A bérroller üstökösként robbant be a fővárosi járműmegosztói piacra, és nagyon gyorsan népszerűvé vált. Ma nagyjából 300-350 eszköz áll rendelkezésre, de a környező országok nagyvárosainak igényeiből kiindulva ennek a tízszeresét is elbírná Budapest. Természetes, hogy az ezzel foglalkozó cég egyelőre önmérsékletet tanúsít, hiszen szükségessé válhat a KRESZ esetleges módosítása, illetve az egyes kerületek sajátosságaihoz kell passzítani a használat szabályait. (Van, ahol például a belvárosokban automatikusan csökkentik az eszközök maximális sebességét.)
Ám nem is a szabályrendszerek módosítása a fő kérdés, hanem az, hogy valóban alternatíva tud-e lenni az eszköz az autóhasználat kiváltásához – mondja Tóth Tamás a Lime e-rollermegosztó cég magyarországi képviselője. Egész pontosan az, hogy a külső kerületekből vagy az agglomerációból érkezők használják a tömegközlekedést a belső kerületekig, aztán onnan rollerrel vagy kerékpárral jussanak el a célpontig. Fontos, hogy nem akarják kiváltani a tömegközlekedést – hangsúlyozta –, hanem alternatívát szeretnének kínálni. A jelek szerint ez jó irány, ugyanakkor nem nagyon van arra példa, hogy a kerékpár- vagy a rollermegosztók önmagukban képesek lennének csökkenteni vagy kiváltani az autóhasználatot. Életérzést, praktikus közlekedést azonban el lehet velük érni.
Az agglomerációból a városba érkezőktől nemigen várható el a gépkocsi használatának a kerülése – ennek vannak objektív és szubjektív okai is –, bár a P+R-parkolók kihasználtsága jól mutatja, hogy rendkívül sokan csak a város határáig autóznak, onnan pedig a városi közösségi közlekedést használják. A helyzet az, hogy ezeknél a felhasználóknál nyert helyzetük van a járműmegosztó vállalkozásoknak, főleg azoknak, amelyek a gépkocsi alternatíváját kínálják – vagyis a dugóban araszolgatásnál gyorsabb haladást tesznek lehetővé, emberi erő nélkül. Itthon átlagon felüli a rollerhasználat (egy Lime rollerrel megtett út átlagosan 14 percig tart), ami arra enged következtetni, hogy sokan hosszabb távokra használják, főleg azokon a területeken, ahol kevésbé jó a tömegközlekedés – például a hidakon, hidak közötti célpontokhoz.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.