Szentpétervár közelében telepíthetett a GPS-jelek megzavarására alkalmas berendezést Oroszország. A zavaróval megbénították a légiközlekedést a kelet-észtországi Tartuvárosban. A település lakossága 93 ezer fő.
A legnagyobb finn légitársaság, a Finnair korábban heti hat alkalommal indított járatokat Tartuba Helsinkiből. Most a zavaró miatt teljesen leállították a járataikat – írta meg a Bild.
Április 29-től május 31-ig felfüggesztjük a Tartuba tartó járatainkat. A tartui repülőtér megközelítéséhez GPS-re van szüksége a repülőgépeknek, de a közlekedés ellehetetlenült a GPS-zavaró berendezések miatt
– olvasható a Finnair közleményében.
Pattanásig feszül a helyzet a NATO és Oroszország közöttAnnak ellenére, hogy a NATO főtitkára kijelentette: nem terveznek csapatokat küldeni Ukrajnába, Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő szerint tovább terjeszkednek Oroszország határa felé. Peszkov szerint országa és a NATO a közvetlen konfrontáció szintjén van. |
Szakértők szerint a GPS-zavaró jelek Oroszországból származnak.
Az Észtország körülirepülőgépeket zavaró GPS-berendezés Oroszországból sugározza a jeleket. Nagyjából félúton lehet az észtországi Narva és Szentpétervár között
– írta a svéd szakértő, Markus Jonsson.
Észtország németországi nagykövete megerősítette a Bildnek, hogy valóban elektronikus támadás érte hazáját. Marika Linntam elmondta, hogy egy ország légterének ilyen mértékű megsértése szembe megy miden nemzetközi szerződéssel. Az észt kormány most a szomszédaival tárgyal a támadásról, illetve igyekeznek helyreállítani a légi közlekedést Tartuban.
Az észt hadsereg egyik tisztje azt mondta, hogy Oroszország egyre fokozza a hibrid támadásait a nyugat felé. Szerinte mindenképpen át kell gondolni az Oroszországgal szembeni stratégiát.
Ben Hodges volt amerikai tábornok arról beszélt, hogy Oroszország már meg is indította a háborúját a nyugat ellen, de ezt sokan még nem vették észre. Szerinte az Európai Uniónak és a NATO-nak meg kell fontolnia minden lehetőséget, amivel felszámolhatják a légiforgalmat akadályozó GPS-zavarókat.
Az International Flight Network repülési szakújságírója, Jakob Wert elmagyarázta a Bildnek, hogy miként is működnek a GPS-zavarók a repülésben.
Wert szerint a GPS-zavarók bevett eszközök Oroszország számára. A technológia nem konkrét jeleke céloz, hanem általánosságban blokkolja a GPS-jelátvitelt egy adott területen. Ez azt jelenti, hogy ezzel a módszerrel csak kisebb repülőtereket lehet megzavarni, ahol a GPS-technológián kívül nem áll más rendelkezésre a repülőgépek irányítására. A nagyobb reptereken több más lehetőség is rendelkezésre áll, így még a GPS-jelek teljes megszűnése sem okoz járatkimaradásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.