BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
2022-05-18 14:32:06 ILLUSTRATION -AMSTERDAM - A customer at an electric car charging station in a dedicated electric car parking lot. ANP EVERT ELZINGA netherlands out - belgium out (Photo by EVERT ELZINGA / ANP MAG / ANP via AFP) elektromos autók

Nem bírja a hálózat, korlátoznák az elektromos autók töltését

A nyilvános töltőállomásokat késő délután kikapcsolnák. A holland üzemeltető szerint ugyanis az elektromos autókat nem bírja el az egyébként is túlterhelt hálózat.

A holland Stedin regionális hálózatüzemeltető arra figyelmeztetett, hogy az elektromos autók (EV) nyilvános töltőállomásait délután 4 és este 9 óra között ki kellene kapcsolni, ugyanis az elavult rendszer túlterhelése áramszüneteket, hosszú távon pedig infrastrukturális problémákat okozhat – írta a NOS holland lap.

2022-05-18 14:32:06 ILLUSTRATION -AMSTERDAM - A customer at an electric car charging station in a dedicated electric car parking lot. ANP EVERT ELZINGA netherlands out - belgium out (Photo by EVERT ELZINGA / ANP MAG / ANP via AFP) elektromos autók
Az elektromos autók a holland hálózat épségét veszélyeztetik. Fotó: AFP

Az üzemeltető jelentése szerint a legtöbb holland városban a lakóövezetek kisfeszültségű elektromos hálózata még abból az időből származik, amikor a házakat gázzal fűtötték, és a melegvíz-ellátás is innen származott, miközben a gépjárművek kizárólag benzinnel és gázolajjal működtek.

Az elmúlt években azonban a háztartások és a közlekedés is egyre inkább erre az elavult hálózatra támaszkodik, amit a jelenlegi működésük nem tud kiszolgálni. A legnagyobb problémát azonban a gyorsan terjedő elektromos autók okozzák, amelyek a nyilvános töltőállomások miatt néhány éven belül akár a kapacitás 20 százalékát is lefoglalhatják.

A Stedin ezért azt javasolja, hogy a kormány vagy a helyi önkormányzatok kizárják az EV-ket a csúcsidő alatt, délután 4-től este 9 óráig.

A hálózat ugyanis túl van terhelve, amely a közelmúltban több alkalommal is áramkimaradáshoz vezetett mintegy másfél millió háztartásban. A rendszert pedig nem lehetne rövid idő alatt felújítani: az üzemeltető szerint több mint 105 ezer kilométernyi kábelt és 54 ezer transzformátort kellene kicserélni ahhoz, hogy csak a mostani használatot el tudják viselni.

Az elektromos autók száma az elkövetkező években a jelenlegi mintegy 450 ezerről – az összes autó 5 százaléka – 2030-ra várhatóan mintegy 2 millióra (20 százalék) nő. A nyilvános töltőállomások száma pedig a jelenlegi 150 ezerről 2030-ra várhatóan 400 ezerre fog emelkedni. Ilyen számok mellett lehetetlen a stabil ellátást biztosítani.

Egy korlátozás bevezetésével azonban mindenki jól járna: minden egyes töltőállomás lekapcsolása egy háztartás ellátását biztosítaná, lenne idő a rendszer fokozatos frissítésére, az EV-k vezetőit pedig valószínűleg nem zavarná, hogy délután helyett éjszaka kellene tölteniük.

Ha megváltoztatjuk a viselkedésünket, hálózatüzemeltetőként több kapacitást tudnánk felszabadítani. Ezt aztán felhasználhatjuk a várólistán lévő vállalatok, valamint az új építésű otthonok és iskolák csatlakoztatására

– mondta Koen Bogers, a Stedin igazgatótanácsának elnöke. Emellett bejelentette, hogy elkezdték egy úgynevezett intelligens hálózati rendszer kifejlesztését, amely automatikusan tudná kezelni a csúcsidőben fellépő elosztási problémákat.

A javaslatot azonban kemény kritikák érték elsősorban a holland autóipar irányából, amelynek képviselői szerint ez el fogja rettenteni a lehetséges vásárlókat az elektromos autóktól, ezzel pedig egyenesen szembemennének a kormány által kijelölt környezetvédelmi célokkal.

Csődhullám söpörhet végig az elektromos autók piacán

Az elektromos járművek iránti kereslet folyamatosan növekszik, de nem olyan robbanásszerűen, mint ahogy sok startup és befektető jósolta.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.