Dél-Koreában generációkon átívelő, szigorú munkahelyi kultúra alakult ki. Rengeteg olyan szokás és hagyomány van, amit a vállalatok a munkahelyi kapcsolatok javítása érdekében folyamatosan fenntartanak, annak ellenére, hogy a fiatalabb generációk már nem rajonganak értük. Ilyen például a hoeshik hagyománya.
Azt a szokást nevezik így Dél-Koreában, amikor a kollégák munka után közösen elmennek vacsorázni. Ez papíron egy fakultatív program, de a gyakorlatban elvárt, hogy a munkatársak részt vegyenek ezeken az eseményeken.
A Reuters arról ír, hogy a fiatal generációs alkalmazottak már a járvány előtt is ellene voltak ezeknek a vacsoráknak és hétvégi csapatépítő programoknak. Idejétmúlt vállalati kultúrának tartják a hoeshikhagyományt, ami indokolatlanul behatol a személyes idejükbe.
A Reutersnek nyilatkozó 29 éves szöuli lakos, Jang (teljes nevét nem kívánta vállalni, hogy az interjú miatt ne kerüljön bajba a munkahelyén) elmondta, hogy
a hoeshik szinte a munka részét képezik, de fizetés nem jár utánuk.
A múlt héttől már az éjszakai kijárási tilalmat is eltörölték a dél-koreai városokban, illetve az éttermekben megszűnt a 10 fős korlátozás a privát összejövetelekre. Ez ismét lehetőséget ad a céges bulik megszervezésére, amitől viszont a dolgozók elszoktak és nem is igazán vágynak rájuk.
A munka utáni vacsorákban az a legrosszabb, hogy nem tudod, mikor lesz vége. Ha az alkohol is előkerül, akkor akár egész éjszakán át tarthat
– mondta Jang. Hozzátette, hogy a vacsorák mellett még ott voltak a hétvégi céges elvonulások is, amelyek az emberek egész hétvégéjét elvitték. Arról is beszélt, hogy sokkal jobban élvezi a több szabadidőt. Tisztábban tudja tartani az otthonát, megtanult főzni, és jut ideje az edzésre is.
A járvány új időszámítást indíthatott, ami a hoeshikkultúra végét jelentheti egy szakértő szerint.
Most, hogy a munkavállalók tudják, milyen érzés a szabad idejüket magukra fordítani, a cégek nem lesznek képesek teljesen visszaépíteni ezeket a hagyományokat a vállalati életbe
– mondta szöuli Yong Suh Gu, a Sookmyung Women’s University marketingprofesszora.
Az Incruit Corp. toborzási webhelyet üzemeltető cég felmérésében
a válaszadók 80 százaléka számolt be arról, hogy megváltoztak a munkahelyük céges hagyományai, és 95 százalékuk elégedett volt ezekkel a változásokkal.
Annak ellenére, hogy egyre több dolgozó van ellene a munkahelyi vacsoráknak, a vezető beosztású munkavállalók többsége még mindig szükségesnek tartja ezeket a munkahelyi kapcsolatok építéséhez.
Suh professzor arról beszélt, hogy
ez egy újabb generációk közötti konfliktushoz fog vezetni. Az biztos, hogy ha a munka utáni vacsorák szokása nem is tűnik el teljesen, sokkal ritkábban lesznek az ilyen összejövetelek, mint korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.