A Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (KOZMOS) felmérést készített a mosószerek egységáráról és a mosási szimbólum ismeretéről kapcsolódva az európai mosószer szövetség (AISE) pán-európai mosási szokások fogyasztói felméréséhez.
Az eredmény alátámasztotta a mosószerpiacon jelenleg kapható három főbb terméktípus jellemző használati megoszlását is: a megkérdezettek 32 százaléka mosóport, 53 százaléka folyékony vagy gél mosószert, 16 százaléka mosókapszulát használ a mosáshoz.
1. Az felmérés elsőként arra keresett választ, hogy a fogyasztók tudják-e azt, hogy az egyes márkák adagolási utasításai eltérhetnek és emiatt a különböző termékek kilogrammonkénti és literenkénti árai nem összevethetőek. Ez a megkérdezettek 63 százalékának ismert és egyértelmű volt.
Bár láthatólag a fogyasztók is tisztában vannak azzal, hogy a termékeket inkább a mosások száma alapján kellene összehasonlítani, a jelenlegi egységárképzési gyakorlat miatt még mindig jellemzőbb a kilogrammonkénti/literenkénti összehasonlítás:
2. 2004 óta kötelező az Európai Unióban a mosószereken feltüntetni, hogy 4-5 kg ruha hány átlagos mosása végezhető el a termékkel. Ezt a termékeken a gyártók a következő szimbólummal jelölik, ahol a szám a mosások számát jelöli.
A felmérésben megkérdezettek 93 százalék felismerte a mosások számát jelző piktogramot és tisztában volt annak jelentésével.
3. A válaszadók 83 százaléka egyetértett azzal, hogy a mosószerek közti választásban segítene, ha minden mosószer árát egy adag, 4-5 kg ruha mosásra vetítve tüntetnék fel. Ez összhangban van az AISE korábbi felmérésének eredményeivel is.
A felmérés is azt támasztja alá, hogy a magyar fogyasztók számára a legelőnyösebb az, ha a mosószerek összehasonlítása a termékkel történő átlagos mosás ára alapján történik, ezért szükségessé vált a hazai egységárképzési gyakorlat ilyen irányú átalakítása.
A felmérést a Kantar piackutató cég végezte el 2020. decemberében. Magyarországon on-line kérdőíves formában a hazai fogyasztókat reprezentáló 520 fő bevonásával, amiben nők és férfiak is egyenlő arányban vettek részt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.