Németországban a radikális jobboldali Alternative für Deutschland (AfD) az elmúlt években a politikai peremvidékről a főáramba került, és a közelgő választások előtt a második legnagyobb párttá vált. Növekedését pedig elsősorban a TikToknak köszönheti, ahol rengeteg fiatal szavazónak tudják eljuttatni az üzeneteiket.
Az AfD radikális jobboldali pártként bevándorlás- és iszlámellenes, kilépne az euróövezetből, eltörölné az Oroszország elleni szankciókat és a zöldek klímapolitikáját, azaz szöges ellentétben áll Olaf Scholz baloldali kormányával, és tabunak számítanak a liberálisabb német politikában.
S bár a közelmúltban több nagy botrányba keveredtek – állítólagos migránskitoloncolási tervektől kezdve a kínai kémvádakig –, a kormánykoalíció tüntetéseket szervezett ellenük, több politikus pedig a betiltásukat követeli, megvetették a lábukat, és még pár százalékos eséssel is az ország második legerősebb pártja maradtak.
Ez elsősorban a fiatal szavazóknak köszönhető, akik az AfD egyik leggyorsabban növekvő táborává váltak.
Bár a fiatalokat hagyományosan inkább baloldali beállítottságúnak tartják, a szavazási adatok azonban ennek az ellenkezőjét mutatják, a szakértők pedig a közösségi médiát és a jobboldali kampányok sikerét tartják ezért felelősnek.
Az Infratest Dimap közvélemény-kutató cég elemzése szerint
Egy április elején közzétett tanulmány szerint Németországban a 14–29 évesek több mint fele használja a közösségi médiát, hogy naprakészen tájékozódjon a hírekről és a politikáról. Nyolcvan százalékuk rendszeresen használja az Instagramot, 51 százalékuk pedig gyakori TikTok-felhasználó – az AfD sikerének a kulcsa pedig ezekben a felületekben rejlik.
Míg más német pártok még mindig hagyományos kampányokkal dolgoznak, és alig vannak jelen az online platformokon, addig a jobboldali radikálisok szinte minden erejükkel erre fókuszálnak, a politikusok saját oldalain keresztül érik el a választókat, a TikTokon osztják meg a legújabb beszédeiket, a plakátokat pedig kifejezetten az Instagramra tervezik.
Ez a taktika gyorsan be is vált: míg a legnagyobb ellenzéki párt, a kereszténydemokrata CDU parlamenti frakciójának a hivatalos fiókja még a legnépszerűbb posztok esetében sem éri el a 15 ezer megtekintést, addig az AfD anyagainak naponta 50 ezer feletti a nézettsége, a videóit pedig milliók tekintik meg.
Idén már szavaznak a tinédzserek Németországban – a radikális jobboldal jól járhatA TikTokon is tarol az AfD. Idén már 16 éves kortól lehet szavazni, ez pedig a közösségi médiát uraló német radikális jobboldalnak is kedvez. |
Az AfD parlamenti frakciójának jelenleg 414 ezer követője volt a TikTokon, jóval több, mint más közösségi médiaplatformokon, például az Instagramon, ahol 108 ezret gyűjtöttek össze.
Ezeken a felületeken ráadásul a szlogeneket, a fontosabb programpontokat és a politikusok beszédeit sokkal gyorsabban és természetes módon lehet terjeszteni, mivel a felhasználók gyakran maguk is megosztják a posztokat, exponenciálisan megnövelve az anyagok elérését.
Rövid videók, egyértelmű üzenetek, kicsit botrányos viselkedés: a langyos német politikában az emberek örülnek, hogy végre valaki egyértelműen beszél hozzájuk, az oldalaink pedig kapuként működnek azok számára, akik meg akarják ismerni a programunkat és a küldetésünket
– nyilatkozta a nemrég kémbotrányba keveredett Maximilian Krah, az AfD európai parlamenti képviselője, aki a párt egyik legnépszerűbb TikTok-oldalát vezeti. Szerinte a közösségi médiában azért sikeresek, mert a fiatalok a gazdasági problémák, a háború és a tömeges migráció mellett maguk is egyetértenek a nézeteikkel, csak bátorítás kell nekik a szavazáshoz.
Egyre kevésbé bíznak az államban a németekSosem bíztak még ennyire kevesen az állam cselekvőképességében Németországban egy szerdán ismertetett felmérés szerint. Az ötödik alkalommal, a német köztisztviselők érdekvédelmi szervezetének (DBB) megbízásából lefolytatott kutatás szerint. |
Ezt az AfD szóvivője is megerősítette a CNBC-nek, aki szerint pártjuk azért tört előre a német platformokon, mert az álláspontjaikkal a polgárok érdekeit szolgálják, és kimondják azt, amit mindenki gondol.
Valójában azonban a TikTok algoritmusán múlik, hogy az AfD ennyire népszerű tud lenni az interneten. Az új felhasználók bevonásakor a gyorsan alkalmazkodó rendszer, amely hasonló tartalmakat mutat a fiataloknak, mint amelyeket korábban is megnéztek, könnyen kizárhatja más pártok üzeneteit – ha azok jelen lennének a platformon.
Egyelőre azonban a Scholz-kormány és a többi ellenzéki párt sem tudta kihasználni az online kampányolás előnyeit, a fiatalokra szabott tartalmakkal pedig csak a jobboldal tudott sikereket aratni.
Az AfD-t kritizáló politikusok a TikToktól követelik, hogy a párt posztjait távolítsák el, ugyanis azok gyűlöletkeltő tartalomnak számítanak. A platform közleménye szerint a szabályzatot sértő anyagok 90 százalékát perceken belül törlik, az AfD anyagai pedig látszólag nem tartoznak ebbe a kategóriába.
A közelgő európai parlamenti és a német tartományi választásokon fog kiderülni, hogy a pár éve még elhanyagolható bázissal rendelkező radikális jobboldal mekkora szeletet kanyarít ki az uniós és a hazai politikából, de kétségtelen, hogy a lendületet a fiatal támogatók adják majd az AfD-nek.
A radikális jobboldal felé fordulnak a német fiatalok, kétségeiken hízik az AfDAz EP-képviselők egyik legnagyobb rémálma a radikális jobboldal hatalomátvétele a választás után. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.