A közel másfél éve elindított ChatGPT villámgyorsan meghódította az internetet, mivel képes az emberi beszélgetés pontos utánzására, szöveget generál, képeket és videókat készít. Tud dalokat komponálni, recepteket, e-maileket szerkeszteni vagy fogalmakat tömören összefoglalni az interneten talált információk felhasználásával. Mindez felkeltette a riválisok érdeklődését is, és jó néhány cég dobta piacra a saját megoldását.
Bár a generatív mesterséges intelligenciák (MI) képességei lenyűgözték a kutatókat, az etikusok és a törvényhozók egyre jobban aggódnak amiatt, hogy szabályozás nélkül milyen károkat okozhatnak a társadalomban, még Ferenc pápa is az MI veszélyeiről beszélt. Ezzel szemben mások az előnyeit hangsúlyozzák.
Például a technológia képes elmosni a határokat a valóság és a fikció között: a deepfake videókban egy színész vagy bárki más arcát egy politikuséra cserélik úgy, hogy közben átveszik az arc mozgását is, így a végeredmény teljesen valóságosnak tűnik. Ezeket eddig főleg szatirikus célokra használták, például a Channel 4 brit műsorszolgáltató 2020-ban vitát váltott ki azzal,
hogy hamis karácsonyi üzenetet készített, amelyen II. Erzsébet királynő táncol.
A képgeneráló mesterséges intelligencia, például a Midjourney is egyre fejlettebb. Tavaly olyan képek keringtek a neten, amelyeken Ferenc pápa fehér pufidzsekit visel. Az ilyen, MI által készített, humorosnak szánt felvételek eddig nem sok kárt okoztak, azonban egy kampányban a deepfake videók, képek alkalmasak a politikai ellenfelek lejáratására.
Ez eddig nem történt meg, azonban az idei esztendő a választások éve lesz, így először kerülhet sor a technológia ilyen jellegű felhasználására. Az Egyesült Államokban ősszel Joe Biden újrázásra készül, míg az unióban európai parlamenti választások lesznek, amivel párhuzamosan Magyarországon a polgármesterekről és az önkormányzati képviselőkről döntenek az állampolgárok.
Romániában egyszerre lesz önkormányzati, parlamenti és elnökválasztás, Ausztriában a parlament összetételéről fognak szavazni. Az év során több mint 60 országban terveznek voksolást, így idén kiderül: bevetik-e a mesterséges intelligenciát a kampányok során az ellenfelek lejáratására, vagy erre még várni kell.
Jaj az influenszereknek: az ő munkájukat is elveszi a mesterséges intelligenciaAz influenszereket már most is sokan hamisnak és felszínesnek tartják, s míg más ágazatokban az MI betörése jelentős közfelháborodást és aggodalmat okozott még azok között is, akik nem érintettek a bevezetésükben, a marketing területén ez teljesen elmaradt. Az Instagramon nemrég több ezer influenszer indított kampányt, amelyben azt követelték az ilyen profiloktól, hogy tegyék nyilvánossá: ők nem igazi emberek. Ezt sok ilyen MI megtette, de ez nem csökkentette a népszerűségüket. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.