Amikor 2021 márciusában, végtelennek tűnő bürokratikus huzavona után aláírták végre a Lánchíd felújításának vállalkozói szerződését, bizonyára kevesen hitték, hogy milyen kiterjedt számlagyárra, a legújabb hírek szerint pedig sikkasztásra derül fény a beruházás nyomán.
Pedig mostanra éppen itt tart Magyarország és benne Budapest talán legismertebb szimbóluma kétségkívül megérdemelt rendbetételének története. Hogy idáig jutott a projekt, az már-már hihetetlen, de kevésbé tűnik annak, ha hozzátesszük, hogy mire egyáltalán elért kivitelezési szakba a megvalósítás, addigra már számos érthetetlen pontja volt a Lánchíd felújításának.
Következzen egy presztízsberuházás nem mindennapi kronológiája.
Először is fontos látni, hogy a Lánchíd felújítását még a Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat kezdte meg, amikor 2019-et megelőzően tendert írtak ki a rekonstrukcióra. Ahogy akkor, úgy a második, már Karácsony Gergelyék által 2020 őszén jegyzett közbeszerzésen is az A-Híd Zrt. ajánlata nyert.
Második körre azért volt szükség, mert az új városvezetés visszadobta a korábbi tendereztetést, arra hivatkozva, hogy új koncepciót kíván megvalósítani. Ez már első látásra és utólag sem bizonyult helyes döntésnek, ugyanis
a Lánchíd felújítása így végül ötmilliárd forinttal többe kerül.
A Tarlós István-féle közbeszerzésen egy 35 milliárd forintos bekerülés született meg 2019. szeptember 23-án, azonban ez az összeg a híd renoválása mellett tartalmazta a Széchenyi téri villamosalagút és a Váralagút felújítását is. Az ajánlatban önmagában a Lánchíd bruttó 21,8 milliárd forintos végösszeggel szerepelt.
Ehhez képest a Karácsony Gergelyék által 2020. december 18-én elfogadott pályázatban már bruttó 26,75 milliárdra rúgott a végső számla. De nemcsak a bruttó, hanem a nettó költségsor összehasonlítása is azt bizonyítja, hogy bő egy év alatt a negyedével emelkedtek a Lánchídra adott árak ugyanattól a cégtől: Tarlós István idején nettó 15,22 milliárdba került volna a rekonstrukció, Karácsony Gergelynél pedig már nettó 18,8 milliárdba. Ugyanez a 10 százalékos tartalékkerettel együtt nettó 16,75, illetve 20,6 milliárd.
Vagyis az adófizetők nemcsak pénzügyi veszteséget szenvedtek el, hanem időbelit is. A munka másfél éves csúszással, 2021 márciusában kezdődött meg. Rögtön zavaró momentum volt, hogy a hazai hídépítési piacon megkerülhetetlen A-Hídnak hatvanszor annyi előleget fizettek ki, mint azt korábban tervezték, a kötbér mértékét viszont lefelezték. A kivitelezés minőségére legalább nem volt panasz, Lázár János építési és közlekedési miniszter legalábbis gratulált a vállalkozónak.
A felújítást mindvégig terhelte az a vita, hogy végül milyen forgalmi rend lesz a Lánchídon. Ez végül eldőlt: a főpolgármester a budapestiek többségi véleményére hivatkozva úgy döntött, hogy nem engedi vissza a hídra az autósokat. Ezzel egyúttal azt is vállalta, hogy a főváros elesik egy hatmilliárdos állami támogatásól, amelyet a Lánchíd felújításához ígértek meg (bár erről javában tart a vita a főváros és a kormányzat között).
Akárhogy is, két éve december 16-ától szabad az út a Lánchídon a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők előtt. Ez azonban korántsem az egyetlen átadás volt. Tavaly május 26-tól a Lánchíd pesti hídfőjéhez a Széchenyi István tér felől kapcsolódó járdaszakaszt is megnyitották a gyalogosok előtt. Végül aztán 2023. augusztus 4-én ért véget a felújítás, és adták át utoljára a Lánchidat.
Ezzel azonban korántsem került pont a projekt végére. Sőt, úgy tűnik, most veszi csak igazán kezdetét a botrány. A napokban látott napvilágot, hogy két év alatt 1,4 milliárd forint mehetett a Lánchíd kivitelezőjétől, az A-Híd Zrt.-től egy számlagyárügy gyanúsítottjának cégéhez. Vig Mór ügyvédről és a Sunstrike Hungary Kft.-ről van szó.
Ebből 900 millió forintot vettek fel készpénzben
Vig Mór magánszámlájáról, illetve ügyvédi letéti számlájáról. Az ügyhöz (egyelőre) szorosan nem kapcsolódik, de az ő személye azért is érdekes, mert annak a Vig Dávidnak a testvére, aki az Amnesty International Magyarország jogvédő szervezet igazgatója.
Visszatérve a zavaros pénzügyi manőverekre, Vig Mórnál házkutatást tartott a NAV, és büntetőeljárás indult ellene. Különösen nagy értékre elkövetett költségvetési csalás megalapozott gyanújával fogták el december elején. Az atv.hu úgy értesült, az adóhatóság egyebek mellett azt vizsgálja, hogy az A-Híd Zrt. számlájáról 2020 novembere és 2022 júliusa között átutaltak-e 1,4 milliárd forintot a Sunstrike Hungary Kft. számlájára, valamint ettől a társaságtól ezt követően továbbutaltak-e 900 millió forintot Vig Mór magánszámlájára, illetve ügyvédi letéti számlájára.
Az utóbbi azért is lenne támadható, mert a jogászt eltiltották a praxisától, méghozzá jogerősen: 2022 januárjában a Kúria, mivel az ügyvéd bűncselekményt követett el. Ha ennek ellenére érkezett be pénz az ügyvédi letéti számlájára, az különösen problémás.
Az igazán fontos kérdésre egyelőre még nincs válasz. Ez az, hogy amit látunk, annak van-e köze a főváros által kifizetett közpénzhez. Vagyis hogy a Lánchíd felújítása mögé rejtve jutott-e el ez a milliárdos összeg egy különös magánszemélyhez, aki ki tudja, mire használta fel az összeget. Ha ez így történt, akkor már nem beszélhetünk szimplán a Lánchíd felújításáról, hanem sokkal inkább egy második Hagyó-ügyről.
Bő tíz éve derült fény arra, hogy az akkori baloldali városvezetés a BKV kárára kötött állítólagosan aránytalanul hátrányos szerződéseket. Ezúttal pedig az állhat elő, hogy a Lánchíd felújításának túlárazása egyáltalán nem volt véletlen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.