„Hogy világbajnok leszek-e 2021-ben? Ha egyedül indulok, akkor szinte biztosan” – mondta nevetve az esélyeit firtató kérdésre Mick Schumacher, miután bemutatkozott a Forma–1-ben, a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon. A 2018-as Formula–3 Európa-bajnokság és a 2020-as FIA Formula–2 megnyerése után az idén a Haas volánja mögött valóban nem lesz könnyű dolga, elvégre ez egy kőkemény technikai sport, ahol a mérnökök és szerelők lehetőségein és teljesítményén legalább annyi múlik, mint a pilóta tehetségén, tudásán. Nos, a kis Schumi élete első F1-es versenyén végül a 16. lett, miközben csapattársa, a szintén újonc orosz Nyikita Mazepin rögtön a rajt után kiesett. Beszámolójában a The Sun azonban emlékeztetett, hogy így is eredményesebb volt Mick Schumacher debütálása, mint a nagy Michael antréja.
Való igaz, 1991 végén úgy tűnt, hogy a következő évben a Forma–3000-ben folytatja pályafutását Schumacher, de a menedzsere, Willi Weber fülébe jutott, hogy a Jordan Forma–1-es csapatának a versenyzője, Bertrand Gachot Angliában börtönbe került, mivel gázspray-vel lefújt egy taxisofőrt. Ezek után a Mercedes juniorprogramjának a vezetője, Jochen Neerpasch és Weber együtt szervezte meg, hogy Michael tesztelési lehetőséget kaphasson a Jordantől. Életében először Silverstone-ban ült F1-es autóba, és a tesztelésen rögtön lenyűgözte gyorsaságával a Jordan vezetőit. A döntés akkor és ott megszületett: ő indulhat a Belga Nagydíjon Gachot helyetteseként. Bár sosem járt korábban a spa-francorchampsi pályán, a menedzser azt füllentette, hogy nagyon is jól ismeri az ottani aszfaltcsíkot. A nem éppen lényegtelen hiányossággal együtt Michael remekelt az időmérőn, és a hetedik rajtkockát csípte el. Rutinos olasz csapattársára, Andrea de Cesarisra is bő egy másodpercet vert. A versenyen aztán kuplunghiba miatt 400 méter után kiesett, de az edzéseken nyújtott teljesítménye elég volt ahhoz, hogy felfigyeljen rá a Benetton, és a következő futamtól leszerződtesse. A többi történelem.
A Haas azonban olyannyira le van maradva szakmai és anyagi értelemben is a többi istállótól, hogy a bahreini időmérőn Mick Schumacher egyetlen ellenfele a csapattársa, Mazepin volt, akit le is győzött, de a futamon már nem sok babér termett a számára.
Az akklimatizációt viszont segítheti, hogy a bemutatkozása előtt háromszor is tesztelt a Ferrarinál, a maranellói pályán legutóbb január végén rótta a köröket. Az autóján már ekkor az F1-ben használt 47-es rajtszáma virított, a fején pedig továbbra is egy olyan sisak, melynek dizájnja az apja fejvédőjéére emlékeztet. A mindig hűvös és kimért Kimi Räikkönen is sokak szemébe könnyet csalt azzal a rá nem jellemző kijelentéssel:
Ránézek és az apját látom, minden pillanatban rá emlékeztet, nagyon örülök, hogy itt van.
Első szezonjában azonban az ifjú titán egyelőre aligha szólhat bele a nagyok dolgába. Az a fő kérdés az idén a száguldó cirkuszban, hogy megszerezheti-e a nyolcadik vb-címét Lewis Hamilton a rekordot jelentő 23 futamból álló Forma–1-es szezonban. A Mercedes brit sztárjának az idényben várhatóan a Red Bull két pilótája, a holland Max Verstappen és a mexikói Sergio Pérez lesz a legnagyobb ellenfele, amit már az évadnyitó is igazolt.
