Utoljára 2018-ban jártam Montenegróban, éppen ezért nagy kíváncsisággal vártam az idei nyaralásunkat, miután a választásunk újra az Adria gyöngyszemére esett. A mostani döntésünkben legalább akkorát nyomott a latba, hogy Montenegróban nemcsak a táj gyönyörű, hanem az árak is sokkal barátságosabbak, mint a Balatonon, vagy a magyarok által kedvelt Horvátországban. Déli szomszédunknál óriási drágulás volt az elmúlt években, mind a szállások díjai, mind az éttermi és bolti árak lassan elszálltak. Habár ezzel együtt is kétségtelenül gyönyörű Horvátország, néhány éve mégis az volt a benyomásom, hogy valami félre siklott az adriai országban: a csodálat, ami 10-15 éve még megvolt az Adriai-tenger ezen szakaszán, ha nem is eltűnt, de bizonyosan megkopott.
Talán ennek eredményeképpen az utóbbi időben egyre több magyar keresi fel Montenegrót. Döntésükben nemcsak a viszonylagos olcsósága, hanem az elképesztő montenegrói táj is szerepet játszik. A Kotori-öböl, Sveti Stefan, a Skodrai-tó, Lovcen mind-mind olyan természeti szépség, amit az embernek életében legalább egyszer látnia kell. Az összképhez hozzátartozik, nekem ez többször sikerült, a mostanival együtt összesen ötször jártam ott 2011 óta, tehát van összehasonlításom, hogy mi változott az elmúlt évtizedben. Így arról is, mi az, ami rossz irányba.
Amilyen vadregényes volt Montenegró a 2010-es évek elején a maga egyszerű szépségével, olyannyira kezdi elveszíteni ezt a jellegét.
A tömegturizmus végérvényesen betette a lábát, Budván megalománnál megalománabb szállodák nőnek ki a földből, közvetlenül a tengerpart mellett, de és sajnos a többi részen is hasonlót tapasztalni. Ami legfőképpen azért baj, mert az ember így leginkább egy építési területnek érzi a riviérát. Szembetűnő változás az is, hogy a kezdetekkor érezhető volt az orosz turisták és befektetők jelenléte. Most viszont egyre több angol és német turistával találkozni, tehát alapos a gyanú, hogy időközben ott is rájöttek, nagyobb biznisz a nyugati vendégekre összpontosítani, mint az oroszokra, akiket manapság a világ egyre több országában nyilvánítanak nem kívánatosnak.
Bár a tömegturizmus eme kísérőjelensége nem éppen üdítő, Montenegró bája a természeti adottságai miatt ettől semmit sem kopott az évek alatt. Kotor, Sveti Stefan vagy Perast továbbra is maga a csoda, nem beszélve Sveti Stefanról, ahol korábban tulajdonképpen kvázi csak a világ felső kasztja vehette igénybe az Amman jordán cég által tulajdonolt halászfalu strandját, amit ottjártunkkor már ingyenesen használhattak a turisták.
Ami pedig a lényeget, az árakat illeti, a tengerparton egyértelműen olcsóbb minden, mint Horvátországban vagy a Balatonon. Már két éve is értetlenül fogadtam, hogyan lehet kétezer forint négy deci sör a tihanyi apátság alatti fizetős strandon.
Ehhez képest kellemes meglepetés volt a montenegrói tengerpart ékkövében, Sveti Stefanban mindössze 3,5–4 eurós fél liter sör, ami 1400–1600 forintnak felel meg.
A koktélok 7 és 11 euró között mozognak, a napágy bérlése pedig 15–20 euró között attól függően, hogy mennyire közel béreljük a tengerhez. Tehát így is 10–15 ezer forintot az ember könnyen otthagy egy nap a strandon, de a kiszolgálás így is ezerszer flottabb és igényesebb, mint a Balatonon.
Az éttermi árak még inkább kellemes csalódást okoztak, bár Montenegróban is minden drágább lett, mint hat évvel ezelőtt volt:
két főnek egy étkezés egy tengerhez közeli étteremben 50–60 euró körül alakulhat, tehát 20–25 ezer forintból is abszolválható.
A számla végösszege természetesen könnyen felkúszhat 30 ezer forintra is, ha valamilyen tengeri különlegességet választunk. Ezek az árak a Balatonon sem ismeretlenek, egy nagy különbséggel: míg a Balatonon nehezen találunk 30 ezer forint alatt szállást egy éjszakára, Montenegróban erre minden esélyünk megvan. Mi 177 ezer forintért béreltünk, igaz, előszezonban, és tengerparti panorámájú apartmant. Ennyiért szinte lehetetlen ma a Balatonon vagy mellette szállást találni, nem beszélve Horvátországról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.