Európán belül Magyarországon regisztrálták a második legkevesebb bankkártyás csalást, ami azt bizonyítja, hogy bár a világjárvány miatt jelentősen megnövekedett a kártyás fizetések száma, az elektronikus rendszer igenis biztonságos – emelte ki Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség szóvivője az Országos Rendőr-főkapitányság sajtótájékoztatóján.
Előadásában kifejtette, az ünnepek közeledtével egyre gyakoribbak, sőt, tömegessé váltak az úgynevezett ügyintézős csalások, amely során a bűnözők banki alkalmazottnak kiadva magukat hívnak fel embereket. Már 11 bankról tud a szövetség, amelynek nevét felhasználva a csalók azt állítják, a tulajdonos bankkártyájával gyanús tranzakciót próbáltak meg végrehajtani, ezért az ügyfélnek azonnal intézkednie kell.
Kezdjünk el gyanakodni, ha olyan intézettől telefonálnak, ahol nincs is számlánk, a csalóknak ugyanis erről nincs információjuk, találomra mondanak banknevet. Ne higgyük el, hogy átkapcsolnak egy másik intézethez, és ne telepítsünk programokat a számítógépünkre vagy telefonunkra, mert távoli hozzáféréssel elérik az adatainkat. A bankok semmilyen formában nem kérnek ilyet, sem bankkártyás adatokat, amelyekkel az intézet egyébként is rendelkezik. Azt sem kérik soha, hogy a bankszámlán lévő pénzt átutaljuk egy másik számlára, hiszen gyanús tranzakció esetén a biztonság érdekében legfeljebb blokkolják a számlát. Fontos, hogy néhány forintos tranzakciót se hajtsunk végre soha a csalók kérésére
– sorolta Sütő Ágnes, aki hozzátette, ha gyanúsnak tűnik a szituáció, esetleg akcentussal rendelkező illető beszél a vonal másik végén, szakítsuk meg a hívást és keressük fel a bankunkat a hivatalos elérhetőségek egyikén. A szóvivő szerint az is megoldást jelenthet, ha a legutóbbi három tranzakcióról érdeklődünk, hiszen a banki rendszerben fellelhető ez az adat, a csalók viszont nem tudhatják.
Sütő Ágnes arról is beszélt, hogy gyakori a hamis webshopokon történő vásárlásra ösztönzés. Elszaporodtak azok a megtévesztő akciók, amelyekben felhasználják ismert magyar cégek nevét és logóját, és irreális akciókban csábítanak százezres készülékek megvételére néhány száz forintért.
Ezekben az esetekben a kártyás fizetés nem is a termék megvásárlására irányul, hanem regisztrációs tranzakció egy nyereményjátékra, amelynek keretében havonta akár több alkalommal is, automatikusan levonhatnak pénzt a számlánkról. A regisztrációval elfogadjuk a feltételeket, azaz érvényes szerződést kötünk ezzel
– közölte Sütő Ágnes, aki azt javasolja, ha a kapcsolati adatoknál nem található telefonszám, és túlzónak tűnő kedvezménnyel találkozunk, alaposan fontoljuk meg a vásárlást.
Herédi István rendőr százados, a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozóiroda Kiberbűnözés Elleni Főosztály kiemelt főnyomozója előadásában elárulta, egyre sokszínűbbek az adathalászok megoldásai, már nem csak elektronikusan, hanem telefonon is felveszik a kapcsolatot az ügyfelekkel az olykor nem is akcentussal rendelkező, hanem a magyart anyanyelvi szinten beszélő csalók.
Ha megtörtént a baj, a bankunknál és a hatóságnál is mielőbb jelezzük, mert akkor még van esély a kár részbeni enyhítésére. Az a tapasztalat, hogy a csalók napok, de akár néhány órán belül is felveszik vagy továbbutalják a pénzt, ebben az esetben pedig már nincs esély a visszaszerzésére
– jelentette ki a főnyomozó.
Simon Edina Tünde, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet szóvivője hangsúlyozta, a csalások megelőzéséért a potenciális célpontok tehetnek a legtöbbet. Fontos, hogy megőrizzék a nyugalmukat akkor is, ha alkalmatlan időpontban hívják fel, ne pánikoljanak, és legyenek különösen óvatosak, ha sürgetik őket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.