Nos, Lewis Hamilton megtette Szahírban az első lépést a nyolcadik diadal felé. Bár izgalmas volt a hajrá, a 36 éves címvédőnek ez volt pályafutása 96. futamgyőzelme, Bahreinben pedig ötödször diadalmaskodott. Hamiltonnak nagyot kellett küzdenie Verstappennel, aki hiába indult a pole-pozícióból, végül nagy küzdelemben alulmaradt. A csata részben a bokszutcában dőlt el, hiszen az első és a második kerékcserére is három körrel hamarabb ment ki a brit, mint a holland, s az ott szerzett előnyt nemcsak megőrizni, hanem növelni is tudta. Igaz, a tíz körrel a vége előtt még három másodperces előny aztán fogyni kezdett, miután a Mercedes hátsó gumijai az eltérő stratégia miatt jóval kopottabbak voltak és kevésbé tapadtak, mint a Red Bull abroncsai, de a sorrend már nem változott. Elgondolkodtató esetből sem volt hiány, miután Bahreinben a futam közben derült ki, hogy a négyes kanyarban az aszfaltcsík elhagyása büntetést von maga után. Ez a részlet akkor vált igazán fontossá, amikor a finishez közeledve Max Verstappen éppen itt előzte meg az élen álló Lewis Hamiltont, de mivel szélesen vette a négyes kanyart, rövidesen visszaengedte maga elé a hétszeres világbajnokot, akit a leintésig szabályos körülmények között már nem tudott megelőzni.
Meglepő módon ez a furcsa eset a kedvezményezett Mercedes csapatfőnökénél is kiverte a biztosítékot. Toto Wolff világos szabályokat sürget, valamint az előírások egyértelmű értelmezését.
Következetesnek kell lennünk akkor, amikor megfogalmazzuk a regulákat
– utalt a négyes kanyarra a 49 esztendős szakember. Felidézte: a verseny közben, váratlanul szembesültek azzal, hogy előnyként értelmezhető, ha valaki szélesebben veszi ezt a kanyart, ugyanakkor büntetés is lehet belőle. Hamilton éppolyan zavart volt, mint a nézők a csapatfőnök szerint, aki úgy vélekedett, hogy a szabályoknak „tisztáknak és világosaknak kell lenniük, nem pedig valamiféle Shakespeare-drámának különböző értelmezési lehetőségekkel”. A kemény szavakra Michael Masi, az F1 versenyigazgatója nyomban reagált: cáfolta, hogy következetlenség lenne a szabályok alkalmazásában. Álláspontja szerint a két versenyző esete teljesen különbözik egymástól, és semmi sem változott menet közben. Masi hangsúlyozta, hogy Max Verstappen az előzésnél élt azzal az előnnyel, hogy elhagyta a pályát, emiatt ő szólt a csapatának, hogy vissza kell adnia a pozíciót. Az igazgató minden versenyhétvége előtt közli a pilótákkal az adott pályára vonatkozó speciális szabályokat.
Jelenleg nem az enyém a leggyorsabb autó a mezőnyben, de ez is jó nekem. Nincs ellenemre, amikor pluszt kell nyújtanom, s nekem kell jelentenem a különbséget
– utalt Hamilton arra, hogy számos szakértő szerint a Red Bull az idén erősebb versenyautót épített, mint a Mercedes. Erre rímelt a The Guardian írása is:
A Bahreini Nagydíjon aratott győzelmével a brit versenyző egyértelműen és határozottan figyelmeztette Max Verstappent, hogy ha el akarja hódítani a bajnoki címet, akkor az odáig vezető út minden egyes centiméterén meg kell küzdenie vele.
Ugyanerről a La Gazzetta dello Sport hasábjain azt lehetett olvasni:
A hollanddal folytatott csatában Lewis Hamilton mindent előhúzott, szívét-lelkét és tehetségét, ami eddig hét világbajnoki címet eredményezett neki.
A L’Équipe pedig arra hívta fel a figyelmet:
A mezőny négy világbajnoka közül csak Hamilton csillogott. Fernando Alonsónak, Sebastian Vettelnek és Kimi Räikkönennek sokkal visszafogottabb volt a teljesítménye.
