A magyar emberek kétharmada vallja magát stresszesnek, a megkérdezettek fele az elmúlt hónapokban jóval többet aggódik – derült ki az Ipsos és a Huawei Technologies 10 országban végzett, nemzetközi kutatásából.
A 66 százalék kiugróan magas, Európában a magyarok a legstresszesebbek. A koronavírus drasztikus változást hozott, felforgatta mindennapjainkat, a szorongás és a stressz pedig kihatással van megszokott életünkre:
a magyar emberek közel fele (44 százalék) fáradékony, 21 százalékuknak érezhetően csökkent az önbizalma.
Egyre gyakrabban emlegetik a stresszt, mint a 21. század egyik fő betegségét, melyet hétköznapi teendőink váltanak ki belőlünk. A napi hajtás, a környezet nyomása, a család és barátok, valamint az előttünk álló nehézségek erősen befolyásolják közérzetünket. Ezen az elmúlt hónapok bizonytalansága sem segített.
Az Ipsos nemzetközi, fogyasztói elégedettségi felmérésében arra kereste a választ, hogyan változott meg a lakosság életmódja és életminősége a Covid-19 megjelenése óta.
A Huawei megbízásából készített, mintegy 10 európai ország lakosaival végzett kutatásából kiderül,
a magyarok 22 százaléka szerint rosszabbodott az életminőségük az elmúlt néhány hónapban.
Legtöbben a pénzügyi helyzetük romlását tapasztalták, (37 százaléka érzékelt negatív változást ezen a téren), majd a fizikai állapot következett: 24 százalék vélte úgy, hogy rosszabb bőrben van a pandémia megjelenése óta, sőt, romlott a válaszadók alvásának a minősége is (25 százalék nyilatkozott így).
A széles körben elterjedt stressz letaglózó, figyelembe véve, hogy a megkérdezettek 66 százalék vallja magát közepes mértékben vagy nagyon stresszesnek, és ennek nagy része a közelmúlt változásaiból adódik (48 százalék szerint emelkedett a stressz-szintje az elmúlt pár hónapban).
A felmérés azt mutatja, hogy szinte minden vizsgált európai országban megváltozott az emberek stressz szintje. A hazai válaszadók a stressz legfőbb okaiként a pénzügyi nehézségeket, a bizonytalanságérzetet, az egészségügyi problémákat, valamint a munka elvesztésének félelmét jelölték meg.
Az első szempont a válaszadók 49 százalékát zavarja, a másodikat és a harmadikat pedig 35, illetve 27 százalékuk említette. A teljes európai népesség esetében
a leggyakrabban jelzett stressztényezők közé tartozik az anyagi helyzet és az alvás minősége.
Érdekes módon a felmérésből az is kiderült, hogy az emberek 22 százaléka elégedetlen az életének jelenlegi minőségével, míg 30 százalékuk az alvás minőségével és 25 százalékuk testalkatával.
A stabilitás hiánya és az állandó bizonytalanság miatt kényelmetlenül érezzük magunkat és idegesebben reagálunk a körülöttünk zajló eseményekre. Érdekesség, ahogy mindegyikünk másképp reagál a stresszre, úgy sokféle megoldást alkalmazunk ennek enyhítésére.
A beszélgetés családtagokkal, barátokkal (93 százalék), valamint a zenehallgatás (91 százalék) a leggyakoribb, de előkelő helyen szerepel a stresszoldásban az önmagunkra fordított idő (87 százalék), a filmek, sorozatok nézése és egy kellemes séta (egyaránt 84-84 százalék).
A válaszadók 70 százaléka utazással kapcsolódik ki,
ugyanakkor mozgással csak igen kevesen. 34 százalékuk fut, míg 28 százalékuk megy le rendszeren,
vagy néha az edzőterembe, hogy ott vezesse le a felgyülemlett stresszt.
A stresszérzet mögött számos tényező áll, hasonlóan az általa kiváltott hatásokhoz. Sokszor a hangulatunk és az általános közérzetünk befolyásolásán kívül az élet más aspektusaiba is átfordul.
A Huawei és az IPSOS vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy a stressz fokozott fáradékonysággal, alvási problémákkal és szorongással jár. Ráadásul nemcsak stresszesek vagyunk, hanem különféle egészségügyi tünetek is megjelenhetnek –
leggyakrabban a kimerültség, energiahiány (44 százalék).
Érdemes kiemelni, hogy a magyarok több mint harmada (38 százalék) szenved alvászavaroktól, a szorongás pedig 29 százalékuknál jelentkezik rendszeresen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.