A műsorkoncepciót nem szabad, hogy ily módon befolyásolja bármi külső hatás. Elitista módon fogalmazhatnék úgy, hogy minket – a Nemzeti Filharmonikusok részeként a Nemzeti Filharmonikus Zenekart és a Nemzeti Énekkart is – csak a minőség érdekel. Nem engedhetjük meg magunknak azt sem, hogy B vagy C kategóriás művészekben és partnerekben gondolkodjunk, ennek persze ára van. De mi azért vagyunk, hogy a közönségnek legyen lehetősége arra, hogy bármikor, elérhető áron világszínvonalú műsort kapjon.
Abszolút szívesen jönnek. A legfrissebb élményem erről, hogy egy hete Carlo Montanaro olasz hegedűművész és világhírű karmester sokadszorra fejtette ki, mennyire szeret Magyarországon dolgozni. Fantasztikus, felemelő koncertet adott: Verdi Trubadúrját játszottuk a vezényletével, telt házzal. Részéről ez nem udvariassági formula, látszik a színpadi jelenlétén, hogy jól érzi magát.
A karmesternek jó pszichológusnak, jó zenésznek és technikailag felkészültnek kell lennie, hogy a gesztusaival át tudja adni azt az érzést, gondolatot, ami benne megszületett – hiszen a karmesteri pálca nem szól. A magyar zenészek és énekesek pedig nagyon jól reagálnak az instrukciókra. A zenekar nem egyenlő zenészek összességével. Attól válnak zenekarrá, hogy kapnak egy szikrát, amelytől érzelmileg és szakmailag egy frekvenciára hangolódnak. A karmester az, aki képes begyújtani ezt a szikrát. Tavasszal járt nálunk Kobajasi Kenicsiró, és egy egészen elképesztő hangulatú koncertet vezényelt. Együtt lélegzett a zenekar, a kórus és a közönség, azaz ezerkétszáz ember itt, a Müpában.
Azt hiszem, az ötvenes évekből terjed az az anekdota, hogy a színházakba előadások előtt kiskatonákat vezényeltek, hogy felmelegítsék a termet. Hét óra előtt nem sokkal kimentek, és bejöhetett a közönség. A játszótermünk a Müpában található, a hőfok meghatározása az ő hatáskörük.
Másképpen magától értetődő, mint tavaly volt, de igen. Azt hittük, hogy a pandémia alatt nagyon nehéz tervezni, de most látjuk, hogy lehet annál is komplikáltabb szituáció. Az energia-veszélyhelyzet következtében számos játszóhely nem tud majd kinyitni a következő hónapokban. Ez talán nem kifejezetten a komolyzenét érinti, mert nagyon kevés játszóhelyen vagyunk jelen, és azok – úgy tűnik – működni fognak. Válság esetén nagyon sok ötlet felbukkan, az energiahasználat optimalizálására törekedve folyamatosan egyeztetünk, együttműködik a szakágazat, és a fenntartótól is minden segítséget megkapunk.
Tény, hogy a komolyzenére fordított pénz az elmúlt két-három évben jócskán megtöbbszöröződött. Egyrészt, mert létrejött a kormány mellett működő Nemzeti Kulturális Tanács, amelynek elnöke a Magyar Művészeti Akadémia vezetője, Vashegyi György karmester lett, aki tetemes forrásjuttatást tudott ennek a területnek elérni. Nyilván ehhez az is kellett, hogy az állami költségvetésbe mindez beleférjen. Hogy a legutolsó nagy támogatást említsem: idén január elsejétől az összes előadóművészeti szervezet 20 százalékos béremelésben részesült. A jelenlegi gazdasági helyzetben azonban racionalizálásra van szükség, és ez ott valósul meg, ahol a legkevésbé fáj a társadalomnak.
