Hatezer kilométer megépítésével és korszerűsítésével 15 ezer kilométerre bővül 2030-ra a magyarországi kerékpárutak és kerékpározásra kijelölt utak teljes hálózata hazai és uniós forrásból – jelentette be Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, parlamenti államtitkár egy csütörtöki háttérbeszélgetésen. Elmondta, a jelenlegi 9 ezer kilométeres önálló és kerékpározásra kijelölt útból 1250 kilométer 2010 óta épült meg, illetve jelölték ki, a 2014-20 közötti költségvetési szakaszban 200 milliárd forintból valósítottak és valósulnak meg fejlesztések, ebből 50 milliárd hazai forrásból.
2020-ig összesen 2100 km önálló út épült és épül, ugyanennyi, azaz 2100 km kijelölt útszakasz pedig táblázással, felfestéssel válik kerékpározhatóvá a kisforgalmú utak bekapcsolásával.
Ezen a héten a balatoni kerékpárút fejlesztés jelentős szakasza zárul le, ott 42 kilométer újul meg a tó északkeleti és délkeleti részén. A Balatoni Bringakör 220 kilométeres teljes hosszának megújításáról már döntött a kormány, amire 2021-re 17 milliárd forint áll rendelkezésre.
A parlamenti államtitkár meglepő adatot árult el, miszerint az elmúlt három évben 19 százalékról 22 százalékra nőtt Magyarországon a kerékpárt fő közlekedési eszközként használó felnőtt lakosság aránya, ezzel Hollandia és Dánia mögött Európa harmadik legtöbbet kerékpározó nemzetévé váltunk. A hétköznapi kerékpárhasználat terjedése és az aktív turizmus növekvő népszerűsége együttesen indokolja azt a nagyszabású fejlesztési programot, aminek eredményeként biztonságosan végigkerékpározható lesz az ország Debrecentől Budapesten és a Balatonon át Szlovénia és Horvátország felé is hamarosan.
A Balatoni Bringakör mellett például egy 1,2 milliárdos fejlesztés révén a tó tágabb környékét 800 kilométeres hálózattal vonják be a turizmusba, miközben három településen – Balatonfüreden, Keszthelyen és Balatonföldváron – szervizközpontok is épülnek.
A 110 kilométeres Budapest-Balaton kerékpárút 10 milliárdos beruházásból 2021-re készül el, nem teljes hosszán önálló kerékpárúttal, hanem helyenként kerékpározásra kijelölt útszakaszokkal tarkítva. A Sopron-Fertő és a Felső-Tisza térségében hasonló szolgáltatásfejlesztések indulnak el, mint a Balatonnál, tekintettel a két térség kiemelt turisztikai jelentőségére. Már folyamatban van a Tiszafüred-Poroszló közötti kerékpárút kiépítése 4,2 milliárd forintból, ezzel körbeér a Tisza-tó körüli hálózat. Ugyancsak épül már a Tokaj-Rakamaz között hiányzó szakasz, és a Hatvan-Apc, idén indul a Budapest- Dunakeszi, Budapest-Szentendre, Budapest-Etyek, Győr-Pannonhalma közötti kerékpárút kialakítása.
Az országosan egyre kedveltebb kerékpározás a közbringa rendszerek terjedésén is látható. A BUBI mintájára működő nyolc vidéki közbringarendszer mellett tizedikként a Balatoni Közbringarendszer tervezése is elkezdődött – mondta Cseresnyés Péter -, miközben a fővárosban további 16 új gyűjtőállomással 143 helyszínre, és további 300 új kerékpárral 1600-ra bővül az egyre népszerűbb hálózat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.