BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra együtt az Oscar-díjas duó, Ben Affleck és Matt Damon – Lehull a lepel a Nike Air sztoriról

A napokban kerül a hazai mozikba Ben Affleck legújabb alkotása, az Air – Harc a legendáért. A film Michael Jordan profivá válását és a Nike sportmárkával kötött szerződésének küzdelmes létrejöttét mutatja be. A valós történeten alapuló filmdráma a nyolcvanas évek szélhámosságai feletti győzelemről is szól.

Április 6-án kerül a hazai mozikba Ben Affleck legújabb alkotása az Air – Harc a legendáért. A nyolcvanas években játszódó film, az NBA minden idők legeredményesebb kosárlabdázójának Michael Jordannak a profivá válását és a Nike sportmárkával kötött szerződésének küzdelmes létrejöttét mutatja be. A valós történeten alapuló filmdráma nemcsak egy ikonikus életre szóló kapcsolat kezdetéről és a tehetségek elismeréséről, hanem a nyolcvanas évek szélhámosságai feletti győzelemről is szól.

Amazon Studios' World Premiere Of "AIR" - Arrivals
LOS ANGELES, CALIFORNIA - MARCH 27: Jennifer Lopez and Ben Affleck attend Amazon Studios' World Premiere Of "AIR" at Regency Village Theatre on March 27, 2023 in Los Angeles, California. (Photo by Jon Kopaloff/Getty Images)
Fotó: Jon Kopaloff

A mozirajongók az idei februári SuperBowl reklámblokkjában láthatták először az Air – Harc a legendáért című film trailerét, amiért az Amazon produkciós cég 7 millió dollárt fizetett. Ben Affleck és Matt Damon párosa 25 év után újra együtt készítettek egy olyan filmet, ami a nyolcvanas évek világába visz bennünket, ahol még az NBA kosarasa Michael Jordan ikonikus 10 pontos dobásaival kápráztatta el a közönséget. Ez az a korszak, amikor mindenki Björn Borg fejpántot viselt és joggingruhában járt, ahol a fiatalok, fehér ikonikus sneakerben Duran Duranra táncoltak, vagy Olivia Newton Johnra hasonlító frizurával rohangáltak a nagyvárosokban. Az Air – Harc a legendáért című film is ezt az időt eleveníti fel. A sport világába kalauzolja a nézőt, egy menedzser küzdelmét mutatja be, hogyan szerezte meg a Nike sportcég az akkor még zöldfülű Michael Jordant, a kezdő kosárlabdázót, és azt, hogyan készült el az ikonikus, lassan 40 éves sportcipő.

Air Jordan Nike

A ma már kulturális szimbólummá vált Nike Air cipők története a nyolcvanas évek közepén kezdődött, amikor Tinker Hatfield és társa cipőt tervezett Michael Jordan részére. Az 1984-ben aláírt öt évre szóló 2,5 millió dolláros szerződéssel a kosaras lett az első olyan sportoló, aki ilyen nagy összeget kapott egy szponzori együttműködésért. 

A Nike 1985-ben dobta piacra az Air Jordan cipőt, ami annyira sikeres lett, hogy még a korábbi, profittal kapcsolatos elvárásokat is meghaladta, és a cég 126 millió dollárt keresett egy év alatt. 

A recept bevált a sportcipőgyártó cégnek és az „air” technológiával eddig több mint 35 modell készült, Michael Jordan pedig 90 millió dollárt kapott a Nike-tól. Jordan első emlékezetes cipője aukción 650 ezer dollár rekordáron kelt el, de az 1992-es olimpián viselt Air Jordan 7 Olympicért is 112 ezer dollárt fizetett egy gyűjtő. 

Michael Jordan és az Air Jordan cipőcsalád megalapozta a kosárlabdázók új generációját és a tornacipők gyűjtésének világméretű jelenségét

– magyarázta a Christie’s aukciósház miért is tart ilyen aukciókat.

Amazon Studios' World Premiere Of "AIR" - Red Carpet
Fotó: JC Olivera / GA

A legendás duó, Affleck és Damon

Több mint huszonöt évvel az első Oscar-díjuk után a két gyerekkori jóbarát most saját produkciós cégükkel az Artist Equity-vel rázzák fel a filmipart. Elképzelésük, a jó filmek készítése mellett, amihez egyébként nagyon értenek, az, hogy az operatőrök, a színészek mellett a kreatív stáb ugyanúgy kapjon részesedést a filmből, ne csak alkalmazottként dolgozzanak az egyes produkciókban. Ez a gondolat nemcsak újszerű, hanem követőkre is talált. A cégük indításához 100 millió dolláros finanszírozást kaptak a Redbird Capital befektető cégtől. Ben Affleck egyébként négy Oscar-díjas filmjével már közel 450 millió dollárt keresett az elmúlt három évtized során, Matt Damon nettó vagyona 200 millió dollár, filmjeik pedig közel 4 milliárd körüli bevételt hoztak eddig világszerte.

 

Kiütéses győzelem a szélhámos menedzserek és ügyvédek felett 

A 20 millió dolláros költségvetésű Air – Harc a legendáért története 1984-ben kezdődik, amikor a Nike még csak a harmadik legnagyobb sportszergyártó cég volt. A valós történeten alapuló filmdráma nemcsak egy életre szóló kapcsolat kezdetéről és a tehetségek elismeréséről, hanem a nyolcvanas évek kezdő szélhámosságai feletti győzelemről is szól. 

Matt Damon alakításában Sony Vaccaro az egyik főszereplő a filmben, akit a Nike cég kosárlabda részlegének a fejlesztésével bíztak meg. 

Az ő küzdelmén keresztül látható, milyen nehéz megvalósítani, hogy egy NBA-ban sosem játszott, kezdő kosarassal 2,5 milliós szerződést kössenek. A végeredmény pedig az Air Jordan cipő, ami minden idők egyik legikonikusabb cipője lett. A másik vonal a filmben Michael Jordan anyjának a kemény és nem mindig tisztességes üzleti világgal szembeni kitartó harcát mutatja be.

A premiert követő sajtótájékoztatón Ben Affleck, aki a rendezés mellett játszik is a filmben elmondta: csak úgy volt hajlandó tető alá hozni az Airt, ha megkapja Michael Jordan áldását. A Variety beszámolója szerint, Jordan például Chris Tuckert a sportmárka alelnöki szerepére javasolta, de a legfontosabb az volt, hogy ki fogja alakítani az édesanyját, aki nélkül nem futhatott volna be ilyen óriási sportkarriert. Deloris Jordant az Oscar-díjas Viola Davis alakítja, a Nike marketing vezetőjét pedig a Golden Globe-díjas Jason Bateman játssza. De az Air – Harc a legendáért sokkal többről szól, mint üzletről, sportól és menő tornacipőkről: az amerikai álomról.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.