BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hosszú várólisták miatt választják sokan a magánegészségügyet

A nők körében meredeken emelkedik a magánegészségügyi szolgáltatást igénybe vevők aránya. Legfőképpen az állami rendszer várólistái, vagy az ellátás tapasztalt minősége terelik a pácienseket a magánszolgáltatókhoz, még akkor is, ha mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk a várt előnyökért.

A 20–64 éves korosztályban több nő (a válaszadó nők 54 százaléka) vett igénybe legalább egyszer az elmúlt két évben magánegészségügyi ellátást, mint férfi (46 százalék) – derült ki az NN Biztosító kutatásából, amely a magán-, illetve állami egészségügyi szolgáltatást igénybe vevők arányát és a páciensek elégedettségét vizsgálta.

Female orderly mopping hospital ward floor
Magánegészségügy
A magánegészségügy drága, de sokan veszik igénybe / Fotó: Science Photo Library via AFP

Minden második nő járóbeteg-ellátást, és minden tizedik egynapos ellátást vagy ambuláns műtétet vett igénybe magánszolgáltatónál. Az egyik legköltségesebb ellátási formát, a többnapos kórházi ellátást a válaszadó nők 3 százaléka igényelte magánellátás keretében. A férfiak körében ezek az arányok így alakultak: magán jellegű járóbeteg-ellátás 38 százalék, egynapos ellátás vagy ambuláns műtét magánszolgáltatónál 7 százalék, többnapos magánkórházi ellátás 5 százalék.

A privát ellátást igénybe vevő nők túlnyomó többsége (83 százalék) saját maga fizette készpénzzel vagy bankkártyával a magánegészségügyi számláit, de már 11, illetve 14 százalék azok aránya, akik egészségbiztosítás vagy egészségpénztár segítségével finanszírozták a magánellátást.

Érdekes, hogy a férfiak dupla annyian használtak egészségpénztárat és egyharmadával többen egészségbiztosítást a számlák kifizetésére, mint a nők.

Azon nők közül, akik maguk finanszírozták az ellátást, 60 százalék mondta, hogy megterhelő volt a számlák kifizetése, és mindössze 10 százalék állította, hogy semmilyen anyagi megterhelést nem okozott számára a magánorvos költsége.

A kutatásból kiderült, hogy ötből négy nő elégedett a magánellátással, az elégedetlenek aránya pedig elenyésző (2 százalék). Ugyanez azonban nem mondható el a tb-finanszírozott egészségüggyel kapcsolatban: a válaszadó nők 28 százalékának rossz a véleménye az ellátásról és csak kevesebb mint ötödük elégedett, a legtöbben (51 százalék) vegyes tapasztalatokról számoltak be.

A legtöbben (54 százalék) azért fordultak magánorvoshoz, mert nem vagy csak sokára kaptak időpontot az állami rendszerben, 42 százalék pedig a tb-ellátásban szerzett rossz tapasztalatait említette az indokok között.

A kényelem (24 százalék) és az esély a teljes körű kezelésre (22 százalék) pedig csak tovább növeli a magán-ellátórendszer vonzerejét. Ezért aztán nem meglepő, hogy a megkérdezett nők 63 százaléka mondta azt, hogy a következő 1-2 évben szívesen venne igénybe magánegészségügyi szolgáltatást.

Magasan a legkeresettebb magánegészségügyi ellátás a nők körében a fogászat és a nőgyógyászat/szülészet (a megkérdezettek 54 és 52 százaléka vette igénybe legalább egyszer az elmúlt két évben), ezt követik a különféle laborvizsgálatok (28 százalék). Nagyjából minden negyedik nő járt magánrendelésen szemészeten, ultrahangvizsgálaton és bőrgyógyásznál. Érdekesség, hogy minden tizedik nő volt pszichológusnál magánszolgáltatás keretében legalább egy alkalommal az elmúlt két évben.

Ezért választjuk a magánellátást az állami egészségügy helyett

Kiemelten fontos a váratlan egészségügyi kiadásokra történő takarékoskodás a hazai munkavállalók körében, ám a valóságban csupán mintegy felük tesz félre erre a célra – főként anyagi nehézségek miatt. Az öngondoskodók a magánellátás előnyét főként a gyorsaságban és a minőségben látják, ezért választják az erre tartalékolást, viszont a túlnyomó többség sem magasabb szakértelmet, sem páciensbarátabb hozzáállást nem tapasztal az államihoz képest.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.