Beszéltünk már róla kollégákkal, ahogy arról is, hogy az elmúlt évtizedekben elindult egy a szakmát érintő változás. A korábbi élénk turnéélet kevésbé pörgős, a nagyobb fesztiválok száma határozottan csökken. Ennek az oka szerintem részben a technológiában keresendő. Ma a zsebünkből előveszünk egy okostelefont, amelyen bármikor meg tudjuk nézni a Berlini Filharmonikus Zenekar koncertjét – akár élőben. Korábban ezért megérte odautazni, főleg, ha egy kiemelkedő amerikai vagy ázsiai vendégművész lépett fel. Megvásárolhattuk persze a lemezét is, ami sokkal lassabban ért ide, mint most, amikor a lemezpiac gyakorlatilag megszűnt, és streamingszolgáltatók jöttek létre. Óriási a kínálat minden platformon, és a közönség sokkal több forrásból fogyaszthat színvonalas kultúrát, mint valaha. Ez változásokat fog hozni.
Egyelőre nem. Ami nehézséget okoz, hogy a nézők sokkal kevésbé vásárolnak előre jegyet. A koncert előtti utolsó napokban töltik be a helyeket, de betöltik. Nem meglepő, hiszen 3-4 ezer forintból világszínvonalú produkciókhoz juthat hozzá a közönség Budapesten – egyértelműen pezsgőbb a klasszikus zenei életünk, mint más európai nagyvárosoké. A komolyzene célközönsége heterogén, de elsősorban értelmiségiek, 40-50 fölöttiek, valamint az egyetemisták alkotják. Az utóbbi csoport rendkívül árérzékeny, az előbbi nem annyira, de egy mély és elhúzódó válság elbizonytalaníthatja őket.
Kocsis Zoltán – 2016-ban bekövetkezett haláláig – húsz éven át volt a zenekar főzeneigazgatója. Elvesztése rendkívüli módon megrázta az együttest, és hatással volt az egész hazai komolyzenei szcénára. A halála után a zenekarnak újra kellett építenie önmagát, és ennek igen fontos lépése volt egy új zenei igazgató keresése. Vashegyi Györggyel tavaly két produkcióban dolgoztunk együtt, és olyan különleges dinamika alakult ki a zenekar, a kórus és közte, ami megdöbbentette a társaságot. Ezért szinte esélytelenül megkérdeztük, hogy lenne-e kedve vállalni a főzeneigazgatói feladatokat. Vashegyi Györgyről tudni kell, hogy három ember életét sűríti egybe. Kiváló karmester, zenetudós és menedzser, hiszen évtizedek óta építi, működteti az Orfeo Zenekart és a Purcell Kórust, vezeti a Művészeti Akadémiát és a Nemzeti Kulturális Tanácsot. Átgondolta a felkérést, és azt mondta, elképzelhetőnek tartja, de két feltétele van. Az egyik, hogy a zenekart és az énekkart is kérdezzük meg az ötletről – titkos szavazás keretében. A másik pedig, hogy ez egy határozott idejű, négyéves szerződés legyen, mert ez idő alatt ki lehet próbálni, tényleg olyan jól tud-e együttműködni a két fél, ahogy azt gondoljuk és tapasztaltuk. Szerintem ez páratlan hozzáállás. A zenekar 99, a kórus 97 százaléka szavazott arra, hogy induljunk el a közös úton.
Nekünk, magyaroknak egyszerűen zsigeri igényünk van a zenére, ezt a génjeinkben, a kulturális gyökereinkben hordozzuk. Nem tudunk olyan jelentős szimfonikus zenekart mondani a világ bármely részéről, ahol ne lenne magyar zenész. Ezt az erős szálat senki nem tudta még a történelem során elvágni, a korábbi hatalmak részéről a legrosszabb reakció maximum a közöny volt. A fókuszban számunkra az évfordulón – az ünneplés mellett – a jövő áll. Nem a múltba szeretnénk révedni, hanem keressük a választ arra, hogy a következő évtizedekben a szimfonikus zenekari lét miként alakulhat. Ennek a szakmának is újra kell definiálnia magát, mint oly sok másiknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.