Sikeresen partra került a Szőke Tisza, a legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó. A KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. munkatársai január 23-án kezdték el kihúzni a mintegy 300 tonnára becsült roncsot, amit öt nap alatt, január 27-én sikerült kiemelni és a tervezett helyére húzni.
A hajónak nem esett baja a munka során, de a további sorsáról csak az állapotfelmérések után döntenek. A KÉSZ Csoport ígérete szerint arra törekszik, hogy a Szőke Tisza újra élményt nyújthasson az iránta érdeklődőknek.
Sikeresen kiemelték a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tiszát. A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó január 27-én déli 12 óra 07 perckor érte el a végső pontot, ahol biztonságosan állni fog a következő hónapokban. A MA-HARD Vízépítő Kft. öt nap feszített munka után kitűzte a hajó elejére a nemzeti lobogót, és a KÉSZ Csoport zászlóját.
A munka során nem szimplán a hajó kiemelése volt a cél, hanem az, hogy épségben maradjon, ezért tartott a tervezett két nap helyett öt napig a mentőakció. A munkához egyedi, a Szőke Tiszára szabott technológiát dolgoztunk ki, amit nemhogy tesztelni, kipróbálni sem tudtunk.
– mondta el Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft ügyvezetője, a mentés koordinátora.
A hajó kimentését még 2019 októberében kezdték meg, mivel az alacsony vízállás és a megfelelő időjárási körülmények lehetővé tették, hogy az elsüllyedt gőzöst kiemeljék az iszapból. Ennek köszönhetően október elején, hét év után újra úszott a Szőke Tisza.
Miután a hajót a parthoz vontatták, megkezdődtek az előkészületek, mivel a 300 tonna súlyúra becsült, közel 80 méter hosszú hajótest egyenletes alátámasztása speciális eszközöket igényelt.
A biztonságos kiemelés érdekében 15 darab, nagy teherbírású, egyenként 10 méter hosszú, 1,5 méter átmérőjű felfújható ballont és két kilométernyi egyedi kötélzetet gyártottak.
[enews_gallery id='2011671']
A képre kattintva megtekintheti képgalériánkat
A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére.
Arról, hogy mi lesz a hajóroncs további sorsa, nagyon korai bármit is nyilatkozni. Most, hogy végre a partra került, megkezdődhet a későbbi terveket alapjaiban meghatározó kárfelmérés
– mondta el Heizler Tamás.
A legnagyobb magyar luxusgőzöst 1917-ben gyártották IV. Károly néven.
A hajó előkelősége, az elsőosztályú fogadóterem, a dohányzószalon és a bár a Monarchia és az akkori Magyarország nagyságát reprezentálta. 1944-ben a IV. Károlyt, a Szent István néven futó testvérhajóját és az egész folyami flottát Ausztriába szállították, ahonnan csak 1947-ben kerültek vissza Magyarországra.
Ezután Felszabadulás névre keresztelték, majd 1958 után átalakították, így sétahajóként közlekedett, míg ki nem vonták a forgalomból.
Egy ideig a fővárosban, majd 1978 után Szegeden üzemelt állóhajóként, itt keresztelte át az akkori városvezetés Szőke Tisza névre. 1980-tól étteremként, majd a '80-as évek végétől diszkóhajóként üzemelt, míg 2000-ben rossz állapota miatt elvontatták a Tápéi öbölbe. Itt süllyedt el 2012-ben az akkor 95 éves gőzhajó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.