Egy futamból nem lehet messzemenő következtetést levonni, igaz, kettőből sem. Mindenesetre a világbajnokság két hét múlva, Imolában, az Emilia-romagnai Nagydíjjal folytatódik. Előzetesen nemcsak az szólt Hamilton nyolcadik vb-címe ellen, hogy a Red Bull jobbnak látszik, mint tavaly volt, hanem az is, hogy a szezon előtt megtartott egyetlen háromnapos hivatalos teszten a Mercedes korántsem tűnt olyan meggyőzőnek, mint a korábbi években. A világbajnoki rajt is a koronavírus-járvánnyal összefüggésben került Szahírba, az eredetileg március 21-re kiírt szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat pedig novemberre kellett halasztani. Az ez évre tervezett átfogó szabálymódosítások bevezetését a pandémia miatt már tavaly áttették 2022-re, így a mostani sorozatban javarészt a 2020-as autók alkotják a mezőnyt. Ráadásul a brit címvédő jövője sokáig kérdéses volt, miután hónapokig tartó huzavonát követően végül csak egyetlen esztendőre hosszabbított szerződést a Mercedesszel, melynek nyomán elindultak a találgatások arról, hogy vajon ez lesz-e az utolsó idénye az F1-ben.
A még mindig csak 23 éves Max Verstappen szerint „a felkészülés jól alakult, de ez semmire sem jelent garanciát”. Ennek megfelelően nem is repesett örömében a bahreini második helytől. A 2015 óta tartó pályafutása során tíz futamgyőzelemnél járó pilótának nemcsak amiatt lehet különleges ez az év, hogy a Red Bull-lal megtörheti a Mercedes 2014 óta tartó uralmát, hanem azért is, hogy májusban hazai közönség előtt hajthat ki a pályára Zandvoortban, a 36 év szünet után újra sorra kerülő Holland Nagydíjon. Szaúd-Arábia pedig az idén mutatkozik be az F1-ben; a dzsiddai pályán – amely a leghosszabb és „leggyorsabb” városi aszfaltcsík lesz a sorozat történetében – december elején vendégeskedik majd a mezőny. Az elmúlt években tapasztalthoz hasonlóan az idén is a Forma–2-es és a Forma–3-as bajnokság a betétfutam az F1-es hétvégéken.
A Forma–3-ban magyar induló is van Tóth László személyében, aki a spanyol Campos Racing színeiben versenyez.
A Magyar Nagydíjra augusztus elsején kerül sor a Hungaroringen, a szezon pedig december 13-án, Abu-Dzabiban fejeződik be. A lebonyolítás körülményeit is meghatározza a pandémia. Bahreinben például csak beoltottak vagy a koronavírus-betegségből felgyógyultak foglalhattak helyet a lelátókon, ugyanakkor a kiemelt vendégek nem élvezhették a Paddock Club szolgáltatásait.
Michael Schumacher 2013. december 29-én a franciaországi Méribelben két kijelölt sípálya között, a szűz hóban akart lecsúszni, de a vastag hóréteg alatt meglapuló kövek egyikén felbukott, majd estében a hó alatt rejtőző sziklába ütötte a fejét. Az első hónapok kezelései után hazaszállították a Genfi-tó partján lévő villájába. A Forma–1 hétszeres világbajnokáról azóta nincsenek pontos információk, nem sok hírt oszt meg állapotáról a családja. A német pilótát kezelő francia szívsebész, Philippe Menasché professzor, az őssejtterápia egyik specialistája tavaly nyáron mindössze annyit mondott: „Az a cél, hogy regeneráljuk Michael idegrendszerét.” Nicola Acciari olasz idegsebész ugyanakkor arról is beszélt, hogy Schumacher izomsorvadásban és csontritkulásban szenved. Szeptemberben egy mallorcai luxusvillába költöztették a pilótát, azóta ott folytatódik a rehabilitációja. Egy elismert idegsebész, Erich Riederer úgy nyilatkozott, hogy Schumacher vegetatív állapotban lehet, vagyis ébren van, de nem képes reagálni. A szaktekintélyek sorait olvasva meglepő lehet a hír, miszerint a hétszeres világbajnok 24 éves lánya, Gina-Maria kívánsága az, hogy ez év nyarán az édesapja vezesse az oltár elé. A lány ráadásul – a szülei iránti tiszteletből – éppen azon a napon szeretne egybekelni választottjával, Iain Bethkével, amikor 26 esztendővel ezelőtt a szülei tették, azaz augusztus 1-jén. Az ugyancsak reménykeltő, hogy Jean Todt, aki korábban a Nemzetközi Automobil-szövetség, a FIA elnöke volt, elszólta magát: „Schumacher ugyan az ágyából, de figyelemmel követi fia, Mick pályafutásának alakulását.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.