BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tízszer több bérroller is elférne

Akut kérdéssé vált a világ nagyváro­saiban a napi közlekedés. Mindenhol igyekeznek új, alternatív megoldásokat találni a gépkocsik kiváltására. A tömegközlekedés járható irány, kérdés, milyen eszközök jöhetnek még szóba.

A bérroller üstökösként robbant be a fővárosi járműmegosztói piacra, és nagyon gyorsan népszerűvé vált. Ma nagyjából 300-350 eszköz áll rendelkezésre, de a környező országok nagyvárosainak igényeiből kiindulva ennek a tízszeresét is elbírná Budapest. Természetes, hogy az ezzel foglalkozó cég egyelőre önmérsékletet tanúsít, hiszen szükségessé válhat a KRESZ esetleges módosítása, illetve az egyes kerületek sajátosságaihoz kell passzítani a használat szabályait. (Van, ahol például a belvárosokban automatikusan csökkentik az eszközök maximális sebességét.)

Ám nem is a szabályrendszerek módosítása a fő kérdés, hanem az, hogy valóban alternatíva tud-e lenni az eszköz az autóhasználat kiváltásához – mondja Tóth Tamás a Lime e-rollermegosztó cég magyarországi képviselője. Egész pontosan az, hogy a külső kerületekből vagy az agglomerációból érkezők használják a tömegközlekedést a belső kerületekig, aztán onnan rollerrel vagy kerékpárral jussanak el a célpontig. Fontos, hogy nem akarják kiváltani a tömegközlekedést – hangsúlyozta –, hanem alternatívát szeretnének kínálni. A jelek szerint ez jó irány, ugyanakkor nem nagyon van arra példa, hogy a kerékpár- vagy a rollermegosztók önmagukban képesek lennének csökkenteni vagy kiváltani az autóhasználatot. Életérzést, praktikus közlekedést azonban el lehet velük érni.

A látszat csal: elsősorban a helyiek használják a szolgáltatást, de a turistáktól sem idegen
Fotó: VG / Róka László

Az agglomerációból a városba érkezőktől nemigen várható el a gépkocsi használatának a kerülése – ennek vannak objektív és szubjektív okai is –, bár a P+R-parkolók kihasználtsága jól mutatja, hogy rendkívül sokan csak a város határáig autóznak, onnan pedig a városi közösségi közlekedést használják. A helyzet az, hogy ezeknél a felhasználóknál nyert helyzetük van a járműmegosztó vállalkozásoknak, főleg azoknak, amelyek a gépkocsi alternatíváját kínálják – vagyis a dugóban araszolgatásnál gyorsabb haladást tesznek lehetővé, emberi erő nélkül. Itthon átlagon felüli a rollerhasználat (egy Lime rollerrel megtett út átlagosan 14 percig tart), ami arra enged következtetni, hogy sokan hosszabb távokra használják, főleg azokon a területeken, ahol kevésbé jó a tömegközlekedés – például a hidakon, hidak közötti célpontokhoz.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.