2020-ban a Meta bejelentette, hogy nem engedi, hogy az állami médiumok hirdetéseket vásároljanak az Egyesült Államokban, ezek a csatornák azonban továbbra is vásárolhatnak olyan hirdetéseket, amelyek a külföldi felhasználókat célozzák meg. A CGTN kínai állami hírszolgáltató hirdetései a Meta tulajdonában lévő Facebookon futnak, és oroszbarát beszédtémákat hirdet – számolt be az Axios.
A CGTN a Kínai Kommunista Párt ellenőrzése alá tartozó Kínai Központi Televízió (CCTV) tulajdonában lévő nemzetközi hírcsatorna, amely világszerte 1,2 milliárd embert ér el. 2021-ben az Egyesült Királyság visszavonta a műsorszolgáltatási engedélyét, 2019-ben pedig a CGTN America külföldi ügynökként regisztráltatta magát az Egyesült Államokban.
Egy keresés alapján kiderült, hogy a CGTN hirdetéseinek egy része hongkongi, azerbajdzsáni, kazahsztáni, üzbegisztáni, türkmenisztáni és tádzsikisztáni felhasználókat ért el.
A reklámok nagy része oroszbarát, NATO-ellenes beszédtémákat hirdetett, elbagatellizálva Oroszország felelősségét a háború kirobbantását illetően.
A kínai média az orosz propagandát hirdette a háborúval kapcsolatban, és szisztematikusan felerősítette a Putyin-párti beszédtémákat – mondta az Axios munkatársa, Bethany Allen-Ebrahimian.
Más közösségi oldalak, például a Twitter 2019-ben minden államilag támogatott csatornát eltiltott a hirdetésvásárlástól, emellett a TikTok videómegosztó alkalmazás is tiltja a politikai hirdetéseket. A Meta platformjai blokkolva vannak Kínában, azonban a kínai állami média a Twitterrel együtt a Facebook lelkes felhasználója. Laura Edelson, az online álhírek szakértője elmondta, hogy míg a Meta megvédi az amerikai felhasználókat az állami média álhíreitől,
a világ többi része is hasonló védelmet érdemel a kínai állami médiához hasonló szereplőkkel szemben.
A Facebook egy globális platform, és ez a konfliktus mindenkit érint. A szabályok a globális stabilitás szempontjából fontosak, és fontos, hogy mindenhol érvényesüljenek.
– mondta.
A CGTN hirdetéseivel kapcsolatban Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős elnöke újságíróknak nyilatkozva elismerte, hogy a vállalatnak nehéz egyensúlyozni a szabad információáramlás elősegítése és a dezinformáció megfékezése között:
Teljesen példátlan helyzetben vagyunk... ezért nemcsak mi, hanem sokan mások is kénytelenek jelenleg ezeket a meglehetősen kivételes intézkedéseket meghozni a technológiai szektorban
– fogalmazott.
A világméretű konfliktusok továbbra is azt mutatják, hogy az online óriásvállalatok számára milyen kihívás a platformjaikat megfelelően moderálni, és azt megakadályozni, hogy a reklámokért fizető szervezetek propagandát vagy valótlanságokat terjesszenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.