Horvátország légterét Európában egyedülálló módon még mindig az 1950-es évek végén az egykori Szovjetunióban kifejlesztett Míg-21-es vadászrepülők védik. A mára rendkívüli mértékben elavult gépek cseréje már hosszú évek óta téma dél-nyugati szomszédainknál, de a folyamat a közelmúltig valamiért mindig elakadt. Több sikertelen tárgyalási forduló után végül 2020-ban született meg a döntés, melynek értelmében Horvátország 12 darab használt, de felújított, multifunkcionális, Dassaut Rafale F3R típusú vadászrepülőt vásárol Franciaországtól.
Az üzlet ára 999 millió euró volt, ami a gépek mellett magában foglalja a fegyverzetet, a pilóták kiképzését és a karbantartáshoz szükséges felszerelést is.
Az első, 170-es lajstromszámú gépet a hét elején vehette át a horvát védelmi miniszter a nyugat-franciaországi Mont-de-Marsanban. A kockás mintázatúra festett gép viszont egyelőre még nem vehette Horvátország felé az irányt. A horvát pilóták ugyanis a következő 6 hónapban még francia kollégáikkal közösen gyakorolják a vadászgép használatát Franciaország felett. Az első négy vadászgép ezért várhatóan csak jövő májusban érkezhet meg az adriai országba. Az új repülők megérkezésével egy időben pedig végleg nyugdíjazzák a köznyelvben sokszor csak repülő fémdoboznak gúnyolt MiG-eket.
A 2000-es évek elején kifejlesztett Dassaut Rafale-ok azon túl, hogy üzembiztosak és megfelelnek minden modern NATO-szabványnak olyan képességekkel is rendelkeznek, melyekről a horvát pilóták azelőtt még csak nem is álmodtak. Ezek közül a legfontosabb az úgynevezett szupercirkálás. Ez azt jelenti, hogy
az új gépek képesek tartósan a szuperszonikus repülésre, méghozzá az utánégetők használata nélkül.
Ennek a képességnek köszönhetően a repülők hatótávja elérheti az 1800 kilométert is, amit ráadásul a hangsebesség 1,4 szerességével tudnak megtenni. Ez horvát szempontból azért is érdekes, mert így a zágrábi bázisról az ország bármely pontján hamar bevethetőek és a visszaútra is bőven marad üzemanyaguk. A még használatban lévő MiG-ek erre nem képesek, ezért a fővároson kívül a légierő a dél-dalmáciai Splitben és Fiumében is rendszeresen állomásoztat gépeket.
A Rafale-okat illetően újdonság még, hogy a fel- és leszállásukhoz elég egy 450 méteres kifutó, ezért szükség esetén akár az egészen kicsi mezőgazdasági repülőtereket is használni tudják.
Ami a fegyverzetüket illeti, a most beszerzett horvát repülők Mica RF levegő-levegő rakétákkal és AASM Hammer levegő-föld lövedékekkel lesznek felszerelve.
Bár néhány hónap múlva megérkeznek a légierő új szerzeményei, a tárolásukhoz szükséges hangárok még nem készültek el. A francia gépek ugyanis jóval nagyobbak szovjet társaiknál, ezért új csarnokot kellett nekik építeni. Az objektum körüli munkálatok viszont korábban egy közbeszerzési bonyodalom miatt megakadtak, ezért az épületek a kitűzött időpontnál később, várhatóan csupán néhány nappal a repülők érkezése előtt fognak elkészülni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.