Négy évvel ezelőtt még több mint egymilliárd darab SMS-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de
2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió SMS-t küldtek ki a lakossági előfizetők.
Ugyanakkor a rövid szöveges üzenetek szerepe nem tűnik el: kiemelt helye van a szolgáltatók ügyfelekkel való kommunikációjában, illetve az online belépési jogosultságok ellenőrzésekor. Az SMS-őrület az 1990-es évek közepén robbant be. Az emberek mobiltelefonnal, esetleg számítógéppel rövid, jellemzően szöveges üzeneteket küldtek és fogadtak. Ma már számtalan csevegős applikáció létezik, de az SMS is megmaradt – írja az NMHH közleményében.
2018-ban egy átlagos lakossági előfizető havonta 11 SMS-t küldött, 2021-ben viszont már csak 8 darabot. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából kiderült, hogy a számlás előfizetők jóval több SMS-t küldenek, (2021-ben havonta 11 darabot), mint a feltöltőkártyás előfizetők (3 db/hó). Ennek az oka valószínűleg abban rejlik, hogy a számlás előfizetések (a hanghívásokhoz hasonlóan) meghatározott számú vagy akár korlátlan SMS küldést tesznek lehetővé külön forgalmi díj nélkül.
Bár az SMS-küldési kedv csökken, a mobilhívások száma, sőt a beszélgetések hossza is emelkedik. Feltételezhetően a korlátlan díjcsomagok térhódításával az ingyenes hanghívások terjedtek el, hiszen jóval egyszerűbb felhívni az ismerősöket, barátokat, mint SMS-t küldeni.
Az NMHH piackutatásából – amelyet 16 éves vagy idősebb internetező lakosság körében folytatott – kiderült az is, hogy a mobilozók szokásai igen eltérőek: mindössze 7 százalék küld naponta, magáncélból SMS-t.
Körülbelül negyedük hetente vagy havonta, kétharmaduk viszont ritkábban, esetleg soha nem küld így üzenetet a barátainak, ismerőseinek.
Joggal gondoljuk, hogy az SMS-ek számának csökkenése összefügg az internetes csetprogramok térhódításával.
Vagyis, ha valaki például Messengeren beszélget, az ritkábban fog SMS-t küldeni.
A helyzet viszont ennél összetettebb. Az elemzés során több változó, például nem, kor, csethasználat, internet jártasság együttes hatását vizsgálták meg. Kiderült, hogy az internethasználat terén a magukat kezdőnek vagy átlagos tudásúnak gondolók körében a cset jellemzően nem váltotta ki az SMS-t.
Aki gyakrabban szokott csetelni, az kedveli az SMS-t és szokott is küldeni.
Talán meglepő adat, hogy a férfiak gyakrabban küldenek SMS-t, mint a nők, de ebben nem is a személyes üzenetek, hanem az ügyintézés, például a parkolásfizetés kap teret. Az életkor is hatással van az SMS-küldésre, ám a kapcsolat nem lineáris: a fiatalok gyakran SMS-eznek és csetelnek, a 30-50 éves középkorosztály viszont kevesebbet, míg 60 év felett ismét növekszik az SMS-ezési gyakoriság, és ők más csetet már kevésbé használnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.