Számos kezdeményezés történt az elmúlt évtizedekben a felsőoktatás modernizációja címszó alatt. Miben jelent minőségi fordulatot a mostani átalakítás?
A kancellári rendszer bevezetésének egyik indoka az volt, hogy racionalizálják az egyetemek működését, és megpróbálják összehangolni az egyetemi autonómia elvárásait az akadémiai és üzleti kritériumokkal. Ez számos helyen nagyon jól sikerült, a múlt héten Debrecenben jártam, ahol több mint kétszázmilliárd forint éves bevétele van az egyetemnek. Az ottani eredmények is azt bizonyítják, hogy ezek az innovációk nem nélkülözhetik azoknak a szakembereknek a gondolkodását, akik értik az üzlet és az egyetem működését. Ez a mostani modellváltás tulajdonképpen arra teremt lehetőséget, hogy a bürokratikus szabályoktól megszabadulva, a gazdaságra és a piacra is jóval nyitottabban tudjanak az egyetemek működni, és mindenkit érdekeltté tegyenek abban, hogy valóban versenyképesek legyenek az intézmények. Hiszen a felsőoktatási rangsorok azt mutatják, hogy egyetlen magyarországi egyetem sem tud bekerülni az első ötszáz közé a világon. Hiába vannak ugyanis nagyon jó, világszínvonalú intézmények hazánkban, ahol adott esetben Nobel-díjra esélyes kutatások is folynak, ha ezek valójában szigetszerűen működnek. A gazdasággal szorosabb kapcsolatot tartó modell talán alkalmas lehet arra, hogy az egyetemek végre ki tudjanak törni ebből az állapotból.
A kormány az elmúlt években több évtizedes struktúrákhoz nyúlt hozzá. A modellváltás azt is jelenti, hogy elszánta magát a kabinet a versenyképességi fordulatra?
Alapvető feltétele a versenyképességnek, hogy minőségi tudástermelő intézményeink legyenek. Egy olyan kis ország, mint Magyarország, rendkívül kiszolgáltatott a világgazdaság működésének, nagyon kevés saját erőforrással rendelkezik, ám az ész, a tudás talán az egyik legfontosabb tőkénk lehet. Ugyanilyen fontos a jó minőségű föld és víz megtartása. A kormányzati szándékokból kiolvasható, hogy a kormány e három pillérnek szán kulcsszerepet az ország versenyképességének növelésében. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium katalizátorszerepet tölt be ebben a folyamatban. Az innovációs parkoknak juttatott támogatás révén ezek az intézmények hidat képezhetnek az üzleti szféra és a tudomány, valamint az oktatás között. Számos nyugati mintát használt fel a kormány a felsőoktatási reform előkészítésekor. A finnországi állami egyetemek alapítványi átalakítása ilyen példa volt, de Portugáliában és más nyugati országokban is zajlott hasonló folyamat, keletről pedig Hongkong volt ilyen minta.
A felsőoktatási rangsorokban rendre a gyenge kutatás húzza le a hazai intézmények pontszámait. Valóban gyenge színvonalúak ezek a kutatások?
Az orvostudományi és műszaki egyetemek szerintem ezen a téren sikeresebbek. Számos pozitív példa van, Debrecenben és Szegeden is világszínvonalú a kutatás. Nem véletlen, hogy vidékre olyan helyekre települtek a nagy autóipari és informatikai cégek, ahol a tudás újratermelődésének fellegvárai találhatók. A győri Széchenyi István Egyetem napi működésében régóta részt vesz az Audi gyár. Az egyetemen olyan közös kutatási programok folynak, amelyek a vezető nélküli járművek kapcsolatát vagy a mesterséges intelligenciát vizsgálják. Ígéretes a Dunaújvárosi Egyetem atomenergia-ipari kapcsolata is.
A rendszerváltás környékén a köztudatban még jóval előkelőbb helyen álltak a felsőoktatási intézményeink. Mi történt az elmúlt tizenöt-húsz évben?
Az üzleti és a társadalmi környezet sokkal gyorsabban változott annál, ahogyan az egyetemek alkalmazkodni tudtak. Ráadásul az állami gondoskodás miatt sok helyen eluralkodott a teljesítmény-visszatartás kultúrája. Nem gondolom, hogy önmagában a struktúraváltás megoldja a magyar egyetemek összes problémáját, de abban mindenképp segít, hogy jobban tudjanak alkalmazkodni a megváltozott környezethez, eredményesebben kapcsolódhassanak be a nemzetközi tudományos vérkeringésbe. Hangsúlyozom, ehhez azonban minden szereplőnek együtt kell működnie, a hallgatók, a kuratórium és a szenátus mellett az államnak is fontos szerepet kell vállalnia a versenyképesség növelésében.
Az oktatás vagy a kutatás-fejlesztés GDP-arányos ráfordításai régiós szinten nem rosszak, más a kép, ha Nyugat-Európával vetjük össze. Van olyan kormányzati cél, amely tovább növelné ezt az arányt?
Fokozatváltás a felsőoktatásban címmel készült egy kormányprogram arról, hogy melyek a 2030-ig elérendő legfontosabb célok. A kormány nagymértékben akarja növelni az egyetemi oktatás ráfordításait. Ezt mutatja az az 1500 milliárd forintos csomag, amelyet a Helyreállítási Alapból az egyetemekhez terel különböző jogcímeken. Ennyi pénzhez még nem jutott a felsőoktatás, ezért nagyon fontos, hogy ezeket a forrásokat olyan struktúra és olyan programok várják, amelyekkel valóban előmozdítható a versenyképesség növelése és a kapcsolódás az üzleti szférához.
