A legnépszerűbb zenei megosztó, a skandináv Spotify két forintot fizet a dalok minden egyes meghallgatása után az alkotás tulajdonosának vagy tulajdonosainak (például szerző, kiadó, előadó). Ez önmagában nem tűnik soknak, de
ha egy dal eléri a milliós hallgatottságot, már egészen jó üzletnek tűnik
– de csak a nagyon ismert előadóknak. Sok zenekar művészete nem jut el a felhasználókig, nem születnek igazán stílusos albumok, a szerzők jelentős része rámegy az eldobható popzenére, amely egy nyáron képes tematizálni a piacot, vagy visszanyúl a régi nagyok alkotásaihoz, és újraformálja őket. A lemezkiadás, albumkészítés macerás, és kevés pénzt hoz – sokkal kifizetődőbb egy-egy számot alkotni és mindenhol azt futtatni. Emiatt kevés a jó zenei anyag.
Az ismertebb zenekarok elsődleges bevételi forrása a lemezkiadás helyett a koncertezés, a régi alkotások gondozása, ráncfelvarrása. Nem véletlen, hogy ilyen sok fesztivál és turné van (világszinten is) az iparágban.
Míg néhány évtizeddel korábban egy jó albummal vagy kislemezzel be lehetett robbanni a köztudatba, ma már ez átterelődött egy jól összerakott színpadi produkció előadására, vagy egyetlen számra, amelyet egy zenei megosztóra írtak.
A legismertebb előadók is az online letöltésre és a zenei megosztókra koncentrálnak, kérdés, sikerül-e ott kitűnni a sorból.
Egy-egy megosztó több millió dalt kínál, és a sajátossága, hogy egyetlen gombnyomással nemcsak számot, előadót is váltani lehet, ha a produkció nem jön be a hallgatónak azonnal. Ilyen erős versenyfeltételek mellett nagyon nehéz érvényesülni. És ha sikerül is, a bevétel nagyon csekély. Ebben a környezetben sokkal inkább mennek a régi, ha úgy tetszik retró alkotások, amelyek most tematizálják a zenei piacot. Cserébe viszont a jó produkciók színpadi előadásáért a fogyasztók szinte minden pénzt hajlandók megfizetni, a fesztiválok pedig sokszor a tenyerükön hordozzák a bandákat, a felkapott egyszámos előadókat. Itthon például a legkelendőbb formációk vagy előadók évente száznál is több fellépést vállalnak, egyenként 1,5-2,5 millió forintért – ez nagyon komoly összegnek számít.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.