BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Robotok intézik hamarosan a logisztikát

Az ellátási lánc szereplői között az adatmegosztás és a robotizáció kerül előtérbe, az egyes cégláncok helyett a teljes terméklánc válik láthatóvá – derül ki a Deloitte kutatásából.

Újabb technológiák elterjedése várható a logisztikában a drónok, robotok és cobotok (együttműködő robotok) megjelenésével – olvasható a Deloitte Tech Trends 2021 elemzéséből.

Az elmúlt években sok vállalat úgy gondolta, hogy tökéletesre fejlesztette az ellátási láncát, de azzal nem számoltak, hogy ezek a hálózatok csak stabil üzleti körülményekre alapozva lettek létrehozva.

A Deloitte 2020-ban végzett kutatása szerint a megkérdezettek 97 százaléka számolt be arról, hogy az ellátási láncuk valamelyik pontja sérült, és egy láncszem kiesése miatt a végtermékek előállítása is elakadt.

A hirtelen megváltozott üzleti környezetre a fixen berendezkedett logisztikai láncok nem tudtak kellő gyorsasággal reagálni. Elég csak a pánikvásárlásokra, a boltok üres polcaira gondolni akár a tisztítószerek, a papírtermékek vagy a szárazáruk esetében.

Erre a jelenségre a megkérdezettek 73 százaléka reagált a logisztikai folyamatai átalakításával. Olyan iparági újító vállalatoktól tanultak, amelyek az ügyféladatok mélyebb elemzésén keresztül pontosabb képet tudnak alkotni az ügyfeleik igényeiről, és előre tudják jelezni akár a nagyobb fogyasztói igényváltozásokat is. Arra számítanak, hogy ezeknek az információknak a felhasználásával optimalizálni tudják a teljes ellátási láncot. Tisztában vannak azzal is, hogy a berögzült ellátási láncok átalakítása nagy idő- és erőforrás-igényű, ám a végcél az ellátási láncok átalakítása költségközpontból értékteremtő tevékenységgé.

Fotó: AFP

Az értékteremtővé válás első lépcsője az ellátási lánc tagjainak részletes elemzése. Erre példa, hogy néhány értékesítő felismerte, bizonyos ügyfelek hajlandók extra összeget fizetni az azonnali szállításért, míg a költségérzékenyebbeknél ez nem lényeges, így a kiszállítás optimalizálhatóbbá vált. A Covid–19-járványhoz hasonló, előre nem látható események hatásának kezelésében az ellátási lánc analitikára épülő menedzsmentje nyújthat segítséget, a döntések támogatásával

– emelte ki Simonyi Dénes, a Deloitte technológiai tanácsadással foglalkozó üzletágának menedzsere.

A Deloitte elemzése szerint a kö­zeljövőben az ellátási lánc szereplői között az adatmegosztás kerül előtérbe, az ellátási lánc pedig háttérbe szorul – az egyes cégek láncai helyett a teljes terméklánc válik láthatóvá. Ennek feltétele, hogy a lánc tagjainak technológiája átjárható legyen, és ezzel magasabb bizalmi, partneri szint alakuljon ki a lánc tagjai között. Az ellátási lánc jobb megfigyelésére újabb technológiák elterjedése várható:

a robotok és a cobotok megjelenésével költséget lehet csökkenteni, miközben a folyamat biztonsága és megbízhatósága is javul.

A drónok bevetésével lehetővé válik az időérzékeny kiszállítások gyorsabb végrehajtása és a beérkező áruk átvizsgálása. Mesterséges intelligenciát alkalmazó kamerák segítségével nagyobb területek figyelhetők meg, a biztonsági előírások betartatása egyszerűbbé válik, és az esetleges kockázatok nagyobb valószínűséggel lesznek előre jelezhetők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.