BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Működnek-e az iskolai ámokfutásra felkészítő gyakorlatok?

Az iskolai lövöldözésekre csaknem minden iskolában felkészülnek gyakorlatokkal, arra már külön iparág is épült. Lehetséges, hogy a gyakorlatok most segítettek, de így is négyen meghaltak.

Miután kedden a michigani Oxfordban egy újabb iskolai ámokfutás történt, a diákok utólag az ilyen esetekre kitalált gyakorlatokat dicsérték. Mint elmondták, ahogy elkezdődött a lövöldözés a folyamatos képzés kifizetődött: a diákok lebarikádozták a tantermek ajtajait és letakarták az ablakokat, ollókkal és számológépekkel fegyverezték fel magukat, amikor pedig szabad volt az út menekültek – írja a The New York Times.

Az iskolában évente több ilyen gyakorlatot tartanak, miután az Egyesült Államokban továbbra sem sikerült felismerni az összefüggést a lőfegyverek laza szabályozása és a tömegmészárlások közti kapcsolatot. Sokak szerint a képzés hasznos volt és csökkentette az áldozatok számát. Hasonló felkészülési gyakorlatokat a koronavírus-járvány kitörése előtt majdnem minden iskola – az óvodától a 12. osztályig – tartott rendszeresen, ám számos kritika merült fel ezek hasznosságával és a gyerekek mentális egészségére gyakorolt hatásával kapcsolatban.

Fotó: JEWEL SAMAD / AFP

A kritikusok szerint ráadásul noha ezek az iskolai ámokfutók uralják a híreket, a gyereket és fiatal felnőtteket sújtó erőszak túlnyomó többsége az oktatási rendszeren kívül történik. Egyes vélemények szerint a képzések keveset tesznek a lövöldözések megakadályozására, ugyanakkor komoly mentális terhet rónak a gyerekek mentális egészségére, különösen a legkisebbek esetében ezek traumatikus élmények lehetnek.

Fotó: JEWEL SAMAD / AFP

Azonban mára a legtöbb állam az országban elvárja ezeket és a gyakorlatokra már komoly iparág is épült, melynek mérete a Washington Post szerint 2,7 milliárd dollár. Az oxfordi középiskolában a Navigate360 ALICE nevű képzését használták ( a betűszó a riassz, zárj le, informálj, ellenezz és evakuálj angol kifejezések kezdőbetűiből jön ki). Mindez egy kétnapos, az iskolai dolgozókat és a rendőrséget érintő képzés, melyet aztán az azon résztvevők továbbadnak a diákok és tanárok számára.

Szemben a hagyományos bújj el és ne mozdulj alapú képzésekkel, az ALICE inkább proaktív stratégiát igyekszik alkalmazni amikor nincs lehetőség menekülésre. Ugyanakkor a harcot ez a képzés is csak a legvégső esetben ajánlja. Az ajtók elbarikádozását is sokan rossz ötletnek tartják, hiszen az ezáltal keltett zaj jelezheti a fegyveresnek, hogy hol vannak a potenciális áldozatok.

A gyakorlatok ezek mellett pedig negatívan hatnak a diákok biztonságérzetére és sokan kiemelik azt is, hogy a tragédiák feldolgozására sincs általában erőforrás, nem is beszélve a mentális egészségre jutó eszközök hiányáról, melyek akár meg is előzhetnék azokat. A mostani michigani ámokfutás során mind a diákok, mind a hatóságok óramű pontossággal hajtották végre az előre begyakorolt lépéseket, ám így is négyen meghaltak a lövöldözés során. Magyarországon szerencsére a gyerekeknek csak évi egy-két tűzriadón kell résztvenniük.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.