BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Öt nap alatt emelték ki a Szőke Tisza roncsait

Miután a hajót a parthoz vontatták, megkezdődtek az előkészületek, mivel a hajótest egyenletes alátámasztása speciális eszközöket igényelt.

Sikeresen partra került a Szőke Tisza, a legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó. A KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. munkatársai január 23-án kezdték el kihúzni a mintegy 300 tonnára becsült roncsot, amit öt nap alatt, január 27-én sikerült kiemelni és a tervezett helyére húzni.

A hajónak nem esett baja a munka során, de a további sorsáról csak az állapotfelmérések után döntenek. A KÉSZ Csoport ígérete szerint arra törekszik, hogy a Szőke Tisza újra élményt nyújthasson az iránta érdeklődőknek.

Sikeresen kiemelték a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tiszát. A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó január 27-én déli 12 óra 07 perckor érte el a végső pontot, ahol biztonságosan állni fog a következő hónapokban. A MA-HARD Vízépítő Kft. öt nap feszített munka után kitűzte a hajó elejére a nemzeti lobogót, és a KÉSZ Csoport zászlóját.

A munka során nem szimplán a hajó kiemelése volt a cél, hanem az, hogy épségben maradjon, ezért tartott a tervezett két nap helyett öt napig a mentőakció. A munkához egyedi, a Szőke Tiszára szabott technológiát dolgoztunk ki, amit nemhogy tesztelni, kipróbálni sem tudtunk.

– mondta el Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft ügyvezetője, a mentés koordinátora.

Fotó: KÉSZ Csoport

A hajó kimentését még 2019 októberében kezdték meg, mivel az alacsony vízállás és a megfelelő időjárási körülmények lehetővé tették, hogy az elsüllyedt gőzöst kiemeljék az iszapból. Ennek köszönhetően október elején, hét év után újra úszott a Szőke Tisza.

Miután a hajót a parthoz vontatták, megkezdődtek az előkészületek, mivel a 300 tonna súlyúra becsült, közel 80 méter hosszú hajótest egyenletes alátámasztása speciális eszközöket igényelt.

A biztonságos kiemelés érdekében 15 darab, nagy teherbírású, egyenként 10 méter hosszú, 1,5 méter átmérőjű felfújható ballont és két kilométernyi egyedi kötélzetet gyártottak.

[enews_gallery id='2011671']

A képre kattintva megtekintheti képgalériánkat

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére.

Arról, hogy mi lesz a hajóroncs további sorsa, nagyon korai bármit is nyilatkozni. Most, hogy végre a partra került, megkezdődhet a későbbi terveket alapjaiban meghatározó kárfelmérés

– mondta el Heizler Tamás.

A legnagyobb magyar luxusgőzöst 1917-ben gyártották IV. Károly néven.

A hajó előkelősége, az elsőosztályú fogadóterem, a dohányzószalon és a bár a Monarchia és az akkori Magyarország nagyságát reprezentálta. 1944-ben a IV. Károlyt, a Szent István néven futó testvérhajóját és az egész folyami flottát Ausztriába szállították, ahonnan csak 1947-ben kerültek vissza Magyarországra.

Ezután Felszabadulás névre keresztelték, majd 1958 után átalakították, így sétahajóként közlekedett, míg ki nem vonták a forgalomból.

Egy ideig a fővárosban, majd 1978 után Szegeden üzemelt állóhajóként, itt keresztelte át az akkori városvezetés Szőke Tisza névre. 1980-tól étteremként, majd a '80-as évek végétől diszkóhajóként üzemelt, míg 2000-ben rossz állapota miatt elvontatták a Tápéi öbölbe. Itt süllyedt el 2012-ben az akkor 95 éves gőzhajó.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.