrik meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.