Két ambiciózus – kelet-európai viszonylatban középhatalmi státusú – állam, Lengyelország és Ukrajna fogja vélhetően meghatározni az ukrán háború utáni helyzetet a térségben. Ez Nyugatról, Brüsszelből nézve a NATO keleti terjeszkedésének egyik hátulütője, erős bizonytalansági tényezője. Akárhogyan is kalibráljuk be Varsó vagy Kijev esélyeit, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete súlypontja keletre tolódik.
Ez előbb-utóbb érezhetővé válik a NATO központi katonai-politikai parancsnoki struktúrájában is, ahol eddig a kelet-közép-európai vezetők eddig nem gyakran kaptak komolyabb pozíciókat. Petr Pavel cseh tábornok (jelenleg köztársasági elnök) az egyik kivétel, aki 2015–2018 között a NATO egyik legfontosabb szervezete, a Katonai Bizottság vezetője volt.
Szélesebb perspektívába helyezve a folyamatot: erősödni fog régiónk szerepe, főleg ha az USA az idei év végi elnökválasztásokat követően visszahúzódik Európából, hogy az ázsiai – csendes-óceáni térségre, a Tajvan körüli helyzetre, a Kínával való katonai szembenállásra, erő-összpontosításra koncentrálhasson. Ez sokkal fontosabb Washington számára, mint akár az izraeli, akár az ukrán háború. Komoly hatást gyakorolhat az események menetére az idei júniusi EP-választás, amely valószínűleg az eddigihez képest jobbra tolja Európát, illetve a már végbement jobbratolódást (Hollandia, Svédország, kisebb mértékben Olaszország, Németország és Franciaország) fogja szentesíteni. Mindhárom (Tajvan, EU, Gáza) globális jelentőségű esemény eredője egy irányba mutat: az USA Európával, Ukrajnával szembeni kötelezettsége gyengülésére.
Milyenek Varsó és Kijev esélyei? Ami a gazdasági-katonai erőt illeti, a 41 milliós Lengyelország hatalmas fölényben van a talán 28-29 milliós Ukrajnával szemben – annak ellenére, hogy a Nyugat óriási fegyverszállításaival, az ukrán hadiiparba öntött tőkével erősen militarizálta a Moszkvával szemben önvédelemre kényszerülő Kijevet. Amelynek elvben – ha nem lett volna háború – jók lettek volna az esélyei, hiszen a Szovjetunió idején Ukrajnában összpontosult a hadiipar nagyjából négytizede. Olyan hadiipari kulcsvállalatok működtek, mint az interkontinentális nehéz-rakéták egyes részeit gyártó Juzsmas (ma Pivdennoje – részben szétbombázva), a páncélosokat, harckocsikat gyártó harkivi traktorgyár (nagyrészt működésképtelen), az Antonov-műhely (repülőgép-tervezés), a repülőgép-, helikoptermotorokat előállító Motor Szics.
A világ legnagyobb szállítógépét, az An-225-ös Mriját, az egyetlen létező példányt a Kijev melletti Gosztomel repülőterén az orosz erők már a háború legelején megsemmisítették. Éppígy szétbombázták a zaporizzsjai, harkivi repülőgépgyárat, vagy az ugyancsak Harkovban működött traktorgyárat.
A NATO súlypontjának keletre tolódásában nagy szerepet játszi Törökország is, amelynek nagyhatalmi ambíciói az utóbbi években felerősödtek, lásd a Türk Államok Szervezetét, a Törökországon keresztül vezető, Délkelet- és Nyugat-Európát földgázzal ellátó vezetékrendszereket, hadiipara fejlesztését, a NATO-tól (amelynek 1952 óta tagja) és az Európai Uniótól (tagsági kérelme beadásának időpontja: 1987) való függetlenedését, önálló külpolitikáját. De megemlíthetjük a támogató török hozzáállást a Fekete-tenger fenekén lefektetendő, ezer kilowattóra árammennyiséget továbbító, azerbajdzsáni „zöld” áramot Délkelet-Európába, így Magyarországra szállító energiavezetékhez is. Vagy a török–bolgár–román kezdeményezést a Fekete-tenger aknamentesítésére.
Törökország ugyanakkor nagy tempóban fegyverkezik, fejleszti hadiiparát. Ankara szeretne atom-tengeralattjárókat építeni, ezek hajtóműveit az Oroszország által Akkuyuban épített, első török atomerőmű üzemeltetési tapasztalatai alapján kezelnék. Recep Tayyip Erdoğan államfő ismét Moszkvába készül, hogy Putyinnal találkozzon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.