A koronavírus megjelenéséig a művészeti vásárok mozgatták az art world szálait, és segítették elő a globális műkereskedelem fellendülését.
Ma már a kortárs művészet lett a műtárgypiac vezető szegmense, amelynek fő helyszíne az art fair. Két évvel korábban a világ művészeti vásárainak árbevétele a becslések szerint elérte a 16,6 milliárd dollárt, a kereskedők a vásári forgalmukkal termelték ki az egyes évek bevételeinek több mint 40 százalékát – derül ki a 2020-as Art Basel & UBS művészeti piaci jelentésből.
A szegmens előtti pálya kecsegtetőnek látszott, ám a Covid-járvány megállította ezt a folyamatot.
Az első incidens tavaly márciusban történt, amikor az eredeti dátumnál négy nappal korábban zárult a hollandiai Tefaf Maastricht vásár, mert egy kiállító tesztje pozitív lett. A zárás után még 25 résztvevő szervezetében mutatták ki a vírus jelenlétét.
A korábban magas látogatószámú művészeti vásárok helyzete azóta is bizonytalan, a szerepüket – korlátozott sikerrel – az online verziók vették át. Noha a szervezők beszámolói a webes rendezvények népszerűségét hangsúlyozzák, valójában minden érintett tisztában van vele, hogy az igazán nagy értékű műtárgyak értékesítéséhez szükséges a személyes jelenlét. Az eddigi forgatókönyvek szerint a házigazdák arra számítottak, hogy a vakcina gyártása és az oltási programok beindulása után újra rendezhetnek art faireket, csakhogy a vírus mutálódása, illetve a fertőzések számának további növekedése újra bizonytalanná tette a tömegrendezvényeket, azzal együtt is, hogy novemberben Kínában már ismét megrendeztek néhány vásárt.
https://www.facebook.com/KalmanMaklaryFineArts/posts/3137728989660502
Az elmúlt hetekben viszont sorra elhalasztották és kizárólag az online színtérre helyezték át a 2021 első hónapjaira tervezett nemzetközi eseményeket. Például Európában az év első művészeti rendezvénye, a januári BRAFA is a világhálón jelentkezik. A nagy múltú vásár egyetlen magyar kiállítója hosszú évek óta a Kálmán Makláry Fine Arts, amely ezúttal is képviselteti magát, egyebek mellett Reigl Judit, Hantai Simon és Kucsora Márta munkáival. Lapunk érdeklődésére Makláry Soós Éva kiemelte, hogy a jelenlét abszolút virtuális. A BRAFA előzetesen videoanyagokat kért a résztvevőktől, amelyekhez reklámanyagokat, plakátokat, logókat küldött háttérnek.
A galériában így felvett virtuális sétákat lehet a vásár felületén megtekinteni.
A beküldött felvételek ugyanolyan szigorú zsűrizésen esnek át, mintha igazi standokat építenének az ügyfelek, és ezeket a látogatók az interneten keresztül – a belépődíj megfizetése után – megtekinthetik. A vásár 2022-es kiadását viszont már élőben tervezik, amelyre a jelentkezések befogadása is elkezdődött.
Az ARCO Madrid vásáridőpontja februárról júliusra módosult, a Frieze Los Angeles szintén nyáron lesz, ráadásul elhagyja a Paramount-stúdiót, helyette a város több pontján, kisebb helyszíneken tartják meg. A Tefaf Maastricht hagyományosan márciusban szokott lenni, most májusra került át, csakúgy, mint az Art Basel Hong Kong. A Frieze New York egyelőre tartja a szokásos májusi időpontját, de ezzel párhuzamosan kétharmadával csökkentette kiállítói listáját, illetve a Randall-szigetről a The Shedre költözik, a Manhattan Hudson Yards területén található új kulturális központba. A Frieze New York szervezői arra számítanak, hogy a nemzetközi látogatók elmaradása mellett is sikeres vásárt tudnak rendezni, kizárólag a helyi gyűjtőkre támaszkodva.
A szakértők úgy vélekednek, hogy júniusban a svájci Art Basel lehet a tesztje annak, hogy mennyire tépázta meg a koronavírus a művészeti vásárokat. Ez a legfontosabb esemény az évben, a legtöbb nemzetközi gyűjtő számára kihagyhatatlan program.
Nagyságrendileg 290 kiállítót és 90 ezer látogatót mozgat meg, tavaly azonban ezt is lemondták, és online formátumra konvertálták.
Itthon két nagy művészeti rendezvény létezik: az Antik and Art Régiség és Kortárs Művészeti Vásár, amely 2020-ban debütált, és az októberi Art Market Budapest a Millenárison. Az előbbi helyszínét a Várkert Bazárba tették át, a márciusra tervezett időpontja bizonytalan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.