Fel vannak már címkézve ezek a források?
A minisztérium most kérte az egyetemeket, hogy aktualizálják az intézményi fejlesztési elképzeléseiket, a kormány ezek birtokában kíván tárgyalni az Európai Unióval a pénzek felhasználásáról. Ám csak akkor tudják lehívni az uniós forrásokat, ha jól előkészített programok vannak. Az új felsőoktatási működési struktúra és finanszírozás kialakítására 955 milliárd forint, a felsőoktatási képzési struktúraváltás és a felnőttképzési rendszer megújítására 172 milliárd forint, míg a tudományos és innovációs parkok és a nemzeti laboratóriumok létrehozására és komplex fejlesztésére 382 milliárd forint a tervezett forrás mértéke. Bár ezek a források nem használhatók fel az egyetemek mindennapi működésében bérekre, ettől függetlenül bérfejlesztésre is jut. A kormány szándékai szerint az idén és jövőre is 15 százalékkal emelkedik majd az oktatók bére. Ráadásul azáltal, hogy kikerülnek a közalkalmazotti törvény hatálya alól, a munka törvénykönyve alapján lehetőség lesz a minőségi bérezésre is.
Mikor lesznek végre versenyképes fizetések a felsőoktatásban?
Ezt nehéz megjósolni. Egyes modellváltó intézményekben, például a Corvinuson, ahol elindult a struktúraváltás, számos pozitív változás kezdődött. Ám ezek hosszú távú folyamatok, rövid idő alatt nem lehet csodát várni. Az egyetemeknek arra kell készülniük, hogy a hosszú távú stratégiai programjuk alapján, az új struktúra stabilitását fenntartva növeljék a nemzetközi versenyképességüket.
Amikor a miniszterelnök felkérte önt, mivel indokolta a modellváltás szükségességét?
A magyarországi felsőoktatást ki kell szabadítani azokból a béklyókból, amelyek az elmúlt időszakban akadályozták. Ne feledjük, hogy a nagy intézmények, különösen vidéken, a nemzeti identitásnak is fontos tartópillérei, emellett egyben a legnagyobb foglalkoztatók is. Az, hogy milyen irányba halad egy egyetem, vagy hogy mi történik ott, az adott régió társadalmi közérzetét is nagyban befolyásolja. Elsődleges letéteményesei a nemzet tudáskincsének, amelynek az újratermelése nemzetstratégiai érdek.
Centralizáció zajlott az elmúlt évtizedben. Ez folytatódik?
A modellváltás egyértelműen decentralizációs irány, ugyanis az állam mint fenntartó átadja a jogokat egy kuratóriumnak, amely sokkal erőteljesebben kötődik az adott intézményhez, ráadásul a helyi közösséggel együttműködve sikeresen menedzselheti az egyetemet. Ugyanakkor van egy világtendencia, amelyben az általános ismeretek fokozatosan háttérbe szorulnak, és túl sok a speciális ismeretátadás. A modern világban, ahol a digitális csatornák révén nagyon könnyen hozzá lehet férni az információkhoz, az egyetemeknek sokkal inkább a kreatív ismereteket és a stratégiai gondolkodást kell előtérbe helyezniük, mivel ezzel képesek új minőségi tudást teremteni. A globális tengeren csak akkor tudsz sikeresen szörfözni, ha tudod, hogy melyik kikötőben akarsz kikötni, és van iránytűd a hajózáshoz. Nem rázúdítani kell a hallgatókra az információdömpinget, amitől majd valamilyen digitális sokkot kapnak, hanem meg kell tanítani őket az információk közötti eligazodásra. Ma már nem elegendő valamilyen papírt szerezni, folyamatosan karban kell tartani a tudást, mivel nagyon gyorsan változik a környezet.
Megint tömegessé fog válni az oktatás?
Pont ez okozott gondot, hogy a tömegoktatás miatt jócskán megnőtt a középszer súlya, és ez visszahúzta a kiugró teljesítményeket. A nyolcvanas években a szakkollégiumok létrehozása – így a Bibó István Szakkollégium vagy a rendszerváltás után a Századvég-iskola alapítása – is egy ilyen kitörési kísérlet volt. Az egyetemek láthatóan sokkal lassabban reagáltak ezekre a folyamatokra. A tömegoktatás is olyan, mint egy csatahajó, amely nagyon nehezen változtat irányt, és amelynél sokkal gyorsabban változik a társadalmi környezet. A modellváltás a gyorsabb alkalmazkodási lehetőséget is megteremti. A Corvinus egyik célja, hogy viszonylag rövid időn belül bekerüljön a legjobb kelet-közép-európai business schoolok közé.
Mikorra lehetnek valódi eredmények?
Ilyenkor még nehéz ezt megmondani. Azon is dolgozom, hogy a felsőoktatás átalakításának ügyét le lehessen választani a politikai ciklusokról. Ha összevissza rángatjuk az egyetemeket, és nem adjuk meg nekik a kifutási lehetőségeket, akkor semmit nem érünk el. Manapság feleannyi idő alatt zajlanak a társadalmi változások, ami korábban tíz évig tartott, az most csak öt évig. A mesterséges intelligencia vagy a robotizáció által előidézett társadalmi-gazdasági következményeket sem tudjuk még pontosan felmérni, pedig ezek hihetetlen változásokat idézhetnek elő a munkerőpiacon, és szükségessé teszik az egyetemi oktatás radikális átalakítását is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.